Senaste nytt

Eurobonus konto hackat!

Frågar hur detta kan ske och han säger att dom troligen har kommit in i min mejl.
Vad menade han med detta?

Menade han att personen kommit åt att läsa din mail och där hittat inloggningsuppgifter eller?

Menade han att personen lyckats skicka mail så att du framstår som avsändare så kan vem som helst göra det utan att hacka något alls. När man skickar ett mail kan man uppge precis vilken avsändare man vill på samma sätt som man kan hitta på vilken avsändare som helst och skriva på baksidan av ett fysiskt kuvert.

På de flesta sidor man kan ju skicka ett "lösenordsåterställningsmail" till den registrerade mailadressen om amn glömt sitt lösenord. Om någon har hackat din mail och kan läsa den så kan han ju också återställa (byta) lösenord på alla andra siter.
Nu vet jag inte om det är det som hänt i detta fallet, det finns andra metoder (kanske avlyssna trafiken över ett öppet nätverk och knäcka SSL-krypteringen tex).
Men som flera skrivit är ju grundtipset att aldrig återanvända lösenord. Det finns också password managers (tex dashlane) man kan använda, så man kan ha starka och unika lösenord på varje plats. Då skyddar man sig också från att någon knäcker ens lösenord om webplatsen blir hackad och databasen kommer på drift...

Vad menade han med detta?

Menade han att personen kommit åt att läsa din mail och där hittat inloggningsuppgifter eller?

Menade han att personen lyckats skicka mail så att du framstår som avsändare så kan vem som helst göra det utan att hacka något alls. När man skickar ett mail kan man uppge precis vilken avsändare man vill på samma sätt som man kan hitta på vilken avsändare som helst och skriva på baksidan av ett fysiskt kuvert.
Som tidigare skrev, sas hävdade nog att dom har lyckat begära glömma uppgifter och komma åt.
Dock har jag svårt att se det då jag har två vägs verifiering via en app i min mobil och alla nya enheter/ej godkända måste den användas.

Har kollat igenom datorn med olika program och sen formatera om hårddisken och installerar om Windows så den ev läckan är stängd.

Bra i alla fall att man nu mera får sms från sas när något sker

En fråga till trådskaparen - Hur visste du att det faktiskt var SAS som skickade SMSet och inte någon annan?
Finns många fall just nu när man får ett SMS från "banken" som i själva verket är en kriminell som försöker få dig att ge ut personliga uppgifter eller logga in på banken med bankID.
Bra att du kollade det var samma nummer - det är inte alla som göra så.
Du har ett spännande användarnamn med tanke på diskussionen. ;)

Utmärkta tips i tråden innan och jag vill bara uppmana alla att se över sina lösenord generellt och genom att använda en lösenordshanterare, tex LastPass, så blir det enkelt att ha långa och olika lösenord på alla siter.

Att sen använda Microsoft eller Google authenticator där det går, gör det ännu bättre.

Toppen