Senaste nytt

Allergichock ombord på Thai

Jag undrar hur ni som har matallergier brukar göra? Meddelar ni innan flyget om allergier? Det är väl det som man borde göra enligt flera flygbolag. Det här är ett dilemma. Maten du får kan vara fruktansvärt dåligt men det finns mindre risk för problem.
Hade en flygning ARN-LAX med SAS business där jag informerat om min matallergi på förhand via kundservice. Väl på flyget så fick jag måltider som innehöll ämnen som jag redan påtalat att jag var allergisk mot...

Personalen hävdade att "det är viktigt att man tar med sig egen mat om man är allergisk". Jo tack men då ska ju inte dina kollegor informera om annan info(?).. Jag förstår ju att det är svårt för dom att göra något åt det när vi är i luften och rätt information inte gått fram. 12 timmars flygning utan riktigt mat endast chips och frukt samt en erfarenhet rikare. Se till att kontakta flygbolaget i förväg, få en skriftlig bekräftelse på vad som gäller för flygningen! Fick en ursäkt från SAS samt 6 000 eurobonus poäng, kändes spontant lågt.

Av min erfarenhet så ligger de Amerikanska bolagen i framkant när det gäller kommunikation gällande matallergier. Kanske är det för att dom har tagit del av stämningar, så detta blivit ett mer prioriterat område?
 

Alf

Medlem
Jag undrar hur ni som har matallergier brukar göra? Meddelar ni innan flyget om allergier? Det är väl det som man borde göra enligt flera flygbolag. Det här är ett dilemma. Maten du får kan vara fruktansvärt dåligt men det finns mindre risk för problem.

Jag har nötallergi mot hasselnötter och valnötter. Jag meddelar aldrig flygbolaget om detta eftersom jag inte har problem med luftspridning av partiklar från nötterna. Jag har heller inga problem om stolsgrannen äter dessa nötter. Finns det sådana nötter i en blandning av nötter är det bara att peta bort dessa. Misstänker jag att någon maträtt, oftast desserten skulle innehålla dessa nötter så frågar jag. Om jag då får Ok på att dessa nötter utgår jag naturligtvis att jag kan äta rätten. Det är likadant på alla matställen man besöker. Då har jag tagit mitt ansvar. Om flygbolaget missar på detta har dom brustit i sitt ansvar och då får dom räkna med ersätta den drabbade av detta. Här har ju Thai brustit helt i sin bedömning och därför skall dom klämmas åt för detta.
 

mika

Medlem
Av min erfarenhet så ligger de Amerikanska bolagen i framkant när det gäller kommunikation gällande matallergier. Kanske är det för att dom har tagit del av stämningar, så detta blivit ett mer prioriterat område?

Jag har också märkt att de amerikansa bolagen (och vissa europeiska, som t.ex. Lufthansa) är bra gällande matallergier. Och tyvärr är SAS och också Finnair ofta dom som är bland de sämsta. Jag tycker att ett case där man har informerat om allergin och ändå får något som innehåller det som man har talat om är riktigt alvarlig. Jag hade liknande case med SAS (business), informerade om allergin i förväg och ändå fick jag mat som innehöll detta och cabin crew hade ingen koll. Jag har inte haft ett enda long-haul med SAS efter detta. De erbjöd även mig några poäng som ursäkt men det löser ingenting och var mindre än det som dom verkar ge om IFE inte fungerar. Helt galet. Det här är något som gäller min hälsa, inte något entertainment.

Jag kan förstå att det kan vara svårt med allergier när man redan är uppe i luften men förstar inte alls om det inte går att lösa om jag har informerat om detta innan flyget.
 

Maja

Medlem
SAS är riktigt urusla när det gäller matallergier. Kabinpersonalen blir alltid lika förvånad när jag fråga om maten innehåller paprika som jag är allergisk mot, vilket den gör förvånansvärt många gånger i EKO och PLUS. I Business går det att komma runt lite enklare, men plånboken tillåter inte att jag alltid flyger det. De tycker då att jag ska beställa specialmat nästa gång så jag kan få någon mat.

Det går nämligen inte att anmäla allergier hos SAS, men det vet inte deras egen kabinpersonal om uppenbarligen är min erfarenhet. Det går att beställa specialmat så som laktosfri, glutenfri, kosher etc., men det går ej att beställa mat specialmat med hänseende till någon födoämnesallergi.

Nötter säger de att de inte serverar, men jag har fått en energibar som innehöll just tree nuts vilket är valnötter vilket jag är extremt allergisk mot. Helt livsfarligt om man inte lusläser den minimala texten själv. Just energibars äter jag aldrig då det är på tok för många som just innehåller mängder med nötter. Nötterna i business är samma visa där, har aldrig blivit erbjuden något annat då jag påtalat att jag är allergisk mot nötter. De ser mest bara väldigt förvånade ut. Det går inte heller att ange att man är allergisk mot fisk och skaldjur. De enda nötter som SAS har bannlyst från all sin servering är jordnötter, övriga nötter serverar de glatt har jag läst mig till efter många vändor.

Flyger numera tyvärr alltid med matsäck då jag suttit för många flygningar där det har serverats ytterst lite mat som jag har kunnat ät.

BA kunde tillgodose min paprikaallergi när jag pendlade mellan San Francisco och Stockholm utan problem i slutet på 90-talet. Att maten sedan var totalt smaklös är en helt annan femma. ;)

Här tycker jag dock Thai har gjort bort sig fullständigt. Just vid olika födoämnesallergier så kan man aldrig chansa. Här frågade kunden inte mindre än två gånger och blir felinformerad och får därmed en allvarlig allergichock. Tack och lov att det ändå gick så bra som det gjorde. Men ersättningen Thai erbjuder tycker jag är väldigt låg. Din flygning är ju tämligen förstörd. Hoppas resten av resan blev till belåtenhet!
 

Hachans

Medlem
Efter att ha projektlett ganska många stora kongresser och hanterat folks kostpreferenser (där hälften dessutom anger allergier för att de inte gillar någon speciellt mat och inte är allergiska egentligen) har jag stor förståelse till att man inte tar hänsyn eller låter folk rapportera in allergier. För i sekunden de säger ”vi har fixat det här” och de i någon del gör något misstag öppnar man upp sig för ansvar och de vill inte något bolag ha mer än absolut nödvändigt. Dessutom är det svindyrt att ta med allt sånt i beräkningarna.

Dock ska ju flygbolaget alltid veta vad som är i maten och ha ingredienslistorna tillgängliga på åtminstone engelska.
 

Maja

Medlem
@Hachans jag håller med dig och förstår vad du säger kring det här med folks allergier. Men att inte kunna beställa nötfri mat alternativ fisk-skaldjursfritt känns ändå som ganska snåla begränsningar då det är två väldigt vanligt förekommande allergier.

Min paprikaallergi har jag full förståelse för att det ställer till det då den är rätt udda. Tyvärr är det en grönska som flygbolag gillar att ha i sina grytor då den troligen ger bra smak och fungerar bra att servera i luften.
 
Nötterna i business är samma visa där, har aldrig blivit erbjuden något annat då jag påtalat att jag är allergisk mot nötter
Jag brukar alltid be om cashewnötter eller chips när det serveras mandlar, och har aldrig varit några problem.

Jag håller med om att Thai har gjort bort sig totalt här. Det som också förvånar mig är att de sa att det inte innehöll något. Jag har många gånger frågat om maträtter innehåller mandel, och får oftast "jag vet inte", i allt från economy till first.
 

Maja

Medlem
Jag brukar alltid be om cashewnötter eller chips när det serveras mandlar, och har aldrig varit några problem.

Sista i SAS Plus i november vägrade de ge mig chips och meddelade att det endast serverades mandlar när jag påtalade min allergi. Orkade inte ens bråka med dem. Återstår att se hur de gör om några veckor då det är dags igen att flyga till New York i Plus. I Business till New York i somras så tog de bara bort skålen med cashewnötter när jag påtalade mina allergi och erbjöd inget annat. Minnet sviker, tror inte att jag bad om något annat heller å andra sidan. :rolleyes:
 
Sista i SAS Plus i november vägrade de ge mig chips och meddelade att det endast serverades mandlar när jag påtalade min allergi. Orkade inte ens bråka med dem. Återstår att se hur de gör om några veckor då det är dags igen att flyga till New York i Plus. I Business till New York i somras så tog de bara bort skålen med cashewnötter när jag påtalade mina allergi och erbjöd inget annat. Minnet sviker, tror inte att jag bad om något annat heller å andra sidan. :rolleyes:
Typiskt SAS att aldrig vara konsekventa.

Jag minns en flygningen för många år sedan då jag hade påtalat att jag är pälsallergiker. Vid incheckning så kollade agenten på mig och frågade var djuret var. Tydligen så stod det att jag skulle ha med ett djur. Jag sa att det var tvärtom, att jag var allergisk och att inga djur borde vara i kabinen. Fick till svar "ja, det ser jag att det står, men var är djuret du skall ha med dig"...

Har även hamnat precis jämte katt, både på lufthansa och SAS. Trots att jag påtalat min allergi.
 
Toppen