Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

3.14 ungefär :)
Beror på massor av faktorer. Är Business nästan full så kan de välja att överboka den och bumpar folk i Gate till First om nödvändigt, och därför inte ge ut några till awards.

Jag har en bokning i First nästa vecka, de släppte bara en plats trots 'tom' kabin (jag kunde välja mellan samtliga säten). Nu en vecka innan avresa är det fortfarande bara mitt säte taget men de har inte släppt några nya awardsäten i F.
Bumpar Lufthansa verkligen upp folk till First? Dålig policy i så fall.

Det är väl allmänt känt att vi numera kan samla Miles&More miles via kreditkort i Sverige. Jag har kvar kortet och ska fortsätta använda det, men kommer inte att bränna poängen ännu. Men jag har inte kunnat låta bli att titta lite på tillgängligheten i F på M&M hemsida. Har främst tittat på FRA-Asien/Indien och inte hittat något, varken runt 14-dagarsfönstret och 330 dagar framåt, med med LH eller ANA. Det enda first som har dykt upp är till Mexico City. LH har ju dragit ned kapaciteten i F, men jag var FTL fram till för ett år sedan och då kunde man alltid hitta någon F till Asien/Indien. Någon som har upplevt samma? Eller har jag missat ngn work-around på hemsidan?
Det finns en bugg på sidan där man söker platser. Om man trycker Modify search så ändras ibland sökningen från First till Economy, och då får jag bara upp alternativen ekonomi, premium ekonomi och business. Brukar lösas genom att trycka på Start over och göra om sökningen från början. Kan det vara det som spökar för dig?

Fråga till er LH F rävar som har rutin på att bevaka platstillgång... FRA - SIN med LH F verkar något svårare att hitta platser på än andra destinationer i Asien. Men om det bara är två F platser upptagna 2 veckor innan avgång, hur stor skulle ni säga att chansen är att LH öppnar upp 1 award plats direkt 14 dagar innan? Är det kanske mer sannolikt att platsen öppnas upp ännu närmre avgång just för att FRA - SIN flighten brukar bli ganska välfylld i F?

Jag har en bokning i First nästa vecka, de släppte bara en plats trots 'tom' kabin (jag kunde välja mellan samtliga säten). Nu en vecka innan avresa är det fortfarande bara mitt säte taget men de har inte släppt några nya awardsäten i F.
Jag har också en bokning i First nästa vecka, samma scenario med 'tom' kabin men där släppte Lufthansa 6(!) platser. Först två och sedan fyra till efter några dagar. Har aldrig sett att de släppt så många platser förut.

Det är omöjligt att veta om de släpper några platser, och hur många de isåfall släpper. Det verkar variera väldigt mycket så svårt att få fram något vettigt mönster på hur det fungerar.

Vilken dag åker du @Canadien? Jag åker på lördagen, ses vi i terminalen?

Bumpar Lufthansa verkligen upp folk till First? Dålig policy i så fall.

Jag har blivit uppgraderat två gånger från Business till First, iofs rätt länge sedan.

Uppgraderingar skall följa en rätt strikt order baserat på bokningsklass först, sedan status.

Jag kan förstå att vid överbokning vill man fylla flygplanet, alla platser.

Finns det något bolag med uttalat policy att inte fylla alla platser vid en överbokning?

Jag har blivit uppgraderat två gånger från Business till First, iofs rätt länge sedan.

Uppgraderingar skall följa en rätt strikt order baserat på bokningsklass först, sedan status.

Finns det något bolag med uttalat policy att inte fylla alla platser vid en överbokning?
Det riktiga borde vara nedgradering (i mån av plats), därefter denied boarding och kompensation.

Jag vet inte om det är förenligt med EU 261/04 att bumpa passagerare (mot deras vilja) om flyget inte är fullt till sista platsen.
Läser man artikel 4 i förordningen finns inget som skulle säga att en avgång måste vara fylld till sista plats för detta. Det är med all säkerhet OK att göra så under förutsättning att du frivilligt eller ofrivilligt erbjuder kompensation.

Läser man artikel 4 i förordningen finns inget som skulle säga att en avgång måste vara fylld till sista plats för detta. Det är med all säkerhet OK att göra så under förutsättning att du frivilligt eller ofrivilligt erbjuder kompensation.

"Om det inte finns tillräckligt många frivilliga för att återstående passagerare med platsreservationer skall kunna komma med på flygningen, får lufttrafikföretaget mot passagerarnas vilja neka dem ombordstigning."

Jag tycker nog att detta kan tolkas på bägge sätt.

OT, men Qatar har enligt egen utsago policy att aldrig överboka för att undvika att bumpa upp. Själv gjort ca 60 segment (CPH-DOH och DOH-Världen) och aldrig blivit uppgraderad. frågade vid något tillfälle då jag haft platinum hela tiden (matchad dit för nåt år sedan), varpå de svarade att de inte gör så.

OT, men Qatar har enligt egen utsago policy att aldrig överboka för att undvika att bumpa upp. Själv gjort ca 60 segment (CPH-DOH och DOH-Världen) och aldrig blivit uppgraderad. frågade vid något tillfälle då jag haft platinum hela tiden (matchad dit för nåt år sedan), varpå de svarade att de inte gör så.
När jag för några år sedan jobbade för Qatar på Arlanda så var det inte ovanligt att planet var överbokat. Ibland t.o.m. så att vi fick skicka passagerare med andra flyg till DOH. Runt lov och storhelger vanligt att vi iaf fick uppgradera folk efter specifika regler.

Toppen