Senaste nytt

Är Thai så bra som "alla" säger?

bankb

Medlem
Har faktiskt råkat ut för en hyfsat dryg grej där Thai ställde till det ordentligt.

Behövde ändra en hemresa då det tyvärr dök upp en begravning jag skulle delta på med kort varsel. Var i Thailand vid tillfället och ringde till Thais kundservice för att se om jag kunde åka in till flygplatsen och lösa det på plats med ombokning. Hade en biljett i C som var ombokningsbar.

Skönt tänkte jag, åkte dit två dygn innan ordinarie hemresa, var på plats redan vi 18.00, 7,5h innan avgång för att garanterat vara först på plats.

Slutade med att jag var tvungen att köpa två enkelbiljetter hem för mig och min sambo... inte direkt de billigaste biljetterna jag köpt på sträckan. Kändes sådär att ha betalat mer än min biljett i C för att sitta i Eco på väg hem för att vara på begravning 4 timmar efter landning...

Klassiskt ”vi vill inte säga nej” syndromet från callcentret. Och en väldigt stark vilja att följa riktlinjer på flygplatsen. Ska tilläggas att jag kikade in i C kabinen som hade 5-6 timmar platser på flighten...
 

Dr. Miles

Expert
Jag har en motsatt erfarenhet.

Jag och min fru bokade THAI Economy class biljetter Stockholm-Bangkok (stopover)-Beijing (destination)-Bangkok (layover)-Stockholm.
Enligt fare rules, man fick göra någon ändring av bokningen.

När vi var i Bangkok på vägen Beijing, kontaktade jag en lokal resebyrå och lyckades att ändra vår flight till Beijing ett par dagar tidigare än planerat.
Fick utskrift av resebyrån om bokningsändringen och alla flighter var bekräftade. Jag tror att vi betalade 300 THB till resebyrån.

När vi kom till flygplatsen var det lite strul men till slut fick vi åka med utan att betala något extra till THAI.
Så slutsatsen är att ibland är de flexibla, ibland är de fyrkantiga.
 

Mr Basic

Medlem
OT men värt att reflektera över.
Hade en bokad resa ARN-AMS-KUL-SYD med KLM till AMS och sedan resten med Malaysian. Sedan började Malaysian flyga direkt ARN-KUL så jag tänkte att det kanske går att boka om till direktflighten? :rolleyes: Uppsökte först KLM som då hänvisade till Malaysian, de (KLM) kunde inget göra. Ok, gick då till Malaysian som hänvisade till KLM, de kunde inget göra :mad: Observera att ingen påstod att ändringen inte var tillåten (mot/utan avgift). Då la jag ner det och flög enligt bokad resa. Malaysian ARN-KUL var halvfull, flighterna till AMS och KUL som jag satt på var proppfulla.
När jag skulle hem hade jag BNE-KUL-AMS-ARN (KLM sista sträckan) med ett helt oönskat stopp i KUL på ca 18 timmar. Jag uppsökte då Malaysian, en kvinna som satt i vad som kan beskrivas som en städskrubb, och förklarade att jag skulle till ARN och att den flighten gick efter endast 3 timmars stopp i KUL. Det tog henne max 3 minuter och så var jag ombokad BNE-KUL-ARN.
Vad vill jag ha sagt med detta? :D Jo, att förutom kulturella skillnader är det otroligt personbundet vilken service man får. Vissa är som gjorda för serviceyrken, vissa borde bannlysas från dem.
 

jtq

Medlem
Min erfarenhet efter ca 170 legs med Thai (varav de flesta long haul) är lite blandad. För det mesta en ok upplevelse men inte så mycket mer. Kanske en av tio gånger får man en fantastisk besättning som verkligen gör det där lilla extra för att alla ska trivas och lika ofta får man en besättning med riktiga surkartar. Jag tror det hänger mycket på purser eller vem det nu är som basar över besättningen om det blir en bra upplevelse eller inte då oftast hela besättningen är bra eller så är hela dålig. Sen verkar det skilja en del beroende på sträckan, t.ex. Bangkok - Frankfurt har alltid varit riktigt bra de gånger jag åkt och som några i tråden påpekat verkar Arlanda inte vara någon favorit för besättningen, de kramar om vinflaskorna hårt (ibland med all rätt)...

Den svenska kundservicen tycker jag alltid har varit suverän, alltid mycket hjälpsamma, förut kunde man om man hade otur råka få prata med en surgubbe på svenska kundservicen men han verkar vara borta sedan några år. Ska väl tilläggas att jag varit Thai guld i många år nu så det kan spela in men de var bra även innan jag blev guld.

Angående det där med att man inte skulle få klaga i Thailand tror jag många tar på för stort allvar, klart man får klaga om man inte är nöjd med nåt, det hänger mer på hur man klagar som bl.a Dr Miles varit inne på. Vem gillar att bli utskälld och förödmjukad inför andra?
 
Min erfarenhet efter ca 170 legs med Thai (varav de flesta long haul) är lite blandad. För det mesta en ok upplevelse men inte så mycket mer. Kanske en av tio gånger får man en fantastisk besättning som verkligen gör det där lilla extra för att alla ska trivas och lika ofta får man en besättning med riktiga surkartar. Jag tror det hänger mycket på purser eller vem det nu är som basar över besättningen om det blir en bra upplevelse eller inte då oftast hela besättningen är bra eller så är hela dålig. Sen verkar det skilja en del beroende på sträckan, t.ex. Bangkok - Frankfurt har alltid varit riktigt bra de gånger jag åkt och som några i tråden påpekat verkar Arlanda inte vara någon favorit för besättningen, de kramar om vinflaskorna hårt (ibland med all rätt)...

Den svenska kundservicen tycker jag alltid har varit suverän, alltid mycket hjälpsamma, förut kunde man om man hade otur råka få prata med en surgubbe på svenska kundservicen men han verkar vara borta sedan några år. Ska väl tilläggas att jag varit Thai guld i många år nu så det kan spela in men de var bra även innan jag blev guld.

Angående det där med att man inte skulle få klaga i Thailand tror jag många tar på för stort allvar, klart man får klaga om man inte är nöjd med nåt, det hänger mer på hur man klagar som bl.a Dr Miles varit inne på. Vem gillar att bli utskälld och förödmjukad inför andra?

Ja, normal bättre service och trevligare besättning sträckan Bangkok – Frankfurt jämfört med Bangkok - Stockholm.

Beror detta på svenkars beteende eller på monopol på direktflyg till Stockholm? (Norwegian inte inräknad)

Till Frankfurt har man Lufthansa att konkurrera med och servicenivån måste vara på topp.
 

bankb

Medlem
Ja, normal bättre service och trevligare besättning sträckan Bangkok – Frankfurt jämfört med Bangkok - Stockholm.

Beror detta på svenkars beteende eller på monopol på direktflyg till Stockholm? (Norwegian inte inräknad)

Till Frankfurt har man Lufthansa att konkurrera med och servicenivån måste vara på topp.

Tror att det kan ha att göra med att ARN-BKK är något thais personal själva ser som en ”charter” flight medan många andra destinationer är mer ”reguljära”.

Ingen som helst fakta bakom påståendet utan är nog snarare min egna spontana reflektion baserat på antalet personer i flipflopp och surfshorts vid incheckningen :)

Sen är det nog som konstaterar ovan, om man har rätt crew eller får träffa rätt person så blir det kanon. Precis som i alla andra serviceyrken :)
 
Tror att det kan ha att göra med att ARN-BKK är något thais personal själva ser som en ”charter” flight medan många andra destinationer är mer ”reguljära”.

Ingen som helst fakta bakom påståendet utan är nog snarare min egna spontana reflektion baserat på antalet personer i flipflopp och surfshorts vid incheckningen :)

Sen är det nog som konstaterar ovan, om man har rätt crew eller får träffa rätt person så blir det kanon. Precis som i alla andra serviceyrken :)
Bara med twisten att i andra sammanhang så kan man ibland råka ut för dålig service medan med Thai kan man ibland råka ut för bra service :)
 

NotRyan

Medlem
Bara med twisten att i andra sammanhang så kan man ibland råka ut för dålig service medan med Thai kan man ibland råka ut för bra service :)
Jag har nästan alltid en bra upplevelse med Thai, men då väljer jag alltid aktivt att inte åka ARN/CPH-BKK. Då slipper jag också tatuerade Jonny med linne, flip-flops och det karaktäristiska brölet som är på väg till avslappning i Bangkok/Pattaya. Jag kan på något sätt förstå att personalen redan innan flighten intar en negativ attityd även om det inte skall vara så.

Jag upplever sällan dålig service när jag åkt andra linjer.
 
Jag har nästan alltid en bra upplevelse med Thai, men då väljer jag alltid aktivt att inte åka ARN/CPH-BKK. Då slipper jag också tatuerade Jonny med linne, flip-flops och det karaktäristiska brölet som är på väg till avslappning i Bangkok/Pattaya. Jag kan på något sätt förstå att personalen redan innan flighten intar en negativ attityd även om det inte skall vara så.

Jag upplever sällan dålig service när jag åkt andra linjer.

Om du nu inte aktivt flyger via ARN/CPH-BKK, hur kan du då inrätta alla resenärer på dessa flighter som “tatuerade Jonny med linne, flip-flops och det karaktäristiska brölet som är på väg till avslappning i Bangkok/Pattaya”?
 
Toppen