Senaste nytt

Eurobonus konto hackat!

Tänkte precis ändra mitt lösenord (just in case), och upptäckte att lösenord får max vara 12 tecken o_O Jag brukar ha betydligt mer än så...

1) Använd ALDRIG samma lösenord på två sidor.
2) Använd en password manager (t.ex. LastPass eller 1password).
3) Skapa långa slumpmässiga lösenord som du aldrig behöver komma ihåg.
4) Använd 2FA när det finns (välj Google Authenticator över SMS då SMS skickas i klartext).
5) Använd VPN på publika WiFi nätverk
6) Happy (and safe) life! :)

Att man måste ha en totalt omöjlig fras som lösenord är en myt. HästarFinnsInteBakomMinaTapeter skulle ta väldigt lång tid att gissa för en dator, framförallt om man dessutom slänger in ett stavfel. Men är väldigt lätt för en hjärna att komma ihåg. Man får använda sig av hjärnas styrka och utnyttja en dators svaghet.

Hej, Såg precis att något skett med mitt konto idag.
Januari 18, 2018 EuroBonus Shop (SEK)Special Redemption Extra Points -210 380

Har absolut inte använt några poäng, var precis i USA och tappade mitt Amex vilket jag naturligtvis spärrat så vet inte vem/hur de kunnat shoppa på mitt konto!?

Kan det vara kapat eller bara en feldragning från SAS?

Att man måste ha en totalt omöjlig fras som lösenord är en myt. HästarFinnsInteBakomMinaTapeter skulle ta väldigt lång tid att gissa för en dator, framförallt om man dessutom slänger in ett stavfel. Men är väldigt lätt för en hjärna att komma ihåg. Man får använda sig av hjärnas styrka och utnyttja en dators svaghet.

Visst. Men det funkar inte lika bra med max 12 tecken... ;)

En fråga till trådskaparen - Hur visste du att det faktiskt var SAS som skickade SMSet och inte någon annan?
Finns många fall just nu när man får ett SMS från "banken" som i själva verket är en kriminell som försöker få dig att ge ut personliga uppgifter eller logga in på banken med bankID.

• Gilla
Reactions: Gus

Har absolut inte använt några poäng, var precis i USA och tappade mitt Amex vilket jag naturligtvis spärrat så vet inte vem/hur de kunnat shoppa på mitt konto!?

Om det har dragits 210380 poäng från ditt konto utan att du är medveten om orsaken, ja - då är det ett problem.

En fråga till trådskaparen - Hur visste du att det faktiskt var SAS som skickade SMSet och inte någon annan?
Finns många fall just nu när man får ett SMS från "banken" som i själva verket är en kriminell som försöker få dig att ge ut personliga uppgifter eller logga in på banken med bankID.
Det är klart att det kunde varit någon annan, men jag loggar inte in på något via någon länk.
Direkt när jag såg sms:et så kollade jag appen och jag var utloggad, kom inte in.
Kolla sen mejlen och ringde sas nummret där som var samma som jag hade i tellefonen.

Ring SAS så fort du kan så dom kan blocka ditt konto och så får du skapa ett nytt med deras hjälp.
Vad jag hört är dom snabba på att justera ev saknade poäng tillbaka

Ring SAS så fort du kan så dom kan blocka ditt konto och så får du skapa ett nytt med deras hjälp.
Vad jag hört är dom snabba på att justera ev saknade poäng tillbaka

Ringt dem och spärrat. Tydligen har någon handlat via mitt konto på Eurobonusshop dock har de inte ändrat mina inloggningsuppgifter eller bytt adress. Nu ska bedrägeriavdelningen kika på det så får förhoppningsvis mer info snart.

Toppen