Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

Jönsson

Medlem
Det där med att man bara skulle tillåta bagage på golvet för en vissa bokningsklasser är en fruktansvärt dålig idé. Där kan vi prata om att göra jobbet omöjligt för personalen och att göra boarding långsammare.
 

Jönsson

Medlem
Det borde inte ens vara möjligt att komma fram till incheckningsdisken med för mycket handbagage. Har de senaste månaderna sett hur fruktansvärt mycket skit den stackars incheckningspersonalen får ta på diverse flygplatser bara för att de som tjänar pengar på biljetter utan incheckat bagage vägrar ta något som helst ansvar för att verkligen genomdriva kontroll av detta. Det är så himla lätt för (bara som ett exempel av många) SAS att införa den här förändringen som ger ytterligare lite klirr i kassan, när det inte är de som behöver sitta och ta emot glåpord och grova förolämpningar från passagerare som "minsann inte har med sig för mycket så det så". Tyvärr blir då den omedelbara följden det som @TrickyRick skriver, att de bråkiga passagerarna med för mycket handbagage släpps ombord utan kommentarer eller pristillägg bara för att få lugn och ro och kunna ta hand om övriga pax på ett effektivt sätt vid incheckningsdisken. Fruktansvärt att se :mad:
Man kan ha uniformerade vakter med elstötar som tar hand om passagerare som inte vill samarbeta. ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Man kan ha uniformerade vakter med elstötar som tar hand om passagerare som inte vill samarbeta. ;)

Jag tänkte precis föreslå att omplacera de otrevligaste från säkerhetskontrollen till den position där i nuläget enbart boardingkorten kollas (dvs ingången till incheckningen) så att de kan kontrollera och vid behov, med alla tillgängliga medel, avvisa pax med för mycket handbagage. Med tanke på vad jag sett de senaste månaderna köper jag ditt förslag rakt av.
 

aldrighemma

Medlem
Känns som att vi kommit väldigt lång från ämnet: "Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light"

Att bagage aldrig har ingått i Go Light kan vi ju vara överens om, frågan tycker jag är om det är rätt att ytterligare beskära i dom förmåner som finns kvar för EBS/G/D. Själv tycker jag att det är fel väg att gå att spara in pengar främst på den här gruppen. SAS har ju själv valt att skapa ett system där dom "köper" vår lojalitet, det här beslutet går ju inte direkt i den riktningen? Dessutom så kan det väl inte röra sig om så mycket pengar som sparas, det är ju inte direkt alla EBS/G/D som faktiskt checkar in en väska!
 

imartin

Medlem
Tråkigt. Men jag kan förstå det ändå. När jag bokar en Go Light biljett för 399 kr till någon stad i Europa, får alla status fördelar, äter och dricker i loungen, tjänar minst 500 poäng (eller mer beroende på status) OCH får ta med baggage, då blir det nästan löjligt mycket värde. Framför allt om man jämför med att flyga med Norwegian där biljetterna ibland är dyrare än SAS Go light biljetter, och man får INGENTING av detta som jag precis nämnde.

Personligt så är jag glad så länge poängintjäning, priority fördelar samt lounge tillgång blir kvar för Go Light.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Kan det vara ett offer för de (sanslösa) 200 000 (?) personer som har status som Silver, Guld eller Diamant?
 

NyfikenGrau

Medlem
Känns som att vi kommit väldigt lång från ämnet: "Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light"

På ett sätt har du naturligtvis rätt, men jag menar ändå att följden av detta inte kommer att bli färre statuspassagerare/tappade kunder, utan enbart att det stora problemet med för mycket handbagage kommer förvärras ytterligare.

Kan det vara ett offer för de (sanslösa) 200 000 (?) personer som har status som Silver, Guld eller Diamant?

Tycker det borde vara mer logiskt att isf höja poänggränserna så att färre personer får (bättre?) status. Tror inte detta beslut kommer skrämma iväg några statuspax alls.
 

Agö

Medlem
På länken nedan finns ett festligt dokument kallat "Q&A Remove bag benefit Go Light". Mycket underhållande att ett sådant dokument tas fram.

https://www.check-in.dk/wp-content/uploads/2018/01/QA-go-light-bag.pdf

Tycker det borde vara mer logiskt att isf höja poänggränserna så att färre personer får (bättre?) status. Tror inte detta beslut kommer skrämma iväg några statuspax alls.
Jo, vi är ju några få som tycker det. Högre gränser, bättre förmåner.
 

aldrighemma

Medlem
inte kommer att bli färre statuspassagerare/tappade kunder
Självklart inte det här beslutet ensamt, men om du lägger till borttagna lounger, fasttrack etc... så kanske det bidrar.
Jag kan bara se att under mina 20+ år som statuspassagerare så har just ordet "status" försvunnit mer och mer för varje år.
Problemet är naturligtvis mängden av EBS/G/D som @Agö säger, jag tycker också att det vore bättre att förändra mängden istället för att montera ned förmånerna.

Den stora frågan är ju naturligtvis vad sas vill med sitt eurobonusprogram, idag kan du bli EBG utan att flyga en enda gång! Det verkar som att eurobonus mindre och mindre faktiskt är ett frequent flyer program...
 
Toppen