Senaste nytt

Diskussion om SAS vin ombord samt annan dryck

Det sades väl att champagnen skulle bort som predeparture drink under sommaren. De rabatterar ju sin business med 4-8 tusen per säte så kostnaderna behöver väl ned lite.

Skulle tippa på att Heidsieck Blanc är tillbaks i höst när den rosa är slut.
Jaha? Var såg du det?

Nu blir jag lite osäker men kan nästan lova att det var riktiga bubblor i glaset i början av Juli (från CPH), och i mitten av Juni (från EWR).

Last edited:
”Fingers crossed!” Som det heter!

But... ”I’m not holding my breath” som det också heter....

Brian Kelly (The Points Guy) brukar posta lite då och då om hur bolag serverar prosecco eller liknande som pre departure drink på sina outstations (i business) med förklaringen att det är för att de inte vill betala duty's. Antar att annat gäller i luften.

Jag glömde fråga den mycket trevliga pursern Lennart om detta var en sådan outstationslösning eller om det skulle ske genomgående.

Såg först att de hade Francois Montand uppställd i lilla buffeeluckan och tänkte först, Jaha, vad märkligt, de kanske vill få lite Go passagerare sugna på att köpa bubbel? Sen när brickan med glas kom såg jag på en gång (enbart på färgen) att detta inte var den vanliga Charles Heidseck och definitivt inte den gamla Henroit'en (som de körde som pre-departure-drink ett tag när det tog in den första vändan CH). Då frågade jag och fick svar: "ja det stämmer, det är samma som serveras i Plus" så ja, Francois Montand.

Aja, av alla saker man kan dra tillbaka på är ju pre departure drink kanske den som påverkar ens resa minst. Det är ju på riktigt ett enda glas. Dock är det kanske det härligaste glaset, det som får markera slutet på en lång stressig arbetsvecka, den alltid lika helvetiska färden genom Holland Tunnel eller Lincoln Tunnel, och den alltid helt överfulla, snigelslöa säkerhetskontrollen på EWR.

...fast skatten är väl samma på fin- och fulbubbel?

En fråga som jag sökt svar på men aldrig hittat; Hur mycket champagne dricker ni i SAS Business? Jag har själv åkt SAS Business ett par gånger och minns att jag druckit ett par glas under måltiden, för att sedan gå över till vin. Efter måltiden hämtade jag Mikkeller i lilla baren vid galley. Så tänkte inte så mycket på det. Kan man be om ett glas (eller flera) även efter att middagsserveringen avslutats? Får väl helt enkelt testa själv nästa gång om inte annat :)

Du kan be om hur många glas du vill under flygningen. Tills dess att crew anser dig vara för berusad.

Tack för svar. Ok, frågan kanske var lite väl obvious. I first skulle jag inte skämmas att beställa in mer, men var lite osäker på vad som gäller i business. Gillar Gosset personligen, så kan med andra ORD (pun intended) se fram emot nästa flygning i vår...(som ni redan har räknat ut vart den går) :).

En fråga som jag sökt svar på men aldrig hittat; Hur mycket champagne dricker ni i SAS Business? Jag har själv åkt SAS Business ett par gånger och minns att jag druckit ett par glas under måltiden, för att sedan gå över till vin. Efter måltiden hämtade jag Mikkeller i lilla baren vid galley. Så tänkte inte så mycket på det. Kan man be om ett glas (eller flera) även efter att middagsserveringen avslutats? Får väl helt enkelt testa själv nästa gång om inte annat :)
Dricker det som welcome drink, efter det går jag över på de goda dryckerna istället, dvs Mikkeller ölen :)
Det brukar vara "massor" av champagne lastat så om inte alla går all in på det lär det räcka, värre är det med ölen om mer än 1 person önskar den.

Tack för svar. Ok, frågan kanske var lite väl obvious. I first skulle jag inte skämmas att beställa in mer, men var lite osäker på vad som gäller i business. Gillar Gosset personligen, så kan med andra ORD (pun intended) se fram emot nästa flygning i vår...(som ni redan har räknat ut vart den går) :).
Du behöver inte skämmas över att beställa in mer dricka i SAS Business, beställ så mycket du anser är lagom för dig under en flygning. Tycker besättningen att du är för onykter så ska de dock stoppa att servera mer.

Toppen