Budgetresenär
Medlem
Jag har fått problem, jag reser endast privat och vill behålla mitt Aegean guldkort, men samtidigt har jag över 200 000 Eurobonuspoäng, nästan en halv miljon Lufthansa-miles och lite drygt 50 000 Aegean miles. Om jag använder mina miles för att boka bonusresor tjänar jag inga miles och omvänt, om jag bara reser på revenue-biljetter ligger milsen bara och jäser och kommer aldrig till användning. Samtidigt vill jag så klart resa i premiumkabin, men det finns inte på världskartan att jag lägger ut de pengarna det kostar, de pengarna lägger jag hellre på resmålet. En trade-off är ju att jag försöker uppgradera mina ekonomibiljetter och det verkar som att fler och fler flygbolag inför budgivning där miles accepteras. Givetvis känner jag till SAS Plusgrade och det utnyttjar jag när jag flyger långt med SAS (vilket tyvärr inte sker så ofta), men vad som gäller hos andra flygbolag har jag dålig koll på. Observera att jag inte är intresserad av att köpa de där ekonomibiljetterna som kostar som en businessclassbiljett och som är officiellt uppgraderingsbar inom Star Alliance. Jag är inte heller sugen på att lägga till några tusenlappar på någon longhaul för att få 100% intjäning för då är det knappt ekonomiskt försvarbart att ha kvar guldkortet, i synnerhet inte om jag uppgraderar flertalet av mina resor till businessclass. Vad har ni för tips för hur jag ska göra? Mitt resmönster är ca 4-5 longhaul/år och ca 15-25 europaresor/år.