Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Stort tack. Jag hade helt missat att det var 100k för TOR.

Dessvärre finns inte Göteborg som val för avresa. Hur gör jag här? Letar en resa från Köpenhamn/Oslo/Stockholm och bokar från Göteborg separat?
Du kan endast söka reda på platser med Travelhacks, bokningen måste du göra på SAS hemsida, då kan du ändra avresorten till Göteborg och hoppas att det finns anslutningar hela vägen.

För att göra en lång historia väldigt kort ang en vän som är ute och snurrar:
Går det att ändra namn på en påbörjad awardresa med bara SAS-flyg?
Jag antar nej, men är inte helt säker.

En praktisk fråga när det gäller kundtjänst i Tallinn.
Jag har idag en bokning för EB poäng + 2-4-1 voucher. Den är från Kastrup till Perth med Thai i första klass (FRA-BKK, övriga ben i C).

Nu funderar jag på att boka om, hur funkar det? Om jag ringer och avbokar, kan jag då genast dvs i samma samtal boka ny resa för samma poäng och voucher som frigörs i och med min avbokning? Både poäng och voucher är fortfarande giltiga. Kostnaden är fortfarande 150:- för ombokning?

Jag har förstått att det bokas om rätt flitigt så frågan har säkert ställts tidigare men jag har inte lyckats hitta det här på forumet.
Det är för övrigt två anledningar till att jag funderar på att boka om, dels att Thai verkar byta plan emellanåt och jag vill inte riskera att "betala" för min första First men ändå hamna i C, dels så blev jag sugen på Hawaii vilket känns som ett lite mer exotiskt resmål än Perth när man ändå ska flyga så långt. Till Hawaii skulle det i så fall bli Business, får vänta med min första First.

Nu funderar jag på att boka om, hur funkar det? Om jag ringer och

du skriver två olika saker. Avbokning är gratis, ombokning kostar 150 per person.

Avbokar du så får du tillbaka allt som inte gått ut. Poängen brukar synas direkt så du bör kunna boka en ny resa direkt i samma samtal.
Notera dock att det inte finns några garantier att dina awardplatser du hade blir bokningsbara igen. Det är upp till flygbolaget om de vill släppa dem som awards igen eller hålla inne på dem.

Ombokning är när du behåller delar av resan och ändrar andra.

Om du avbokar och bokar nytt så är det ingen ombokningsavgift. Men du är inte heller garanterad att de platser du hade tidigare finns kvar - de kan försvinner i samband med att du avbokar och är inte alls säkert att de kommer tillbaka.

Om du ombokar är du garanterad att de platser du har på sträckor som du *inte* ändrar finns kvar. Men du betalar avgiften.

En praktisk fråga när det gäller kundtjänst i Tallinn.

Nu funderar jag på att boka om, hur funkar det? Om jag ringer och avbokar, kan jag då genast dvs i samma samtal boka ny resa för samma poäng och voucher som frigörs i och med min avbokning? Både poäng och voucher är fortfarande giltiga. Kostnaden är fortfarande 150:- för ombokning?
Det fungerar som du skriver, ring Tallinn igen.
Poäng och Vouchers frigörs dock på studs och kan appliceras igen på uppdaterad bokning eller ev ny bokning.

Inte relevant för dig kanske men:
DOCK kan du INTE räkna med att avbokade awardbiljetter direkt går tillbaka och blir tillgängliga som awards på studs.
Det skulle i teorin kunna hända men bokningsläget i övrigt kan ju såklart ändrats och det är inte ens säkert de går tillbaka som awards alls. så hitta alternativ i förväg innan avbokning.

Det är för övrigt två anledningar till att jag funderar på att boka om, dels att Thai verkar byta plan emellanåt och jag vill inte riskera att "betala" för min första First men ändå hamna i C.

Ifall du inte har något ben med first så sänks poängkostnad till business så detta behöver du inte vara orolig för. Mellanskillnaden ska isf återbetalas

edit: blev störd under skrivning av mitt svar och ser andra redan varit på bollen

Vid senaste EB uppdateringen (Lifetime gold o.s.v) tycker jag mig ha läst att tillgängligheten skulle bli bättre på bonusbiljetter om man hade diamond status.
Kan inte hitta något om det nu längre och bra minne är inte direkt någonting som jag burkar föra upp på mitt CV.
Lördagsflighter från ARN-UME är fortfarande omöjliga att boka. Kan jag ha läst fel eller är det mitt dåliga minne som trollar med mig?

Toppen