Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

adhoc76

Medlem
Ja så kan det vara.... hur som helst ingen kul ändring. Just nu har de bokat om via Köpenhamn, bytt från A333 till A340. Dessutom har de bokat om så att landning sker i Köpenhamn på morgonen ena dagen och flyget till Stockholm går på morgonen dagen efter. Vad gäller i dessa lägen? Det är ju väldigt stor skillnad på direktflyg och vänta i Köpenhamn ett dygn. Vad står SAS för? Hotell? Någon möjlighet till ersättning?
 
Ja så kan det vara.... hur som helst ingen kul ändring. Just nu har de bokat om via Köpenhamn, bytt från A333 till A340. Dessutom har de bokat om så att landning sker i Köpenhamn på morgonen ena dagen och flyget till Stockholm går på morgonen dagen efter. Vad gäller i dessa lägen? Det är ju väldigt stor skillnad på direktflyg och vänta i Köpenhamn ett dygn. Vad står SAS för? Hotell? Någon möjlighet till ersättning?
Är avgången till/från MIA samma dag som tidigare?
 

adhoc76

Medlem
Svar: ja. Skiljer ungefär en kvart i avgångstid. Såg/räknade fel vad gäller ankomst Köpenhamn. Avgång från Miami den 9 januari, innebär ankomst på morgonen den 10 januari i Köpenhamn. Därefter ett snabbt byte till planet till Stockholm som det ser ut nu. Bokningen är låst och det står i det röda fältet att nya biljetter inte genererats utan att arbete pågår. Fråga kvarstår: det är skillnad på direktflyg och mellanlandning. Kan man förmå SAS att om inte annat som goodwill ge någon ersättning för omaket? Någon med erfarenhet av det? Om man bortser från LN-RKP - är det någon skillnad man behöver tänka på A333 och A340?
 

mha321

Medlem
Svar: ja. Skiljer ungefär en kvart i avgångstid. Såg/räknade fel vad gäller ankomst Köpenhamn. Avgång från Miami den 9 januari, innebär ankomst på morgonen den 10 januari i Köpenhamn. Därefter ett snabbt byte till planet till Stockholm som det ser ut nu. Bokningen är låst och det står i det röda fältet att nya biljetter inte genererats utan att arbete pågår. Fråga kvarstår: det är skillnad på direktflyg och mellanlandning. Kan man förmå SAS att om inte annat som goodwill ge någon ersättning för omaket? Någon med erfarenhet av det? Om man bortser från LN-RKP - är det någon skillnad man behöver tänka på A333 och A340?

Beror på vilken kabin du sitter i. Själva kaninerna är samma, men 340 har betydligt fler säten i business och färre i plus. Generellt är byte från 330 till 340 en bra chans för uppgradering om man har biljetter i plus från början.

Så länge du får en smidig mellanlandning i Köpenhamn (och inte ett dygn) så tror jag inte du har så värst mycket att hämta i kompensation. Det är förvarning långt före vilket gör att lagarna om kompensation inte slår in, och du har i princip fått en likvärdig resa. (däremot ska du ju alltid få alternativet att boka av om du föredrar det)
 

adhoc76

Medlem
Uppfattat! Ja jag såg att det är väsentligt färre platser i 340 i SAS Plus (och fler i Business), men det spelar i det här fallet ingen roll eftersom jag har bokat Business. Har dock en kompis på samma rutt på separat bokning som sitter i Plus så han kanske har en möjlighet där.

Hur som helst tråkigt om detta innebär att ytterligare en destination flyttar från Stockholm. Kan ju dock vara en tidtabelländring med byte av dagar också (?)
 

Ricci

Medlem
Uppfattat! Ja jag såg att det är väsentligt färre platser i 340 i SAS Plus (och fler i Business), men det spelar i det här fallet ingen roll eftersom jag har bokat Business. Har dock en kompis på samma rutt på separat bokning som sitter i Plus så han kanske har en möjlighet där.

Hur som helst tråkigt om detta innebär att ytterligare en destination flyttar från Stockholm. Kan ju dock vara en tidtabelländring med byte av dagar också (?)
Jag tippar på tidtabelländring då SAS inte gått ut med info om flytt av MIA linjen när de fick frågan om LAX i samband med HKG flytten.
 

mha321

Medlem
Jag tippar på tidtabelländring då SAS inte gått ut med info om flytt av MIA linjen när de fick frågan om LAX i samband med HKG flytten.
Jag vill minnas att de I något uttalande någonstans specifikt pratade om Miami linjerna och att de slingades genom cph, även de I Stockholm och Oslo. Till skillnad från de andra arn/osl linjerna som har separata slingor. Och en sådan slinga kan naturligtvis påverkas av att helheten på destinationer stuvads runt.
 

Crille81

Medlem
28DA00CB-B9BF-4A08-9757-D84C41C1E0E3.jpeg
Vet inte om detta varit uppe i tråden tidigare men de som förutspådde ändring av Chicago tiden kan jag nu bekräfta. Fick nedan från SAS tidigare idag.
 
Toppen