Senaste nytt

Lufthansa Miles&More lanserar kreditkort i Sverige (MasterCard)

Ja, ni har rätt, när jag tänker efter så är kortet inte så fördelaktigt som jag först föreställde mig. Jag ska ta en seriös funderare på om jag också ska säga upp det.

Jag tycker även Lufthansa/Swiss tar ut väldigt höga skatter&avgifter. Ca 3500sek för en Business award. Där är ju SAS & Eurobonus väldigt mycket billigare. Och av det som man läst här på forumet så är det ju många som föredrar SAS C framför Lufthansa C.

Ja, ni har rätt, när jag tänker efter så är kortet inte så fördelaktigt som jag först föreställde mig. Jag ska ta en seriös funderare på om jag också ska säga upp det.
Missförstå mig rätt - det är inte så mycket guld och gröna skogar som man kan tro vid första ögonkastet, men det behöver absolut inte vara ett dåligt kort. Det finns en hel del möjligheter men allt handlar om att hitta sweetspots och dessa kommer inte passa alla. Det gäller att utvärdera sina egna behov/möjligheter.

Missförstå mig rätt - det är inte så mycket guld och gröna skogar som man kan tro vid första ögonkastet, men det behöver absolut inte vara ett dåligt kort. Det finns en hel del möjligheter men allt handlar om att hitta sweetspots och dessa kommer inte passa alla. Det gäller att utvärdera sina egna behov/möjligheter.

Den största fördelen (för mig) är ju att det är lätt att hitta 4 platser i C till väldigt många destinationer med M&M. Fick ihop så mkt poäng att vi har 2 resor i C att nyttja.
Det är bra mkt meckigare att hitta 4 platser med Eurobonus (iaf dit vi vill åka), allt går såklart men det är bra mkt mer tillgång hos M&M.

Som vanligt är inte världen i mitt tycke svart eller vit, men det finns fördelar och nackdelar med allt och alla olika kort, om det är bonusprogram eller kreditkort.

Jag tycker vår attityd härinne är skön:
När kortet kom: "äntligen, detta är grymt"
Nu: "vilket skit"
Introduktionserbjudande var grymt, men standardvillkoren är väldigt bra. Helt sjukt att detta kort i Sverige har bättre intjäning än något annat Miles & More kort i världen (om jag har läst rätt). Jag hade Swiss AMEX Platinum under 6 år, som blir helt värdelöst med CHF 700 i årsavgift och numera 2,2 miles per CHF 2. Det kortet är fimpat nu.

Miles and More som andra program har sweetspots, och det beror helt på vad man är ute efter. Milage Bargin samt Fly Smart är bra att ha. Jag har använt Fly Smart när sistaminuten inom Europa närmar sig 10.000kr.

SAS Amex och EuroBonus är grymt. Men även om man kommer upp i 2x vouchers så skall det rejält mycket poäng till för att verkligen dra nytta av detta varje år, särskilt om man skall åka två personer två gånger.

Bästa jämförelsen är nog med Entercard och deras British Airways Visa när det var som bäst. Då tycker jag dessa är jämförbara trots BAs 2-for-1 som visade sig nära omöjlig att använda. Jag brände i alla fall 2x, men hade bra användning av detta kort när det fanns.

Summa summarum: ett bra kort för rätt person. Fel kort för andra. Grått, inte svart/vitt.

Last edited:
Har gett upp, SEK 99 per månad, i princip ingen förmån förutom poängintjäning, går inte att ansluta till autogiro, måste logga in till min e-brevlåda för att ladda ner fakturan och sedan betala. För mycket strul för lite förmåner. Har avslutat kortet efter 6 månader.....
Har försökt att läsa hur länge M&M poängen är giltiga efter man säger upp kortet. läste något om 3 år, är det ni också fått intryck av?

Toppen