Senaste nytt

Strategi för att både uppgradera och tjäna miles

Jag har fått problem, jag reser endast privat och vill behålla mitt Aegean guldkort, men samtidigt har jag över 200 000 Eurobonuspoäng, nästan en halv miljon Lufthansa-miles och lite drygt 50 000 Aegean miles. Om jag använder mina miles för att boka bonusresor tjänar jag inga miles och omvänt, om jag bara reser på revenue-biljetter ligger milsen bara och jäser och kommer aldrig till användning. Samtidigt vill jag så klart resa i premiumkabin, men det finns inte på världskartan att jag lägger ut de pengarna det kostar, de pengarna lägger jag hellre på resmålet. En trade-off är ju att jag försöker uppgradera mina ekonomibiljetter och det verkar som att fler och fler flygbolag inför budgivning där miles accepteras. Givetvis känner jag till SAS Plusgrade och det utnyttjar jag när jag flyger långt med SAS (vilket tyvärr inte sker så ofta), men vad som gäller hos andra flygbolag har jag dålig koll på. Observera att jag inte är intresserad av att köpa de där ekonomibiljetterna som kostar som en businessclassbiljett och som är officiellt uppgraderingsbar inom Star Alliance. Jag är inte heller sugen på att lägga till några tusenlappar på någon longhaul för att få 100% intjäning för då är det knappt ekonomiskt försvarbart att ha kvar guldkortet, i synnerhet inte om jag uppgraderar flertalet av mina resor till businessclass. Vad har ni för tips för hur jag ska göra? Mitt resmönster är ca 4-5 longhaul/år och ca 15-25 europaresor/år.

Om det är miles du vill ha förstår jag inte varför. Du har redan på tok för mycket och riskerar att de devalveras över en natt när något program gör ändringar. Därför kommer jag utgå från att det är status du vill ha och då är det följande recept som gäller i Sverige:

1) Skaffa SAS AmEx Elite
2) Skaffa SAS Mastercard Premium
3) Flyg ihop 13k poäng/år med hjälp av plus-biljetter inom EU eller med några väl valda longhauls

Sedan kan du börja använda dina poäng för dina longhauls.

Om det är miles du vill ha förstår jag inte varför. Du har redan på tok för mycket och riskerar att de devalveras över en natt när något program gör ändringar. Därför kommer jag utgå från att det är status du vill ha
Jag är ute efter kombinationen av status och att resa i premiumkabin (businessclass duger) så mycket som möjligt för rimliga pengar.

1) Skaffa SAS AmEx Elite
Jag tycker bättre om Lufthansa Mastercard, det är billigare, det accepteras "överallt" eftersom det är Mastercard, man får 35000 miles i bonus vid 150 000 SEK spend (i år i alla fall) och de har Meilenschnappen-erbjudande varje månad som jag tycker är väldigt förmånliga. AMEX styrka är ju 2-4-1 vouchrarna, men sammantaget tycker jag Lufthansa Mastercard är mer attraktivt.

2) Skaffa SAS Mastercard Premium
SAS har på tok för lite tillgänglighet på longhauls i businessclass för att jag ska överväga det. Dessutom hatar jag SE-banken, men det är en annan femma.

3) Flyg ihop 13k poäng/år med hjälp av plus-biljetter inom EU eller med några väl valda longhauls
Lättare sagt än gjort utan att köpa biljetter som är onödigt dyra. Gör jag det så kostar guldkortet mer än det smakar.

Aegean guldkort förlänger du ju genom 1 enkel sas plus till Kalifornien, Hong Kong eller Tokyo samt 4 aegeans flighter.

Allt annat kan du ju resa som bonusresa om du vill och ändå vara star alliance gold.

Lättare sagt än gjort utan att köpa biljetter som är onödigt dyra. Gör jag det så kostar guldkortet mer än det smakar.
Du kan ju köpa absolute billigaste economy för ca 3000 kronor och uppgradera till plus/business genom plusgrade för att få in 13k EB poäng väldigt enkelt och väldigt billigt.
Aegean är ju dock ännu billigare då det räcker med en enkel i plus och 4 Aegean segment. Det blir snarare en bedrift att inte bli guld då om man gör någon resa.

Min första spontana kommentar när jag läser frågan är att du skall spara dina Miles & More och använda dessa enbart till "Miles Bargains" om du är ute efter värde. Den kampanjen gav mig 8x t/r till Nordamerika och du borde kunna hitta 2-3 bra resor per år för det du har i flera år framöver :)

Om du känner ett behov av Star Gold så är @palmen förslag bra.

Annars är SAS svårslaget kan jag tycka med kombo med PlusGrade. Nackdelen är att det är lite som ett lotteri. Och det är väl min slutkläm med uppgraderingar i ren allmänhet. Vissa är ett lotteri, och vill du garanterat åka Business måste du köpa detta via cash eller poäng.

Aegean guldkort förlänger du ju genom 1 enkel sas plus till Kalifornien, Hong Kong eller Tokyo samt 4 aegeans flighter.
Ja, det är väl ok om jag faktiskt VILL resa till någon av de 3 destinationerna, annars är det ju en extrautgift på 5000 (?) SEK och är ett guldkort verkligen värt så mycket för mig? Jag betvivlar det, men samtidigt känns det ju trist att ge upp guldkortet för om några år när milsen har sinat ut och det är dags att åka ekonomi igen så vill jag ha guldkortet igen.

AMEX styrka är ju 2-4-1 vouchrarna

Dessutom hatar jag SE-banken, men det är en annan femma.

"Poängen" här är ju bas poängen, eftersom du ville uppnå Star Gold. Med dessa två får du 32.000 bas poäng per år för kostnaden av 5.200 SEK. Oslagbart. Sedan kan du låta dem ligga i byrålådan om du hellre använder MC MilesMore. De 13k bas som behövs utöver detta får du resa ihop, med t ex billiga SAS plus inom EU eller någon långresa.

Tidigare var Lufthansa Eklass en bra kompromiss, hyffsat billig ~10k för t o r till US, gott om poäng (150%), Premium ekonomi som är helt OK, och uppgraderingsbar med Eurobonus för 35k poäng, samt oxo med MilesMore.
Nu verkar det dock möjligen inte gå med EB längre, obekräftat, men MilesMore ska dock funka fint.

Om man bokar best availability award med sina sas poäng så tjänar man ju nya poäng på den. Kan man tjäna poäng till ett annat program, tex Aegean på en sådan biljett? Det borde man väl kunna, den bokas ju i vanlig revenue klass.

Du kan ju köpa absolute billigaste economy för ca 3000 kronor och uppgradera till plus/business genom plusgrade för att få in 13k EB poäng väldigt enkelt och väldigt billigt.
Aegean är ju dock ännu billigare då det räcker med en enkel i plus och 4 Aegean segment. Det blir snarare en bedrift att inte bli guld då om man gör någon resa.
För närvarande har jag inget intresse av att resa dit SAS och Aegean flyger, så det blir en onödig utgift bara för att behålla guldkortet.

Annars är SAS svårslaget kan jag tycka med kombo med PlusGrade. Nackdelen är att det är lite som ett lotteri. Och det är väl min slutkläm med uppgraderingar i ren allmänhet. Vissa är ett lotteri, och vill du garanterat åka Business måste du köpa detta via cash eller poäng.
Lotteri passar mig bra, jag kan tänka mig att åka ekonomi då och då.

"Poängen" här är ju bas poängen, eftersom du ville uppnå Star Gold. Med dessa två får du 32.000 bas poäng per år för kostnaden av 5.200 SEK. Oslagbart. Sedan kan du låta dem ligga i byrålådan om du hellre använder MC MilesMore. De 13k bas som behövs utöver detta får du resa ihop, med t ex billiga SAS plus inom EU eller någon långresa.
Nej, jag har inget intresse av att skaffa SAS guldkort, jag vill behålla Aegean-guldkortet jag redan har.

Tidigare var Lufthansa Eklass en bra kompromiss, hyffsat billig ~10k för t o r till US, gott om poäng (150%), Premium ekonomi som är helt OK, och uppgraderingsbar med Eurobonus för 35k poäng, samt oxo med MilesMore.
Nu verkar det dock möjligen inte gå med EB längre, obekräftat, men MilesMore ska dock funka fint.
10 k tycker jag är för mycket för något som troligtvis går att få för runt 3-4 k i ekonomi.

Toppen