Matts Lindmark
Medlem
Jag är lite tveksam till detta med upphandlingar på det sätt de sköts i Sverige och turerna som varit med Avies och nu NextJet etc ger lite vatten på denna kvarn.
Om det finns ett seriöst (alltså inte påstått) intresse att ha inrikesflyg till specificerade orter lär det bli nödvändigt att skapa ett bolag som kan sköta denna trafik. Kanske rent av att en flygplansflotta ställs till förfogande och sedan upphandlar man driften av densamma eller att man ordnar någon form av lösning som involverar stordrift inom ramen för ett existerande bolag. Handlar det om väldigt få flygplan och kostnaderna därmed skenar av det skälet vore det logiskt att ordna en lösning i samarbete med SAS exempelvis om det innebär att maskinerna kan användas flexibelt (alltså att trafiken sköts som vanligt av SAS med egna flygplan, eventuellt med vissa utökningar och att de specifika linjerna drivs med subventionering).
Den andra varianten är att ta in något bolag som samarbetar med SAS (ungefär som t.ex Compass Airlines och andra som flyger under sådana koncept som American Eagle, Delta Connection och United Express).
Jag tror inte att den bästa lösningen är att köra upphandling rakt av och sedan ta något lågt anbud med gamla slitna maskiner och flyga med våldsamma biljettpriser. Moderna men ekonomiska matarflygplan behövs och så integration med storbolagen, exempelvis SAS. Nu finns det en maskin under utveckling som passar bra på små flygplatser och det är Ilyushin Il-114-300 för 64-68 passagerare, ett annat alternativ för linjerna är RegioProp R-80 men den kanske är för stor (80 passagerare). ATR är naturligtvis ett alternativ men då i -600-version och Armoniakabin. Dock känns det som att sådana kanske bäst passar in om de kan driftas via SAS.
Det mest rationella vore onekligen att SAS utför flygningarna, alternativt BRA och att berörda parter samarbetar och ställer nödvändig materiel till förfogande. Alternativet är att starta upp ett "glesbygdsbolag" med tillhörande flotta och sedan ordna samarbete med t.ex SAS för integration.
Slutligen - kan man ju erkänna att glesbygden inte är någon prioritet och att fungerande trafik dit inte är av allt för hög prioritet... Det går att erbjuda fungerande inrikesflyg till dessa orter men då krävs det också satsningar och där verkar intresset inte speciellt högt. Det är ju talande när man tar in ett estniskt bolag med tveksam standard för att driva trafiken enbart för att de är "billiga" tills den sagan tog slut och sedan nu har stora problem p.g.a NextJet.
Om det finns ett seriöst (alltså inte påstått) intresse att ha inrikesflyg till specificerade orter lär det bli nödvändigt att skapa ett bolag som kan sköta denna trafik. Kanske rent av att en flygplansflotta ställs till förfogande och sedan upphandlar man driften av densamma eller att man ordnar någon form av lösning som involverar stordrift inom ramen för ett existerande bolag. Handlar det om väldigt få flygplan och kostnaderna därmed skenar av det skälet vore det logiskt att ordna en lösning i samarbete med SAS exempelvis om det innebär att maskinerna kan användas flexibelt (alltså att trafiken sköts som vanligt av SAS med egna flygplan, eventuellt med vissa utökningar och att de specifika linjerna drivs med subventionering).
Den andra varianten är att ta in något bolag som samarbetar med SAS (ungefär som t.ex Compass Airlines och andra som flyger under sådana koncept som American Eagle, Delta Connection och United Express).
Jag tror inte att den bästa lösningen är att köra upphandling rakt av och sedan ta något lågt anbud med gamla slitna maskiner och flyga med våldsamma biljettpriser. Moderna men ekonomiska matarflygplan behövs och så integration med storbolagen, exempelvis SAS. Nu finns det en maskin under utveckling som passar bra på små flygplatser och det är Ilyushin Il-114-300 för 64-68 passagerare, ett annat alternativ för linjerna är RegioProp R-80 men den kanske är för stor (80 passagerare). ATR är naturligtvis ett alternativ men då i -600-version och Armoniakabin. Dock känns det som att sådana kanske bäst passar in om de kan driftas via SAS.
Det mest rationella vore onekligen att SAS utför flygningarna, alternativt BRA och att berörda parter samarbetar och ställer nödvändig materiel till förfogande. Alternativet är att starta upp ett "glesbygdsbolag" med tillhörande flotta och sedan ordna samarbete med t.ex SAS för integration.
Slutligen - kan man ju erkänna att glesbygden inte är någon prioritet och att fungerande trafik dit inte är av allt för hög prioritet... Det går att erbjuda fungerande inrikesflyg till dessa orter men då krävs det också satsningar och där verkar intresset inte speciellt högt. Det är ju talande när man tar in ett estniskt bolag med tveksam standard för att driva trafiken enbart för att de är "billiga" tills den sagan tog slut och sedan nu har stora problem p.g.a NextJet.