Senaste nytt

Lufthansa Group och service degradation...

Finns det något bolag som fortfarande har en business värt namnet ,verkar vara så med stort sätt alla bolag att dom drar in på det som kostar,snart kommer alla sitta i packade sillar
Finns ju vissa sträckor med longhaulkabin men servicen ombord är ju inte direkt bättre för det. Finnair LHR-HEL med A350 till exempel, plus några MAD-LHR med Iberia, Turkish har udda turer och en och annan 5th freedom med utomeuropeiska bolag. Finns en separat tråd för det så kika där.

På vilka linjer kan man flyga med widebody-plan inom Europa? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Inte i Europa i alla fall, i Asien där är det fortfarande service som gäller... ASIANA Business class, Seoul - Osaka (KIX) samt ANA Business Class Tokyo - Seoul... snacka om service... i alla fall när jag flög för 2-3 veckor sedan... och detta var då korta flygningar på max 2 timmar, regionalt... ;)

Och domestic first i Nordamerika. Servicen är ju inte på Asien nivå, men hårdvaran är vida bättre än Europa i snitt.

Men ja i Europa är det väldigt tunt med det.

Finns det något bolag som fortfarande har en business värt namnet ,verkar vara så med stort sätt alla bolag att dom drar in på det som kostar,snart kommer alla sitta i packade sillar

Personligen tycker jag SAS i det här hänseendet förtjänar extra cred, då de inte envisas med att kalla sin produkt för Business utan som bekant Plus. Att man gjort en tydlig distansering till premium economy som dagens intra europa business kabiner egentligen är i bästa fall. Nu finns ju iofs en tydlig prisskillnad oftast mellan Plus och andras Business på sträckorna, men i alla fall.

Personligen tycker jag SAS i det här hänseendet förtjänar extra cred, då de inte envisas med att kalla sin produkt för Business utan som bekant Plus. Att man gjort en tydlig distansering till premium economy som dagens intra europa business kabiner egentligen är i bästa fall. Nu finns ju iofs en tydlig prisskillnad oftast mellan Plus och andras Business på sträckorna, men i alla fall.
Varför skulle dom kalla det för Business? SAS var ju tydliga med att man tog bort just affärsklass för några år sedan. Kan inte heller riktigt se de prisskillnad du talar om mellan Plus och andras Business, snarare är den gränsen på väg att suddas ut eftersom "andras Business" blir billigare för varje dag. SAS Plus är på inga sätt en billig produkt om du inte bokar långt i förväg eller vid kampanjer. Det gäller de allra flesta destinationer.

Två ben med Lufthansa Business idag. GOT-FRA, halvfullt i Business, gardinen var fördragen hela resan, förutom att man släppte igenom en mamma med en liten bebis till toaletten. Maten var lite bättre än den brukar vara, rostbiff med coleslaw som smakade helt OK.
FRA-TXL, full flight, och lång väntelista, då tidigare flight var inställd. Vi bokade om vår flight redan på Landvetter i morse, så för herr Nilann och mig var det inga problem. Även på denna flight var gardinen fördragen. Vi uppskattar Lufthansa, man vet vad man får, trevligt att äta på porslin i stället för ur en papplåda, garanterad seatblock och oftast lugn och ro i Business. För oss som bor i Göteborg är valet enkelt när vi reser inom Europa.

Dom har läst våra synpunkter och bättrat sig... ;)
Och visst i valet att betala 3500 kr till Rivieran med LH Business isf SAS Plus och 4 500, så är väl valet iofs enkelt om man får till relativt korta byten i FRA/MUC även om jag föredrar Austrian/Swiss... Skall vara flygtiden som då talar för SAS...och i de fall de saknas direktflyg från STO/GOT då finns det ingen tvekan...

Det var ett par år sedan jag flög Lufthansa senast men i helgen var det dags igen. Var beredd på det värsta med tanke på vad som skrivs här...

MAD-MUC med A321. Gardinen drogs för och servicen var i det närmaste perfekt. Meny delades ut. Nötter och dricka innan måltiden. Varm mat (2 alternativ) och därefter ständig närvaro i kabinen för att säkerställa påfyllda glas eller plocka bort uppätna brickor. Personalen bad en passagerare från ekonomi som smitit igenom gardinen gå tillbaka till toaletterna längst bak i planet. Flyg tid strax under 2h. Helt fullsatt plan utom i business. En hel del handbaggageutmaningar...

MUC-ARN med A321. Gardinen drogs inte för. Maten var betydligt "lättare" med en lax och en uppskuren potatis maskerad som potatissallad, plus en sallad och en sötsak till efterrätt. Proffsig service men inte lika närvarande. Det var uppenbarligen ok för ekonomipassagerarna att använde den främre toaletten - även om det inte var så många som gjorde det. Vet inte hur beläggningen där bak var men tror det fanns ett fåtal ströplatser lediga. Planerad flygtid 1h45min.

Jag antar att bägge besättningarna var stationerade i München.

Oavsett skillnaderna var bägge flygen mycket bra. Synd bara att Lufthansa inte serverar riktig champagne - då hade jag nog gett dem 5 stjärnor.

En annan sak jag noterade var att på flighten mellan Madrid och München fick alla ekonomiklasspassagerare varm mat. Känns oväntat lyxigt.

Hur styr Lufthansa servcieutbudet i C respektive Y? Tid på dagen? Planerad flygtid? Konkurrens?

Last edited:
Det var ett par år sedan jag flög Lufthansa senast men i helgen var det dags igen. Var beredd på det värsta med tanke på vad som skrivs här...

MAD-MUC med A321. Gardinen drogs för och servicen var i det närmaste perfekt. Meny delades ut. Nötter och dricka innan måltiden. Varm mat (2 alternativ) och därefter ständig närvaro i kabinen för att säkerställa påfyllda glas eller plocka bort uppätna brickor. Personalen bad en passagerare från ekonomi som smitit igenom gardinen gå tillbaka till toaletterna längst bak i planet. Flyg tid strax under 2h. Helt fullsatt plan utom i business. En hel del handbaggageutmaningar...

MUC-ARN med A321. Gardinen drogs inte för. Maten var betydligt "lättare" med en sallad, lax och en uppskuren potatis maskerad som potatissallad, plus en sallad och en sötsak till efterrätt. Proffsig service men inte lika närvarande. Det var uppenbarligen ok för ekonomipassagerarna att använde den främre toaletten - även om det inte var så många som gjorde det. Vet inte hur beläggningen där bak var men tror det fanns ett fåtal ströplatser lediga. Planerad flygtid 1h45min.

Jag antar att bägge besättningarna var stationerade i München.

Oavsett skillnaderna var bägge flygen mycket bra. Synd bara att Lufthansa inte serverar riktig champagne - då hade jag nog gett dem 5 stjärnor.

En annan sak jag noterade var att på flighten mellan Madrid och München fick alla ekonomiklasspassagerare varm mat. Känns oväntat lyxigt.

Hur styr Lufthansa servcieutbudet i C respektive Y? Tid på dagen? Planerad flygtid? Konkurrens?

Cateringen verkar styras efter konkurrens på linjerna. Jag blev också positivt överraskad över varm mat till MAD.

LH 803 ARN - FRA med en A320
Gardinen drogs inte för, kall skuren kalv med sparris.
Nederburg - sydafrikanskt vitt vin...
Frågade om de inte borde servera en tysk kvalitets riesling istället... Personalen erkände lite skamset att så borde ha varit fallet... så tyvärr inge¨n bra kombo vin/mat

LH 1132 FRA - BCN med en A321

Gardinen drogs för. Trevlig uppmärksam personal.
Dock maten inget vidare... En sallad med små sparrisbitar och Mozarella...

Sedan råkade en flygvärdinna tippa ut min kaffekopp så jag fick kaffe på ena knät... tur att det var mörkblå jeans som jag hade på mig, fick en tax free voucher på 25 € som kompensation. Som lök på laxen så saknades sedan ena resväskan...

Vet inte men tight connection på FRA och stor risk att inte väskan kommer med anslutande flyg...

LH 803 ARN - FRA med en A320
Gardinen drogs inte för, kall skuren kalv med sparris.
Nederburg - sydafrikanskt vitt vin...
Frågade om de inte borde servera en tysk kvalitets riesling istället... Personalen erkände lite skamset att så borde ha varit fallet... så tyvärr inge¨n bra kombo vin/mat

LH 1132 FRA - BCN med en A321

Gardinen drogs för. Trevlig uppmärksam personal.
Dock maten inget vidare... En sallad med små sparrisbitar och Mozarella...

Sedan råkade en flygvärdinna tippa ut min kaffekopp så jag fick kaffe på ena knät... tur att det var mörkblå jeans som jag hade på mig, fick en tax free voucher på 25 € som kompensation. Som lök på laxen så saknades sedan ena resväskan...

Vet inte men tight connection på FRA och stor risk att inte väskan kommer med anslutande flyg...
Lufthansas servicenivå är under all kritik. Bojkotta skräpet framöver. Flyg SAS Plus, då vet du åtminstone att det är dåligt.

Toppen