Senaste nytt

Strategi för att både uppgradera och tjäna miles

Longhaul-resor som jag skulle vilja göra inom de närmsta 3-4 åren:
Seoul och Sydkorea, ca 1-2 veckor (troligtvis en Meilenschnäppchen)
Orlando/New Orleans, 1 vecka
Chile, ca 1-2 veckor
Paraguay, 1 vecka
Equador, 1 vecka (kanske flyga med Avianca och använda Miles & More och därmed få låga skatter & avgifter?)
Washington DC, ca 3-5 dagar (troligtvis Meilenschnäppchen)
Bolivia, ca 1 vecka
Costa Rica, ca 1-2 veckor
Jamaica, ca 1-2 veckor
Domikanska Republiken, ca 1-2 veckor
Indonesien, ca 1-2 veckor
Colombia, ca 2 veckor
Mexico, ca 1-2 veckor (troligtvis Meilenschnäppchen)

Just till Washington DC brukar det finnas gott om bonusbiljetter med SAS från CPH om du vill utnyttja dina Eurobonus poäng. Alt om du köper billig eco och försöker dig på en plusgrade hos SAS
Washington DC brukar också dyka upp relativt ofta som en Meilenschnäppchen-destination och då kan man åka dit för 55 000 Miles & More-miles och det känns mer prisvärt än att åka med SAS. Fast skatterna och avgifterna är ganska saftiga hos Lufthansa (ca 5000 SEK tur-och-retur) så helt lätt är inte valet.

Ja, det är ju lite det som är lite tråkigt med Miles & More kontra SAS & Eurobonus. Kostnaden för skatter etc är ju väldigt låga hos SAS.

Med Miles & More har man ju dock möjligheten att betala skatter och avgifter med poäng på resor intra Europa, dock ej övriga världen.
Washington DC brukar också dyka upp relativt ofta som en Meilenschnäppchen-destination och då kan man åka dit för 55 000 Miles & More-miles och det känns mer prisvärt än att åka med SAS. Fast skatterna och avgifterna är ganska saftiga hos Lufthansa (ca 5000 tur-och-retur) så helt lätt är inte valet.

Med Miles & More har man ju dock möjligheten att betala skatter och avgifter med poäng på resor intra Europa, dock ej övriga världen.
Fast det känns trist att lägga miles på intra-Europaresor, det gör jag bara i nödfall. De flesta weekendresorna jag åker på i Europa brukar oftast inte kosta mer än drygt en tusenlapp. Kanarieöarna blev lite dyrare (ca 2200 SEK), men det var ett undantag.

Vilka förutom SAS och Ethiopian? Jag planerar inte att åka till Afrika inom de närmsta åren.
Air Canada 100%
Air New Zealand 70-100%
Avianca 100-150% (25% för lägsta två)
Singapore 100%

Finns många som ger bra kreditering till Aegean även på riktigt låga bokningsklasser.
Ska du till Centralamerika kan du ju tex flyga till LA med sas och sedan vidare där ifrån på separat biljett.

Dominikanska är ofta billigt från Miami som också funkar med sas.

Ska du till Centralamerika kan du ju tex flyga till LA med sas och sedan vidare där ifrån på separat biljett.

Dominikanska är ofta billigt från Miami som också funkar med sas.
Ja, fast problemet med SAS är att de bara är billiga när de har kampanjer (och ibland inte ens då heller), nästan alltid när jag kollar på resor till USA så ligger alternativ som inkluderar SAS longhaul minst 1500-2000 SEK över billigaste alternativet. Ska jag vara iväg mer än 4-5 dagar vill jag checka in bagage och det ska SAS nu ta extra betalt för...

Last edited:
Ja, fast problemet med SAS är att de bara är billiga när de har kampanjer (och ibland inte ens då heller), nästan alltid när jag kollar på resor till USA så ligger alternativ som inkluderar SAS longhaul minst 1500-2000 SEK över billigaste alternativet. Ska jag vara iväg mer än 4-5 dagar vill jag checka in bagage och det ska SAS nu ta extra betalt för...
Friends & Family inkluderar bagage och då brukar det kosta 2200-3000 till USA och möjlighet att boka större delen av året. Man måste planera lite bara. Är som awards, vill man åka med kortare framförhållning och specifika datum så lämnas man åt vad som blivit över från andra.
Många bolag tar betalt för bagage på billigaste biljetterna och det blir fler och fler, ditåt vi går just nu.

Friends & Family inkluderar bagage och då brukar det kosta 2200-3000 till USA och möjlighet att boka större delen av året. Man måste planera lite bara. Är som awards, vill man åka med kortare framförhållning och specifika datum så lämnas man åt vad som blivit över från andra.
Många bolag tar betalt för bagage på billigaste biljetterna och det blir fler och fler, ditåt vi går just nu.
Ja, så är det. En longhaul med SAS löser mycket, i synnerhet med en plusgrade. Jag håller tummarna för att det dyker upp något bra.

Longhaul-resor som jag skulle vilja göra inom de närmsta 3-4 åren:
Seoul och Sydkorea, ca 1-2 veckor (troligtvis en Meilenschnäppchen)
Orlando/New Orleans, 1 vecka
Washington DC, ca 3-5 dagar (troligtvis Meilenschnäppchen)
I din lista har du två USA-destinationer och en Asiendestination. Bok billigaste SAS-resa i ekonomi till Hong-Kong respektive Washington eller New York eller Chicago, och uppgradera dessa biljetter med dina SAS-poäng till Business på longhaulsegmenten. Kreditera detta till något av Agean eller SAS, och du har (nästan) guld där. Inrikes USA/Asien köper du sedan billigaste möjliga vanliga biljetter (eller använder dina M&M-poäng och köper awards intra USA.).

Toppen