Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

Ja, Palma-flyget LN-RGA skall jag och familj med imorgon bitti ALC-GOT (ord.avg. 10:15), men har redan fått en försening på 2 timmar och 15 minuter. Det är bara att hoppas på ytterligare 45 minuters försening.

Antar att vi måste checka in väskorna senast 09.15 oavsett att det annonserats ny avgångstid 12.30. :-(
Här handlar det uppenbarligen om personalbrist - eller möjligen restriktioner i luftrummet...
Om en maskin, som stått över natt på hemmabas får sin första flygning för dagen försenad med två timmar - och en försening som man dessutom känner till redan 8 timmar tidigare - så kan det väl inte bero på något annat?

Drabbats av 2 inställda flyg, först var det SK117 ARN-MMX som blev inställt i fredags vilket gjorde att vi efter flygningen från LAX fick vänta 5 h 15 min istället för 1.35 som planerat. Drygt efter en så lång flygning och guldloungen på ARN kändes väldigt trist efter Star Alliance-dito i LA... vi fick veta att det var inställt när vi kollade i appen 3 juli och såg att vår plusgrade gått genom och vi skulle flyga business hem, och då står det också att flyget till Malmö är inställt. Dagen efter kom denna info på mail. Jag antar att det berodde på CityJet-problemen jag läst om.

F ö frågade sambon när vi kom till ARN om de kunde boka om oss till Köpenhamn istället då vi bara behövt vönta någon timme då, men enl personalen var alla plan fullbokade. När vi själva kollade i appen om det fanns platser fanns det 7 platser kvar..

Nåja, jag antar att vi kan begära ersättning för denna försening.

Dock undrar jag om jag har någon rättighet över den andra förseningen jag meddelades samma dag- ska till Milano 10 oktober med hemresa bokad till Köpenhamn med kvällsflyget (typ 20.25) lördag så vi skulle få 3 hela dagar. Nu är det tidtabellsändring och vi måste åka hem 11.20 istället. Kan jag begära någon sorts kompensation för detta? De erbjuder att jag kan boka om till söndag förmiddag men det blir ju en extra natt vilket mitt sällskap inte riktigt kan.

.
Dock undrar jag om jag har någon rättighet över den andra förseningen jag meddelades samma dag- ska till Milano 10 oktober med hemresa bokad till Köpenhamn med kvällsflyget (typ 20.25) lördag så vi skulle få 3 hela dagar. Nu är det tidtabellsändring och vi måste åka hem 11.20 istället. Kan jag begära någon sorts kompensation för detta? De erbjuder att jag kan boka om till söndag förmiddag men det blir ju en extra natt vilket mitt sällskap inte riktigt kan.

Med så lång förvarning har du inte någon rätt till kompensation. Du kan alltid be om lite eb poäng som plåster på såren men någon rätt till det har du inte.

Däremot kan det ju vara värt att kolla om det finns någon väg med byte som går att boka på sas och isåfall fråga om du kan få den istället. (Eller med något helt annat bolag men det är garanterat lättare om det är en connection som sas själva säljer på sin sida)

Det är väl inte helt otroligt att Alicanteflyget skulle kunna påverkas av eventuella restriktioner i luftrummet (över Frankrike). Det ser ut som om det är en hel del förseningar över just Frankrike enligt Eurocontrol. Annars borde det vara lagstadgad vila som ställer till det. Nu är det ju inte jättestor sannolikhet att det är SAMMA besättning idag som flög med LN-RGA igår MEN maskinen kom in 3,5 timmar sent till Landvetter. Landade 18:45 i stället för 15:10 så OM det är samma besättning skulle ju det kunna förklara varför planet var försenat nu på morgonen då jag tror det inte är tillräckligt med vila mellan 18:45 och 06:10???

Maskinen till Stockholm borde i alla fall inte drabbas av begränsningar i luftrummet men kanske lagstadgad vila?

Det är väl inte helt otroligt att Alicanteflyget skulle kunna påverkas av eventuella restriktioner i luftrummet (över Frankrike). Det ser ut som om det är en hel del förseningar över just Frankrike enligt Eurocontrol. Annars borde det vara lagstadgad vila som ställer till det. Nu är det ju inte jättestor sannolikhet att det är SAMMA besättning idag som flög med LN-RGA igår MEN maskinen kom in 3,5 timmar sent till Landvetter. Landade 18:45 i stället för 15:10 så OM det är samma besättning skulle ju det kunna förklara varför planet var försenat nu på morgonen då jag tror det inte är tillräckligt med vila mellan 18:45 och 06:10???

Maskinen till Stockholm borde i alla fall inte drabbas av begränsningar i luftrummet men kanske lagstadgad vila?

Jag kan bekräfta att det var lagstadgad vila, vilket annonserades av kapten efter att boardingen var avklarad.

Går inte bra alls just nu för SAS...
Fem fullbokade SAS-plan från Arlanda har ställts in

Vågar inte Expressen nämna att ersättning enligt EU-reglerna borde utgå för alla drabbade ?

/ TT
SAS som skryter om att de bokar om...Nedan är ju rena Norwegianfasoner. Svagt.

"Elin Axelsson, 38, från Göteborg med familj – fyra vuxna och två barn totalt – var alla taggade på att åka till Malaga från Landvetter på söndagen. Men strax efter att de checkat in online på lördagen fick de sms om att flyget som skulle gått 10.35 är inställt.

– Jag försökte ringa SAS och stod i telefonkö drygt tre timmar. Nu är vi ombokade till flyg måndag eftermiddag, via Arlanda, så vi är framme natten till tisdag i stället, säger Elin Axelsson."

Toppen