Jo, om resan är köpt med Coop MC. Jag använder alltid mitt Coop MC när jag bokar resor, speciellt om den innehåller olika bokningar med kort marginal.
Tell me more. Betalar alltid resor med 1) SAS Amex Elite, 2) SAS MC, 3) COOP MC men kanske får tänka om...?
Se svar från @Mattias Holmén . Jag bokade precis en resa med Apollo. De har ett smidigt verktyg vid betalning där man kan välja vilka resenärer som ska betala vilken summa. Önskar fler hade detta. Jag betalade då resan till 75 % med mitt Coop MasterCard och 25% med mitt SAS amex. Då får jag både en suverän försäkring från Coop samt kommer lite närmare min amex voucher.Tell me more. Betalar alltid resor med 1) SAS Amex Elite, 2) SAS MC, 3) COOP MC men kanske får tänka om...?
Hänvisa till detta case.Fick just detta besked från SAS angående min begäran om EU 261/2004.
Svaret tycker jag är märkligt då kaptenen på sk956 säger att orsaken är tekniskt fel på en tidigare flight den som kom från Köpenhamn 17/7 sk953 som sedan blev sk956.
Detta svar kom.
Tack för din förfrågan om ersättning enligt EU-förordning 261/2004.
SK956 blev försenad till följd av en skada när planet var på marken. Skadan var orsakad av en part utanför SAS kontroll vilket i enlighet med den aktuella förordningen anses utgöra en extraordinär omständighet för vilken flygbolagen inte kan hållas ansvariga.
Eftersom den uppkomna förseningen inte kunde undvikas trots att alla de åtgärder som rimligen kunde begäras i den aktuella situationen vidtogs, kan vi tyvärr inte tillmötesgå er förfrågan om ersättning i detta fall. Redan från Köpenhamn så var de 1 timme och 1 minut sen vid landningen i Miami så var de 49 minuter sen.
Vad göra? Eller bara att acceptera svaret?
Bird-strike vid landning försenar nästa flight för att mekaniker som ska göra inspektion inte finns i tjänst på flygplatsen. Mekaniker måste flygas in. Försening minimum två timmar, troligen över tre. Kan SAS hävda extraordinary circumstances och force majeur? Känns instinktivt som förseningen hade kunnat vara obefintlig om de inte hade haft alla mekaniker på flygplatsen på semester.
Hänvisa till detta case.
The Court clarifies that the collision of mobile boarding stairs with the aircraft cannot be considered as "extraordinary circumstances" which exempt the air carrier from the obligation of compensation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport and, therefore, air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier. Nothing indicates that the damage to the aircraft is
due to an act external to the normal services of an airport, such as an act of terrorism or sabotage, which would be considered as extraordinary circumstances. Therefore there can be no exemption from the obligation of compensation in this case.
Case C-394/14
Sandy Siewert v Condor Flugdienst GmbH
CURIA - List of results
Imponerande kunskap på min ära!!!Hänvisa till detta case.
The Court clarifies that the collision of mobile boarding stairs with the aircraft cannot be considered as "extraordinary circumstances" which exempt the air carrier from the obligation of compensation. Mobile stairs or gangways can be regarded as indispensable to air passenger transport and, therefore, air carriers are regularly faced with situations arising from the use of such equipment. A collision between an aircraft and a set of mobile boarding stairs is, hence, an event inherent in the normal exercise of the activity of the air carrier. Nothing indicates that the damage to the aircraft is
due to an act external to the normal services of an airport, such as an act of terrorism or sabotage, which would be considered as extraordinary circumstances. Therefore there can be no exemption from the obligation of compensation in this case.
Case C-394/14
Sandy Siewert v Condor Flugdienst GmbH
CURIA - List of results