Nej, så enkelt är det inte. Star Gold är inte så viktigt FÖR NÄRVARANDE eftersom jag har en massa miles som gör att jag kan flyga businessclass. När dessa miles har tagit slut om några år blir det ekonomiklass igen och då hade guldkortet suttit fint. Dock är det svårt att få ett Aegean guldkort från scratch, men relativt enkelt att förnya.
Nej, så enkelt är det inte heller, det brukar finnas kryphål och sweetspots och det är dessa jag vill ha hjälp med att hitta. Jag kan ta ett exempel, jag ville köpa biljett till Brasilien och de billigaste låg runt 8000 SEK (ej Star Alliance, de var var ännu dyrare). När jag undersökte saken närmre så visade det sig att det fanns billiga biljetter från Zurich och Aegean flög dit för 550 SEK. På så vis blev totaltpriset 2000 SEK billigare och jag fick 2 segment till Aegean och jag fick njuta av den fina loungen i Zurich. På hemresan blev det ett rookie-misstag (hamnade i Condor, men ska försöka miles-uppgradera till businessclass i gaten), men min tanke där var god (att boka Lufthansa).
Kanske jag är lite trög idag, men kryphål och sweetspots på priser finns det gott om. Du har ett bra exempel här och jag har många gånger startat som du min resa i ett annat land för att dra nytta av denna typ av deals.
Jag kan för lite om A3-programmet, men om jag uppfattar frågan rätt så letar du efter uppgraderingar med Miles & More eller EuroBonus på billiga biljetter med andra Star Alliance bolag, eller letar du också cash-uppgraderingar? Gäller det M&M och EB är dessa tyvärr rätt så svåra då det kräver dyra ekonomiklassbiljetter.
Det bästa jag kan tänka mig är att köpa en billig Lufthansa/Austrian ekonomiklass, sedan bjuda cash till premium på deras "MyOffer" och sedan uppgradera denna till Business med Miles & More. Fördelen med detta är att MyOffer bumpas upp till högre klass som borde ge mer poäng till många program.
https://www.lufthansa.com/online/myportal/lh/us/infoservice?nodeid=495129984&l=en&cid=1000390
To which booking class will I be rebooked?
The booking class, in which you will be rebooked following your successful upgrade, is dependent upon your original booking class and the route. Please see the following tables for details:
For upgrades from Economy Class to Premium Economy Class
Original booking class Y, B, M --> Booking Class after upgrade G
Original booking class U, H, Q, V --> Booking Class after upgrade E
Original booking class W, S, T, L, K --> Booking Class after upgrade N
Original booking class X --> Booking Class after upgrade R
https://www.miles-and-more.com/mediapool/pdf/57/media_1684273157.pdf