Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Jag såg den där också. Men som tur var så var Svantesson snabbt ute och dementerade det där. DI:s källor hade alltså fel i detta fallet.
Jag minns när trängselavgiften infördes i Stockholm sas det från visst håll att den skulle tas bort vid valseger men den behölls, ett av argumenten var att majoriteten av allmänheten ville det. Känns samma situation nu när det gäller flygskatten.

Om du köper en ToR inrikes för 2000kr, avstår du då om den kostar 2060kr? Knappast. Möjligen söker du dig till en flygplats 15 mil bort där motsvarande resa kostar 1000kr. Tyckte du att 2000kr är acceptabelt så bryr du dig knappast om ytterligare 60kr.
Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att skatten för inrikesflyg är 60 kronor + moms per riktning. Alltså 127.20kr för ToR.

Orkar inte argumentera mer denna gång, men räknar med att samma diskussion uppkommer nästa gång något läggs ner pga skatten av förnekarna.

Privat hoppas jag att SAS tar över trafiken från Åland. Det hade varit guld att ta båten över för en segment-run utan skatt!!! :D

Orkar inte argumenterara mer denna gång, men räknar med att samma diskussion uppkommer nästa gång något läggs ner pga skatten av förnekarna.
Jag vänder på saken så att du förstår.
Det är inte skatten i sig som är avgörande, utan totalpriset (med eller utan flygskatt).

T ex folk vill nog inte betala ca 40.000 SEK (normalbiljett) för resan till Japan i Economy class men de flesta är nog beredda att betala 5.000 SEK i Economy class för resan dit.
Exemplet ovan har ingen skillnad i betalda skatter. Det är samma flighter, endast prisskillnad.

Jag minns när trängselavgiften infördes i Stockholm sas det från visst håll att den skulle tas bort vid valseger men den behölls, ett av argumenten var att majoriteten av allmänheten ville det. Känns samma situation nu när det gäller flygskatten.

Som jag påpekat tidigare, i Storbritannien infördes liknande skatt för massor av år sedan under liknande paroll,
till en början var den blygsamma £5 för short-haul och £10 för long-haul.
Därefter har olika regeringar, oavsett partitillhörighet, kontinuerligt höjt den och numera
försöker man inte ens dölja att det i första hand bara handlar om att fylla skattkistan.

APD is primarily a revenue-raising duty which makes an important contribution to the public finances, whilst also giving rise to secondary environmental benefits,” HMRC = Brittiska skatte- och tullmyndigheten.

http://www.telegraph.co.uk/travel/travelnews/8938267/Air-Passenger-Duty-a-cash-raiser-Government-admits.html

http://www.hmrc.gov.uk/rates/apd.htm

Nu ligger den på £156 (£172 från 1/4 2019) när det är över 2000 miles och
class of travel or where the seat pitch is more than 1.016 metres (40 inches).

Orkar inte argumentera mer denna gång, men räknar med att samma diskussion uppkommer nästa gång något läggs ner pga skatten av förnekarna.

Privat hoppas jag att SAS tar över trafiken från Åland. Det hade varit guld att ta båten över för en segment-run utan skatt!!! :D
Nej jag förstår dig. Väntar dock fortfarande på att någon ska förklara vilken kund i Norrlands inland, som flyger ToR för 6k/v som plötsligt ändrar sitt resemönster för att resorna nu kostar 6120kr. Här fallerar alla försök att aplicera modeller skapade för att förklara mekanismen bakom utbud och efterfrågan i perfekta marknadsekonomier. I det långa loppet kan det rimligen ha en viss effekt men det är knappast anledningen till varför Nextjet kursar just nu.

Om vi pratar osubventionerade sträckor med låga marknadspriser och hög konkurrens, då har vi en helt annan och mer markant effekt av flygskatten eftersom den då utgör en större del av priset och prissättningen aktörerna emellan blir avgörande.

Som jag konstaterat är det svårt som civilekonom att debattera genom känsloargument. Något som känns igen från politikens one-liners. Jeg vet marknadsekonomi, räcker så. Återkommer garanterat vid nästa situation i tråden.

Hade off-topic några trevliga timmar i SAS lounger i OSL med mycket trevlig personlig service av baristan m.fl Nästan folktomt då de firar nationaldag. När får vi lika trevlig inrikeslounge på Arlanda?

Last edited:
Toppen