Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Tell me more. Betalar alltid resor med 1) SAS Amex Elite, 2) SAS MC, 3) COOP MC men kanske får tänka om...?

9. MISSAT ANSLUTNINGSFLYG
9.1 När gäller försäkringen?
Försäkringen gäller från att den försäkrade lämnar hemmet eller annan plats i Norden där resan påbörjas, till dess resan är avslutad och den försäkrade kommit hem igen - dock längst 90 dagar.

Vid köp av enkelbiljett gäller försäkringen från att den försäkrade lämnade hemmet eller annan plats i Norden, där resan påbörjats, till dess att den försäk- rade kommit fram till resmålet.

9.2 Vad gäller försäkringen för?
Vid försenat flyg som medför missat anslutningsflyg ersätts nödvändiga och skäliga merkostnader för att komma fram till resmålet samt eventuella mer- kostnader för kost och logi.Ersättning lämnas med högst 10 000 SEK per försäkrad, dock högst 30 000 SEK per kort och skada.

Anmärkningar§
Den försäkrade ska vara ute i så god tid att den försäkrade enligt planerad tidtabell är på plats senast:
- 1 timme före meddelad avgångstid inom Norden- 2 timmar före meddelad avgångstid inom Europa
- 3 timmar före meddelad avgångstid övriga världen eller annan längre tid enligt flygbolagets regler och rekommendationer.§ Kostnaderna ska styrkas med kvitto i original.

9.3 Begränsningar och undantag
Ersättning lämnas inte för kostnader:
• som uppkommit p.g.a. orsak som den försäkradesjälv kan råda över
• som uppkommit om den försäkrade bokat anslut-ningsflyg utan att ta hänsyn till flygbolagets regler och rekommendationer för att vara i tid för incheckning

Källa: https://www.coop.se/contentassets/8...svillkor-coop-mer---giltigt-fr-o-m-170701.pdf
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Tell me more. Betalar alltid resor med 1) SAS Amex Elite, 2) SAS MC, 3) COOP MC men kanske får tänka om...?
Se svar från @Mattias Holmén . Jag bokade precis en resa med Apollo. De har ett smidigt verktyg vid betalning där man kan välja vilka resenärer som ska betala vilken summa. Önskar fler hade detta. Jag betalade då resan till 75 % med mitt Coop MasterCard och 25% med mitt SAS amex. Då får jag både en suverän försäkring från Coop samt kommer lite närmare min amex voucher.
 
Bird-strike vid landning försenar nästa flight för att mekaniker som ska göra inspektion inte finns i tjänst på flygplatsen. Mekaniker måste flygas in. Försening minimum två timmar, troligen över tre. Kan SAS hävda extraordinary circumstances och force majeur? Känns instinktivt som förseningen hade kunnat vara obefintlig om de inte hade haft alla mekaniker på flygplatsen på semester.
 
Fick just detta besked från SAS angående min begäran om EU 261/2004.
Svaret tycker jag är märkligt då kaptenen på sk956 säger att orsaken är tekniskt fel på en tidigare flight den som kom från Köpenhamn 17/7 sk953 som sedan blev sk956.
Detta svar kom.
Tack för din förfrågan om ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
SK956 blev försenad till följd av en skada när planet var på marken. Skadan var orsakad av en part utanför SAS kontroll vilket i enlighet med den aktuella förordningen anses utgöra en extraordinär omständighet för vilken flygbolagen inte kan hållas ansvariga.
Eftersom den uppkomna förseningen inte kunde undvikas trots att alla de åtgärder som rimligen kunde begäras i den aktuella situationen vidtogs, kan vi tyvärr inte tillmötesgå er förfrågan om ersättning i detta fall. Redan från Köpenhamn så var de 1 timme och 1 minut sen vid landningen i Miami så var de 49 minuter sen.
Vad göra? Eller bara att acceptera svaret?
 
Fick just detta besked från SAS angående min begäran om EU 261/2004.
Svaret tycker jag är märkligt då kaptenen på sk956 säger att orsaken är tekniskt fel på en tidigare flight den som kom från Köpenhamn 17/7 sk953 som sedan blev sk956.
Detta svar kom.
Tack för din förfrågan om ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
SK956 blev försenad till följd av en skada när planet var på marken. Skadan var orsakad av en part utanför SAS kontroll vilket i enlighet med den aktuella förordningen anses utgöra en extraordinär omständighet för vilken flygbolagen inte kan hållas ansvariga.
Eftersom den uppkomna förseningen inte kunde undvikas trots att alla de åtgärder som rimligen kunde begäras i den aktuella situationen vidtogs, kan vi tyvärr inte tillmötesgå er förfrågan om ersättning i detta fall. Redan från Köpenhamn så var de 1 timme och 1 minut sen vid landningen i Miami så var de 49 minuter sen.
Vad göra? Eller bara att acceptera svaret?
Hänvisa till detta case.

The Court clarifies that the collision of mobile boarding stairs with the aircraft cannot be considered as "extraordinary circumstances" which exempt the air carrier from the obligation of compensation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport and, therefore, air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier. Nothing indicates that the damage to the aircraft is
due to an act external to the normal services of an airport, such as an act of terrorism or sabotage, which would be considered as extraordinary circumstances. Therefore there can be no exemption from the obligation of compensation in this case.


Case C-394/14
Sandy Siewert v Condor Flugdienst GmbH

CURIA - List of results
 
Bird-strike vid landning försenar nästa flight för att mekaniker som ska göra inspektion inte finns i tjänst på flygplatsen. Mekaniker måste flygas in. Försening minimum två timmar, troligen över tre. Kan SAS hävda extraordinary circumstances och force majeur? Känns instinktivt som förseningen hade kunnat vara obefintlig om de inte hade haft alla mekaniker på flygplatsen på semester.

Ja, men orsaken till att flygplanet var tvunget att inspekteras var pga. extraordinära omständigheter. Svårt att bevisa hur mycket mindre din försening hade varit om mekanikerna varit på plats. Hade det varit en fråga om planerad kontroll som blivit försenad så hade man nog haft ett case. Dessutom så om SAS flyger in en mekniker så snabbt som möjligt så kan de också hävda att de gjort allt i sin makt för att så snabbt som möjligt lösa problemet för att minska förseningen. Rena spekulationer från min sida, men det är ett intressant case. Dock tror jag SAS kan hänvisa till orsaken till inspektionen var extraordinära omständigheter och därmed komma undan. Ungefär som väder orsakar förseningar som innebär följdförseningar pga. besättningar som måste få sin vila.
 
Hänvisa till detta case.

The Court clarifies that the collision of mobile boarding stairs with the aircraft cannot be considered as "extraordinary circumstances" which exempt the air carrier from the obligation of compensation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport and, therefore, air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier. Nothing indicates that the damage to the aircraft is
due to an act external to the normal services of an airport, such as an act of terrorism or sabotage, which would be considered as extraordinary circumstances. Therefore there can be no exemption from the obligation of compensation in this case.


Case C-394/14
Sandy Siewert v Condor Flugdienst GmbH

CURIA - List of results

Tack Agö!

jag sände detta svar till SAS och fick snabbt svar.
Hej Mats,

Jag har sett på ditt ärende ännu en gång och jag är ledsen att säga att vi inte kan komma fram till en överrenskommelse i ärendet.
Det är mycket riktigt som du säger att om planet blir skadat av trapporna är flygbolaget ansvarigt. Men denna gången var det andra skador på planet som SAS inte kan hållas ansvarig för.

Om du inte är nöjd med vårt slutgiltiga svar kan jag rekommendera dig att ta kontakt med din lokala konsumentvägledning. Nedan finns länkar:

NEB EUROPE

OBS: I vissa länder, t.ex. Tyskland och Storbritanien behöver man sända in sitt ärende på länken nedan.

www.soep-online.de
 
Hänvisa till detta case.

The Court clarifies that the collision of mobile boarding stairs with the aircraft cannot be considered as "extraordinary circumstances" which exempt the air carrier from the obligation of compensation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport and, therefore, air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier. Nothing indicates that the damage to the aircraft is
due to an act external to the normal services of an airport, such as an act of terrorism or sabotage, which would be considered as extraordinary circumstances. Therefore there can be no exemption from the obligation of compensation in this case.


Case C-394/14
Sandy Siewert v Condor Flugdienst GmbH

CURIA - List of results
Imponerande kunskap på min ära!!!
 
Toppen