Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Jag har bokat JFK-LAX 2 gånger och JFK-SFO en gång. Visserligen med Avios, men jag tror inte tillgången skiljer mot var du har på Finnair.

AA First transcon är iallafall bättre än BA F longhaul, så lite att skriva hem om är det allt.

Förlåt, jag borde inte ha skrivit direkt i awards tråden.

Jo min kommentar var närmast riktad mot Finnair Plus programmet och funderar just nu om 85k är bra deal eller bra deal. Dålig är den nog inte. Beror närmast på hur bra AA First är på den rutten (flygplanstyp, servicenivån ombord är den "rippad" eller lika omfattande som på longhaul). Man får väl räkna med att flighten är 6 timmar så man får uppleva en nästan "longhaul-First" på AA som jag aldrig tidigare gjort.

Man får väl räkna med att flighten är 6 timmar så man får uppleva en nästan "longhaul-First" på American Airlines som jag aldrig tidigare gjort.

Rutten flygs vad jag kan se ofta (alltid?) med Airbus 321 med 1+1 i "first" och på bilderna ser sätet mer ut som longhaul Business på American. Jag tror inte du ska förväxla inrikes First i USA med interkontinental First.

@mika
riktigt intressant bokning, jag tror jag inte sett någon boka det där tidigare! Mycket nyttigt att veta också att skatterna verkara vara låga, dvs enligt "EU-regionens regler" där Finnair tog bort bränsleavgifterna för ett par år sedan, men avgiften skulle vara kvar på longhaul. Tydligen räknar de SFO-JFK som "shorthaul" eller något.
85k poäng är relativt billigt för AY+ tycker jag även om några kan tycka att AA First är inget att skriva hem om...
Frågar ändå om du kunde söka denna själv eller ringed du AY+ och bad om att söka rutten?

Jag bara ringde Finnair Plus och bokade. Killen som jag pratade med sade att deras system kommunicerar inte bra med Americans och han var faktiskt förvånad att had lyckades boka resan. Jag hade inte mycket flexibilitet ang. resetider men vi hittade tillgänglighet som var tillräckligt bra. Jag vet inte hur man kunde själv söka tillgänglighet på US domestic med Finnair Plus.

Jag tycker att 85 000 poäng är bra värde. Americans transcontinental A321T är cool med 1-1 configuration på First. Jämför man t.ex. med intercontinental Europa – USA i Business (210 000 poäng T&R). Jag var tvungen att resa i början av Juni och då kostade faktiskt transcontinental i business/first mer än intercontinental (Europa – USA östkust) i business som separata revenue-bokningar.

Rutten flygs vad jag kan se ofta (alltid?) med Airbus 321 med 1+1 i "first" och på bilderna ser sätet mer ut som longhaul Business på American. Jag tror inte du ska förväxla inrikes First i USA med interkontinental First.
Jag skulle säga att just transcon är motsvarande deras internationella F eller iallafall ganska nära.

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Ethiopian Airlines, Thai Airways, Singapore Airlines
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda
Destination: Denpasar
Enkelresa eller Tur&retur: t/r
Antal poäng (per person): 70 000 (Amex 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3195 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 13/7-30/7 2018
Bokad: 22/5 2018

Jag trodde att det var kört att hitta en vettig resa till sommarsemestern.. Jag hade fel! Är sjukt taggad på att få pröva på två för mig nya bolag: Ethiopian Airlines och Singapore Airlines. En bonus är att jag får flyga Singapore Airlines nya Boeing 787-10 både mellan Bali-Singapore och Singapore-Bangkok. Riktigt nöjd med bokningen! :)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Nice rutt! Jag har för mig att jag läste någonstans här på forumet att det bara är tillåtet med 1 stopp i Asien när man bokar med en 241 voucher. Antar att detta inte stämmer eftersom du fick igenom bokningen? :)

Bokade imorse av en sas award resa via SAS-appen. Har dock inte fått tillbaka mina 36.000 poäng, dessa brukar ju komma direkt när man avbokar via webben?

Har fått avbokningsbekräftelse samt pnr refound på skatterna-mailet.

Nice rutt! Jag har för mig att jag läste någonstans här på forumet att det bara är tillåtet med 1 stopp i Asien när man bokar med en 241 voucher. Antar att detta inte stämmer eftersom du fick igenom bokningen? :)
Tror regeln säger ett stopp per zon? Men i detta fall spelar det ingen roll om det är per zon eller "I Asien" för DPS-SIN-BKK-ARN är onekligen två stopp/byten i Asien och dessutom inom samma zon, så den där bokningen kanske slank igenom systemet eller så har de lättat upp igen...?

Bokade imorse av en sas award resa via SAS-appen. Har dock inte fått tillbaka mina 36.000 poäng, dessa brukar ju komma direkt när man avbokar via webben?

Har fått avbokningsbekräftelse samt pnr refound på skatterna-mailet.
Kan vara läge att ringa SAS och fråga, var ju eurobonus uppgradering av plattformen i helgen så möjligt att något inte fungerar helt som det ska just nu

Toppen