Senaste nytt

Ett handbagage i SAS Plus samt vägning och mätning

Tycker SAS 8kg gräns är fånig. Med Scoot exempelvis är det 7kg med 3kg extra om du har laptop.

Att det bara är ett handbagage i Plus är en dålig lösning. Problemet är inte att folk har två kabinväskor(njå det finns väl sådana.. ;) ) men att det är en taxfree påse, en ryggsäck och en kabinväska.

Någon som har erfarit de nya striktare reglerna. och anses laptopväska vara ett ytterligare baggage eller personal item?
Att klara sig på 8kg om laptop och laddare ska räknas in är ju i princip omöjligt.
Jag brukar ha hand-baggage plus portfölj för resor upp till en vecka, men 8 kg om dessa ska räknas på samma volym (likt Easyjet där i så fall portfölj ska få plats i kabinväska) är kört.

Har nyss bokat CPH-ARN-HKG och med connecting USA/Asien flight ska det ju vara lugnt. men övriga på CPH-ARN lär ju stirra och undra? Har gatepersonal smidigt system för att ha koll på vilka som får ta med två resp 1 väska?

Någon som har erfarit de nya striktare reglerna. och anses laptopväska vara ett ytterligare baggage eller personal item?
Att klara sig på 8kg om laptop och laddare ska räknas in är ju i princip omöjligt.
Jag brukar ha hand-baggage plus portfölj för resor upp till en vecka, men 8 kg om dessa ska räknas på samma volym (likt Easyjet där i så fall portfölj ska få plats i kabinväska) är kört.

Har nyss bokat CPH-ARN-HKG och med connecting USA/Asien flight ska det ju vara lugnt. men övriga på CPH-ARN lär ju stirra och undra? Har gatepersonal smidigt system för att ha koll på vilka som får ta med två resp 1 väska?

Det syns säkert på deras surfplatta om de tittar. Jag har aldrig blivit ifrågasatt när jag har haft dubbla kabinväskor på anslutningsflyg.

Det syns säkert på deras surfplatta om de tittar. Jag har aldrig blivit ifrågasatt när jag har haft dubbla kabinväskor på anslutningsflyg.
ok, intressant som vanligt med SAS hur otydliga de är. Så här står det i infon när man bokar:
upload_2018-3-29_10-5-42.png

Inte någonstans nämns det om 2 vid resor till USA eller Asien....

Inte någonstans nämns det om 2 vid resor till USA eller Asien....
På SAS webbsida står det så här:

SAS skrev:
På flygningar till och från USA eller Asien får du ta med ett handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm) när du reser i SAS Go Light eller SAS Go. Om du reser i SAS Business eller SAS Plus får du ta med två handbagage ombord (högst 8 kg, 55 x 40 x 23 cm). Detta gäller även på anslutningsflyg.
Bagage/handbagage: incheckat, försenat, skadat eller förlorat | SAS

Noterade idag ett 10tal väskor som hade blivit gate checkade på lhr. Såg även en våg men när jag kom till boarding var det för sent för att se om de faktiskt kollade alla eller gjorde stickprov. Jag blev inte kollad själv men hade bara en liten ryggsäck (laptop storlek) och ingen kabinväska denna gång.

Fortfarande knökfullt ombord förstås - men det hade varit ännu värre om de väskorna varit med. (fullt till absolut sista stolen dessutom)

Det har jag, dessutom på riktigt otrevligt sätt fram tills jag fick henne att förstå att jag flög business longhaul sen föll poletten ner och hon sa till slut att jag hade rätt men det var en diskussion där hon pekade ut mig med hög röst om att jag hade för mycket väskor ( hade två handbaggage plus datorväska ) då jag hade 3 datorer med mig.

Jag skrev till feedbacksidan för jag har faktiskt aldrig kännt mig så utpekad och ifrågasatt och det var mest hennes sätt som var tråkigt.

Toppen