Senaste nytt

Lufthansa Miles&More lanserar kreditkort i Sverige (MasterCard)

Har gett upp, SEK 99 per månad, i princip ingen förmån förutom poängintjäning, går inte att ansluta till autogiro, måste logga in till min e-brevlåda för att ladda ner fakturan och sedan betala. För mycket strul för lite förmåner. Har avslutat kortet efter 6 månader.....

Jag förstår inte de som är besvikna på kortet, man får 25 miles per 100 spenderade SEK, spenderar man över 150000 under 2018 får man en bonus om 35000 miles, det ingår en gratis weekendbilhyra och en voucher för gratis loungebesök i en Lufthansa businesslounge (som visade sig fungera även om man inte flög inom Lufthansa-gruppen). Miles & More generellt (har ingenting med deras Mastercard att göra) erbjuder månatliga erbjudanden som kallas Meilenschnäppchen och den här månader kan man t ex boka Rio i businessclass för 70000 miles, Dallas/Los Angeles/New York/Detroit för 55000 miles, Hong Kong för 70000, med mera.

man får 25 miles per 100 spenderade SEK, spenderar man över 150000 under 2018 får man en bonus om 35000 miles
Generellt sett är det dumt att bara titta på earn-rate. Man måste titta på både earn och burn! Annars kan du ju få 10000000 miles/kr vilket låter jättebra tills man inser att man behöver 10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000p för att flyga Stockholm-Göteborg i economy.

För de flesta som är vana vid Eurobonus låter 25p/100SEK som en bra deal, men det är inte alls säkert att det är lika bra för just Lufthansa.

det ingår en gratis weekendbilhyra
Var inte det bara ett introduktionserbjudande? Ser inget om att det skulle vara en återkommande förmån på kortets hemsida men jag kanske missar något.

en voucher för gratis loungebesök i en Lufthansa businesslounge
Vilket är helt meningslöst för många eftersom de redan har status. Har man det inte är det förstås en liten förmån, men jag vet inte om den är värd jättemycket.

Miles & More generellt (har ingenting med deras Mastercard att göra) erbjuder månatliga erbjudanden som kallas Meilenschnäppchen
Just deras specialerbjudanden är riktigt förmånliga. Men man kan inte förlita sig allt för mycket på dem eftersom det är just erbjudanden och de ändras rätt ofta. Man måste med andra ord vara väldigt flexibel för att kunna dra nytta av dem.

Jag tror den huvudsakliga saken att ta med sig är att se olika typer av miles/poäng som valutor i olika länder, växelpriser är olika och lagar likaså, dvs varje land har sina egna.

Man kan fynda och förlora i alla länder ;)
Exakt! Och att inte utgå från att det man är van vid gäller för andra program.

När det var 100m per 100SEK så passade det ju bra att tunnla allt genom detta kort, speciellt eftersom det var sent på året och alla Amexvouchers redan triggade. Får se om jag hoppar på detta kort igen detta år, är främst den bättre tillgängligheten på Lufthansa F som lockar. Snäppchen är oftast till fel städer eller fel tider för att passa mig iallafall. Amex Elite till Eurobonus ger ju 2x20p de första 300k man spenderar om man räknar in värdet av vouchers som dubblering av poäng. Är visserligen mycket dyrare än detta MasterCard men jag ser det ändå som ett bättre alternativ för åtminstone årets första 300k i spend.

Får man 35k-bonusen även om man varit tidigare kund?

Toppen