Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

gastronaut skrev:Vad ÄR det egentligen som får folk att välja plus? (Ärlig fråga)Lite raljant, kanske, men lounge och fast tryck har man antagligen via guldkort eller inte alls, flexibiliteten gäller ju bara typ ibland, dricka får man ju ändå i loungen eller är billigare att köpa ombord än att betala för plus. Är det bara NAB (någon-annan-betalar), och/eller baspoängen?Klicka för att utvidga...


Flexibilitet om det är tjänsteresa (om inte såväl datum som deltagande är spikat, då blir det minus).



Är det privat så är det dels flexibilitet och poäng, men även ombordupplevelsen. På en lite längre resa är det en trevligare ombordupplevelse, och jag tycker faktiskt att kuben är långt ifrån den sämsta matserveringen i PE/C inom Europa (jämför exempelvis med lufthansa).
 
fcx skrev:Flexibilitet om det är tjänsteresa (om inte såväl datum som deltagande är spikat, då blir det minus).Är det privat så är det dels flexibilitet och poäng, men även ombordupplevelsen. På en lite längre resa är det en trevligare ombordupplevelse, och jag tycker faktiskt att kuben är långt ifrån den sämsta matserveringen i PE/C inom Europa (jämför exempelvis med lufthansa).Klicka för att utvidga...
När allt klaffar (vilket det tyvärr sällan gör avseende produkten ombord) så är plus inte så dumt. Komma av planet snabbt för man sitter långt fram. Glas glas. Varm handduk. Seatblock (vet det ej ingår, men när man får det är upplevelsen mkt trevligare) Handgjorda praliner till avecen/kaffet. Helt ok mat (bara svårt att äta ur kuben, men det är en annan fråga). Och fler poäng som jag redan nämnt.
 
gastronaut skrev:Vad ÄR det egentligen som får folk att välja plus? (Ärlig fråga)Lite raljant, kanske, men lounge och fast tryck har man antagligen via guldkort eller inte alls, flexibiliteten gäller ju bara typ ibland, dricka får man ju ändå i loungen eller är billigare att köpa ombord än att betala för plus. Är det bara NAB (någon-annan-betalar), och/eller baspoängen?Klicka för att utvidga...
@gastronaut

Alla har inte Guld-status (ärligt svar)

Tycker det är guld värt (pun intended) att få tillgång till fast track i morgon-hysterin på ARN.
 
Flexibilitet är nog den avgörande faktorn för de som har behov av det. Poäng för de som jagar poäng. Annars tror jag som Mr Basic att fast track och prioboarding kan vara ett viktigt skäl om man reser i rusningen och/eller på fullbokade avgångar. Eller att man vill sätta lite guldkant på sin semesterresa genom att få hela paketet med fast track-lounge-prioboarding och i bästa fall lite bättre service ombord.



NAB är säkert också en faktor i vissa sammanhang men med tanke på hur dagens resepolicyer ser ut så blir nog gruppen som kan dra fördel av Plus utan goda skäl allt mindre för varje år...
 
Mr Basic skrev:@gastronautAlla har inte Guld-status (ärligt svar)Tycker det är guld värt (pun intended) att få tillgång till fast track i morgon-hysterin på ARN.Klicka för att utvidga...


Så är det.. De flesta som jag känner inom tjänsten som reser en hel del inom norden / Europa har inte EBG.. De flesta verkar snarare helt ovetande om detta.

Klientetet på detta forum är knappast representativt för en vanlig resenär.
 
Kimmen00 skrev:Så är det.. De flesta som jag känner inom tjänsten som reser en hel del inom norden / Europa har inte EBG.. De flesta verkar snarare helt ovetande om detta.Klientetet på detta forum är knappast representativt för en vanlig resenär.Klicka för att utvidga...
Helt rätt.

Bara att se alla dessa horder av människor i avgångshallarna t.ex CPH, OSL och ARN och jämföra hur många det faktiskt sitter i loungerna.

Även om vissa av oss anser det gått inflation i EBG så är vi väldigt få.

Dessutom är det ett väldigt känsligt ämne för många.

Av egen erfarenhet talar vi väldigt sällan eller aldrig om förmåner som fast track, lounger, resa i bussinessclass m.m. med vänner och bekanta.

Har märkt att just det väldigt ofta väcker avund och missunnsamhet. Skulle vi, som här, börja diskutera vad som ingår i plus hade nog de flesta lämnat oss. Jante firar stora triumfer.

DÄREMOT; När vi någon gång reser tillsammans med några av vår vänner och kan guesta in dem i lounger är det bara glada miner.

Har nämnt det förut, därför så befriande att BC finns. Här diskuteras, oftast sakligt, sådant som vänner och bekanta betraktar som översitteri och snobbism
 
Med risk att kliva många på tårna. Det är väl antagligen bara jag som tycker att det är på tok för lätt att flyga sig till EBG via miles. Man behöver inte direkt vara någon frequent flyer för att nå status. Inte konstigt att inflation upplevs. Skulle eller se höjda krav med starkare förmåner än tvärt om.



*duckar*
 
Jönsson skrev:Med risk att kliva många på tårna. Det är väl antagligen bara jag som tycker att det är på tok för lätt att flyga sig till EBG via miles. Man behöver inte direkt vara någon frequent flyer för att nå status. Inte konstigt att inflation upplevs. Skulle eller se höjda krav med starkare förmåner än tvärt om.*duckar*Klicka för att utvidga...


Du behöver inte ducka i detta sällskap med den åsikten. Frågan har varit uppe i andra trådar tidigare och du är långt ifrån ensam...
 
taxvalp skrev:Du behöver inte ducka i detta sällskap med den åsikten. Frågan har varit uppe i andra trådar tidigare och du är långt ifrån ensam...Klicka för att utvidga...


Nej och det brukar landa i att detta forum inte är represantivt för de kunder SAS vill ha. Det är förhållandevis få som jagar status.
 
Ny serveringsrutin?



Utrop av pursern häromdagen från ALC "drycker och snack måste beställas från våran dryckesvagn som vi passerar med

inom om en stund och därefter en gång till kl.xx (3 timmar senare), se till beställa alla drycker ni vill ha då och detta gäller även er som reser i Plus"



Jag som tyckte det var nog irriterande att de serverat allt på en gång ist.f. först en drinkrunda och mat ett tag senare.

Nu handlar det om att dessutom trycka in ännu mer på brickan.
 
Homer skrev:Ny serveringsrutin?Utrop av pursern häromdagen från ALC "drycker och snack måste beställas från våran dryckesvagn som vi passerar medinom om en stund och därefter en gång till kl.xx (3 timmar senare), se till beställa alla drycker ni vill ha då och detta gäller även er som reser i Plus"Jag som tyckte det var nog irriterande att de serverat allt på en gång ist.f. först en drinkrunda och mat ett tag senare.Nu handlar det om att dessutom trycka in ännu mer på brickan.Klicka för att utvidga...
Får ta med mig en kylväska att lägga ner allt i efter beställning så kan man ha den på golvet och grejerna håller sig kalla. Risken är ju att jag beställer mer än vad jag egentligen vill ha om jag inte får beställa på X timmar, inget sas tjänar på med andra ord.
 
palmen skrev:Får ta med mig en kylväska att lägga ner allt i efter beställning så kan man ha den på golvet och grejerna håller sig kalla. Risken är ju att jag beställer mer än vad jag egentligen vill ha om jag inte får beställa på X timmar, inget sas tjänar på med andra ord.Klicka för att utvidga...
För att mota det problemet blir väl nästa naturliga steg, "du får bara beställa X varor åt gången"... Case closed.
 
squeezen skrev:Vilket skräpDid you put it to the test?Dvs beställa andra tillfällen?Klicka för att utvidga...


Jag frågade pursern när hon kom med vagnen hon sa nej beställ det du ska ha nu, så jag tog inga risker,

fick dessutom ett påpekande om att dryckerna bara för konsumtion ombord så nästa steg blir väl

att införa restriktioner hur mycket man får beställa.

 
palmen skrev:inget sas tjänar på med andra ord.Klicka för att utvidga...
Men nu tänker du sådär logiskt igen. Det är klart inte SAS tjänar något på detta, men det blir ju mindre störmoment för personalen som ska ha sin arbetsro mellan serveringarna...
 
agehall skrev:Men nu tänker du sådär logiskt igen. Det är klart inte SAS tjänar något på detta, men det blir ju mindre störmoment för personalen som ska ha sin arbetsro mellan serveringarna...Klicka för att utvidga...
Jag undrar om det inte bara är som vanligt. Personalen hittar på egna regler, och kommer undan med det eftersom ingen på HK bryr sig...
 
Så förbannat, oacceptabelt lata. I en annan tråd postade någon häromdagen att Swiss på sträckan Genève - Zürich kom runt tre ggr. På typ 30 minuter i luften.
 
Kris skrev:För att mota det problemet blir väl nästa naturliga steg, "du får bara beställa X varor åt gången"... Case closed.Klicka för att utvidga...
Ja det skulle inte förvåna mig, fick faktiskt den kommentaren på longhaul i plus och fick bara en öl trots att jag skulle beställa allt på samma gång.



Varför finns det så få crew som faktiskt vill jobba när de är ombord?
 
Kris skrev:För att mota det problemet blir väl nästa naturliga steg, "du får bara beställa X varor åt gången"... Case closed.Klicka för att utvidga...
Det faktiskt naturliga steget är väl att sluta lasta något annat än vatten och kaffe. Lägg ner plus och sälj bara go och go flex.



Det är ju det Norwegian gör och man har ju uppenbarligen inga som helst planer på att försöka vinna över dem på något annat sätt än att försämra sig till den nivån.
 
Back
Top