Senaste nytt

Allergichock ombord på Thai

palmen

Moderator
Först och främst måste jag säga att man är glad att det trots allt gick "bra" (eller hur man nu säger), kunde ha slutat så mycket värre.
Jag håller med de flesta andra här om att ersättningen är väldigt låg med tanke på vad du utsattes för.
Kompensation i form av ny resa i First låter rimligt samt för "sveda och värk" eller vad det brukar heta. Är helt oacceptabelt enligt mig att utsätta någon för denna fara.
 

agehall

Medlem
Jag tror tyvärr att det kommer vara svårt att få ut så mycket högre ersättning än vad de erbjudit. Lite till går säkert, men 100k eller en ny F-resa tror jag är fantasier tyvärr. De har visserligen begått ett ganska allvarligt misstag, men jag tror att ju mer man pushar dem, desto mer kommer de att bli ovilliga att hantera ärendet alls.
 
tur att det gick väl under omständigheterna, min fru har upplevt en liknande händelse på en BA-flight. Crew agerade då exemplariskt och även ground staff på Heathrow var otroligt proffsiga och vänliga.
10000 är för lite, äpplen och päron förstås men för tillfället får man ut det för ca 650 sek hos Avis. Ett nytt leg i First på liknande antal miles vore rimligt tycker jag, alt. 40-50000 poäng. Hade du informerat om din allergi i förväg? Det kan vägas in i kompensationsdiskussionen.
 

Voyageur

Medlem
Vi snackar om ett multimiljard bolag, som anser att en nära döden upplevelse och ett människoliv är alltså värt 10.000 poäng.

Heeeeeeeell no! De har råd att betala och vi pratar inte om en trasig stol. Barabatt pynta och be djupt om ursäkt. Om det stämmer som du skriver så har du verkligen dubbelkollat angående nöten. Inga ursäkter!!!!
 

Alf

Medlem
Den ersättning du erbjuds är helt oacceptabel. Du skall inte bara ha kompensation för förlusten utan också ersättning för ”sveda och värk”. Har du dubbelkollat vad tilltugget innehöll och fått fel uppgifter ligger flygbolaget risigt till. Nu är Thai väldigt svåra att ha att göra med i ersättningsfrågor om fel på deras produkt, men i detta fall borde dom ligga illa till. Vad tror du hade hänt om det varit ett bolag i USA, jo troligtvis en skyhög ersättning. Du får överväga att stämma bolaget. Nu vet jag inte hur det fungerar eftersom jag utgår från att du rest från någon flygplats i Europa eftersom det var F klass. Ta det lugnt med detta och ge dig tid att kolla upp alla möjligheter att få en rejäl kompensation och kolla upp med någon jurist som kan just dessa frågor. Flygbolaget har ju utsatt dej för livsfara och då skall dom också ta smällen.
 

mika

Medlem
Jag undrar hur ni som har matallergier brukar göra? Meddelar ni innan flyget om allergier? Det är väl det som man borde göra enligt flera flygbolag. Det här är ett dilemma. Maten du får kan vara fruktansvärt dåligt men det finns mindre risk för problem.
 

Jönsson

Medlem
Jag undrar hur ni som har matallergier brukar göra? Meddelar ni innan flyget om allergier? Det är väl det som man borde göra enligt flera flygbolag. Det här är ett dilemma. Maten du får kan vara fruktansvärt dåligt men det finns mindre risk för problem.
Ursäkta en kanske dum fråga men på vilket sätt är metallallergi ett besvär/en risk på flygplan? Trodde det rörde sig uteslutande om kontaktallergier mot tex nickel och kobalt/krom. Genuint nyfiken bara.
 
Toppen