Senaste nytt

Strategi för att både uppgradera och tjäna miles

Om man bokar best availability award med sina sas poäng så tjänar man ju nya poäng på den. Kan man tjäna poäng till ett annat program, tex Aegean på en sådan biljett? Det borde man väl kunna, den bokas ju i vanlig revenue klass.
Ja, det går utmärkt att kreditera en sådan biljett till Aegean. Problemet är att jag bara kan välja SAS-destinationer och det är lite dåligt värde för poängen.

Ja, det går utmärkt att kreditera en sådan biljett till Aegean. Problemet är att jag bara kan välja SAS-destinationer och det är lite dåligt värde för poängen.
Går väl som alltid att hitta guldkorn där också. Men det är helt rätt att för att få bra värde i dem ska man helst ha ebd eller åtminstone ebg för att få lite rabatt.

Eftersom Star Gold inte är så viktigt blir detta ganska enkelt:
Resor inom Europa - billigast möjligt och lägg det till det program som ger bäst intjäning
Resor utanför Europa/interkontinentalt - använd dina Miles & More eller EuroBonus där det är som fördelaktigt bäst

Denna diskussion får mig att tänka på detta:

download.jpeg

Du kan bara välja två av tre:
Affärsklass
Billigt/högst värde
Star Alliance Gold

Det känns som du har redan valt bort Star Alliance Gold, och då finns dom andra två kvar du kan optimera :)

Eftersom Star Gold inte är så viktigt blir detta ganska enkelt:
Resor inom Europa - billigast möjligt och lägg det till det program som ger bäst intjäning
Resor utanför Europa/interkontinentalt - använd dina Miles & More eller EuroBonus där det är som fördelaktigt bäst
Nej, så enkelt är det inte. Star Gold är inte så viktigt FÖR NÄRVARANDE eftersom jag har en massa miles som gör att jag kan flyga businessclass. När dessa miles har tagit slut om några år blir det ekonomiklass igen och då hade guldkortet suttit fint. Dock är det svårt att få ett Aegean guldkort från scratch, men relativt enkelt att förnya.

Denna diskussion får mig att tänka på detta:

Visa bifogad bild 74259
Du kan bara välja två av tre:
Affärsklass
Billigt/högst värde
Star Alliance Gold

Det känns som du har redan valt bort Star Alliance Gold, och då finns dom andra två kvar du kan optimera :)
Nej, så enkelt är det inte heller, det brukar finnas kryphål och sweetspots och det är dessa jag vill ha hjälp med att hitta. Jag kan ta ett exempel, jag ville köpa biljett till Brasilien och de billigaste låg runt 8000 SEK (ej Star Alliance, de var var ännu dyrare). När jag undersökte saken närmre så visade det sig att det fanns billiga biljetter från Zurich och Aegean flög dit för 550 SEK. På så vis blev totaltpriset 2000 SEK billigare och jag fick 2 segment till Aegean och jag fick njuta av den fina loungen i Zurich. På hemresan blev det ett rookie-misstag (hamnade i Condor, men ska försöka miles-uppgradera till businessclass i gaten), men min tanke där var god (att boka Lufthansa).

Nej, så enkelt är det inte. Star Gold är inte så viktigt FÖR NÄRVARANDE eftersom jag har en massa miles som gör att jag kan flyga businessclass. När dessa miles har tagit slut om några år blir det ekonomiklass igen och då hade guldkortet suttit fint. Dock är det svårt att få ett Aegean guldkort från scratch, men relativt enkelt att förnya.

Nej, så enkelt är det inte heller, det brukar finnas kryphål och sweetspots och det är dessa jag vill ha hjälp med att hitta. Jag kan ta ett exempel, jag ville köpa biljett till Brasilien och de billigaste låg runt 8000 SEK (ej Star Alliance, de var var ännu dyrare). När jag undersökte saken närmre så visade det sig att det fanns billiga biljetter från Zurich och Aegean flög dit för 550 SEK. På så vis blev totaltpriset 2000 SEK billigare och jag fick 2 segment till Aegean och jag fick njuta av den fina loungen i Zurich. På hemresan blev det ett rookie-misstag (hamnade i Condor, men ska försöka miles-uppgradera till businessclass i gaten), men min tanke där var god (att boka Lufthansa).

Kanske jag är lite trög idag, men kryphål och sweetspots på priser finns det gott om. Du har ett bra exempel här och jag har många gånger startat som du min resa i ett annat land för att dra nytta av denna typ av deals.

Jag kan för lite om A3-programmet, men om jag uppfattar frågan rätt så letar du efter uppgraderingar med Miles & More eller EuroBonus på billiga biljetter med andra Star Alliance bolag, eller letar du också cash-uppgraderingar? Gäller det M&M och EB är dessa tyvärr rätt så svåra då det kräver dyra ekonomiklassbiljetter.

Det bästa jag kan tänka mig är att köpa en billig Lufthansa/Austrian ekonomiklass, sedan bjuda cash till premium på deras "MyOffer" och sedan uppgradera denna till Business med Miles & More. Fördelen med detta är att MyOffer bumpas upp till högre klass som borde ge mer poäng till många program.
https://www.lufthansa.com/online/myportal/lh/us/infoservice?nodeid=495129984&l=en&cid=1000390

To which booking class will I be rebooked?

The booking class, in which you will be rebooked following your successful upgrade, is dependent upon your original booking class and the route. Please see the following tables for details:
For upgrades from Economy Class to Premium Economy Class
Original booking class Y, B, M --> Booking Class after upgrade G
Original booking class U, H, Q, V --> Booking Class after upgrade E
Original booking class W, S, T, L, K --> Booking Class after upgrade N
Original booking class X --> Booking Class after upgrade R

https://www.miles-and-more.com/mediapool/pdf/57/media_1684273157.pdf

Kanske jag är lite...
Nej du är inte trög, jag inser att jag har gett tråden en missvisande titel. Från början hade jag tänkt mig en generell tråd som handlar om olika flygbolags upgrade-tjänster och miles-intjäning om man utnyttjar dem, men jag inser att trådens ämne är alldeles specifikt för just mina förutsättningar. En bättre titel vore nog "hur behåller jag mitt Aegean guldkort och utnyttjar mina miles till att flyga i premiumkabin?". För att behålla mitt Aegean guldkort behövs antingen 24000 miles/år eller 12000 miles och 4 segment/år med Aegean/Olympic.

Jag tar tacksamt emot alla tips, inte bara om uppgraderingar, det finns ju andra sätt t ex delbetalning med miles, positionering till andra orter där det är lättare att använda milsen eller där det är lättare att flyga med "rätt" flygbolag, etc. Miles & More innefattar ju även andra bolag än Lufthansa-gruppen, finns det något att hämta hos de flygbolagen? T ex vill jag åka till Seoul och Lot flyger ju dit så bör jag hålla utkik på deras motsvarighet till Now or Never-deals om onsdagskväller efter biljetter dit och sedan uppgradera dessa? Jag är eventuellt bland den grupp här på forumet som har flest Miles & More-miles, men samtidigt den som har minst kunskap inom bonusprogrammet. Tanken med mitt exempel var att visa hur en till synes dålig situation (dyra biljetter, i fel allians dessutom) blev genast bättre av att positionera mig till annan ort och boka separata biljetter (sen blev det som sagt ett Lufthansa/Condor-misstag på hemresan, men man lär så länge man lever).

Går det verkligen att hitta guldkorn bland SAS Bästa Tillgång (utan status hos SAS)? Om de t ex kör en kampanj med rea-revenue-biljetter till Asien, sänks verkligen Bästa Tillgång-priserna då i motsvarande grad under kampanjen?
Nej jag tror snarare det är tvärt om. När de vanliga priserna drar iväg på populära avgångar så hänger inte poäng priserna med upp.

Det låter lite som att du vill äta kakan och ha den kvar.
Du kan förlänga ditt aegean guldkort för ca 4000 kronor om du vill, men det kräver att du åker till Los Angeles, San Francisco, Hong Kong Tokyo eller Miami med SAS på rea för ca 3000. Utöver det en resa ut i grekiska övärlden som off season går att få för ca 1000 kronor (och du kan uppgradera till Business).

Det finns ju dock massa andra bolag du kan resa som ger 100% till Aegean i ekonomi och det kanske passar dina destinationerna bättre?

För mig är det en no brainer att lägga dessa kronor på att förlänga sitt Aegean kort, även om jag inte behöver åka till dessa destinationer. På dessa 15-25 Europaresor du gör, flyger inte Aegean till ett enda av dessa ställen?

Det låter lite som att du vill äta kakan och ha den kvar.
Vem vill inte det? :) Men jag tror faktiskt att det är möjligt, jag behöver bara planera det väl. Jag tror inte det blir något problem i år, jag behöver 2 Aegean segment och 4200 miles tills februari 2019 och har bl a en enkel till Kanarieöarna med SAS inbokad. Men det kan bli värre 2019 och 2020 och när det är bonusbiljetter inblandade måste man ju köra med 330-dagarsplanering.

Det finns ju dock massa andra bolag du kan resa som ger 100% till Aegean i ekonomi och det kanske passar dina destinationerna bättre?
Vilka förutom SAS och Ethiopian? Jag planerar inte att åka till Afrika inom de närmsta åren.

På dessa 15-25 Europaresor du gör, flyger inte Aegean till ett enda av dessa ställen?
Eventuellt. Problemet med Aegean är de inte kör samma schema alla dagar i veckan och dessa resorna är i regel weekendresor och det kan bli knepigt att pussla ihop.

Toppen