Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Det är väl allmänt känt att vi numera kan samla Miles&More miles via kreditkort i Sverige. Jag har kvar kortet och ska fortsätta använda det, men kommer inte att bränna poängen ännu. Men jag har inte kunnat låta bli att titta lite på tillgängligheten i F på M&M hemsida. Har främst tittat på FRA-Asien/Indien och inte hittat något, varken runt 14-dagarsfönstret och 330 dagar framåt, med med LH eller ANA. Det enda first som har dykt upp är till Mexico City. LH har ju dragit ned kapaciteten i F, men jag var FTL fram till för ett år sedan och då kunde man alltid hitta någon F till Asien/Indien. Någon som har upplevt samma? Eller har jag missat ngn work-around på hemsidan?

Har främst tittat på FRA-Asien/Indien och inte hittat något
Jag märkte att man måste ha tillräckligt med poäng för att First ska visas. D v s söker du på t o r First till Asien men har bara 170k på kontot så kommer bara business visas. Söker du enkel räcker det med att du har 105k på kontot gissar jag.

När jag kollade fanns det ganska gott om First till JFK men har inte kollat Asien.

Jag märkte att man måste ha tillräckligt med poäng för att First ska visas. D v s söker du på t o r First till Asien men har bara 170k på kontot så kommer bara business visas. Söker du enkel räcker det med att du har 105k på kontot gissar jag.
Jag har bara 55+ k poäng på kontot, men ser ”massor” av platser i alla klasser, beroende på vilka rutter jag söker på... Se tex nedan..
7AC04830-04DD-4542-8A78-73379808A9A8.jpeg

Får gräva vidare, men jag vet för några år sedan, innan jag skulle boka min första F, så kunde jag se platser, även om jag inte hade tillräckligt med poäng.

Fråga till er LH F rävar som har rutin på att bevaka platstillgång... FRA - SIN med LH F verkar något svårare att hitta platser på än andra destinationer i Asien. Men om det bara är två F platser upptagna 2 veckor innan avgång, hur stor skulle ni säga att chansen är att LH öppnar upp 1 award plats direkt 14 dagar innan? Är det kanske mer sannolikt att platsen öppnas upp ännu närmre avgång just för att FRA - SIN flighten brukar bli ganska välfylld i F?

Fråga till er LH F rävar som har rutin på att bevaka platstillgång... FRA - SIN med LH F verkar något svårare att hitta platser på än andra destinationer i Asien. Men om det bara är två F platser upptagna 2 veckor innan avgång, hur stor skulle ni säga att chansen är att LH öppnar upp 1 award plats direkt 14 dagar innan? Är det kanske mer sannolikt att platsen öppnas upp ännu närmre avgång just för att FRA - SIN flighten brukar bli ganska välfylld i F?

3.14 ungefär :)
Beror på massor av faktorer. Är Business nästan full så kan de välja att överboka den och bumpar folk i Gate till First om nödvändigt, och därför inte ge ut några till awards.

Jag har en bokning i First nästa vecka, de släppte bara en plats trots 'tom' kabin (jag kunde välja mellan samtliga säten). Nu en vecka innan avresa är det fortfarande bara mitt säte taget men de har inte släppt några nya awardsäten i F.

Toppen