Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Jag tror knappast de nyinflyttade till Stockholm i någon större grad utgör en målgrupp som affärsresande på IC. Mest afghanska/nordafrikanska s k barn numera. Danska staten ser sitt delägande som ett strategiskt innehav för övrigt och säljer sig inte ner.

EWR läggs aldrig ner. HKG och ORD (med tidvis sämre beläggning) är min gissning som SAS första flytt, kanske till OSL faktiskt.

Last edited:
Jag känner att vi bara upprepar våra argument hela tiden. "Golfkillen" vägrar på riktigt se speciellt Köpenhamns överlägsna upptagningsområde med bl a Hamburg där CPH känns och är attraktivt nära dem. Ett upptagningsområde som dessutom lätt kan utökas till 4,5 miljoner svenskar som bor närmare DK än ARN.
Jag förstår inte dina argument och du är väldigt selektiv vad du svarar på, så nej, jag förstår inte Kastrups särställning. Det är dyrare att flyga från Kastrup, Kastrup har vissa år ökat mer % än Arlanda. Ergo är det inte bara priset som styr. Sverige inför en skatt, kostnad runt 250-400 kronor på long haul, detta kommer kosta Sverige en massa pengar enligt dig. Helt plötsligt är det bara priset som styr. Jag stället mig fortfarande frågande till varför Kastrup klarar av ett (mycket) högre pris, medan Arlanda är så väldigt priskänsligt. Jag gissar dock att du undviker svara på detta igen.

Dock, om Kastrup nu har en sådan särställning så tycker jag svenska politiker skall lägga ner målet att Arlanda skall bli nordens största flygplats och istället satsa på Kastrup. Ett starkt Kastrup gynnar inte bara Danmark utan även Sydsverige.

Då du enligt egen utsago inte förstår föreslår jag att vi lämnar diskussionen oss emellan då vi tydligt befinner oss på olika nivåer. Tiden får visa helt enkelt.

Det är ju ganska mycket gissningar här nu. Frågan är ju om resebehovet från Stockholm minskar bara för att skatten införs. Tjänsteresorna lär ju inte göra det. Möjligen så kanske privata semesterresor minskar en aning, men svenskar är ju ett resande folk och det tror jag kommer att bestå.

Att transportera sig från Stockholm till annan ort för att ta flyget därifrån och undvika skatten skulle vad jag förstår innebära att man måste ta tåget, bussen eller egen bil och då har man i slutändan inte sparat några pengar alls och dessutom gjort resandet mindre bekvämt för sig själv. Så jag är tveksam till om resandet från Arlanda kommer att minska alls.

Och, eftersom jag inte ett ögonblick tror på att detta är en miljöskatt (se min kommentar tidigare i tråden) så tror jag faktiskt att man från departementshåll noggrant har räknat på detta och kommit fram till att detta är en bra nivå att lägga sig på för att få in mer pengar till statskassan och ändå nästan bibehålla status quo.

När det gäller SAS så tror jag att man behåller befintliga linjer från Arlanda så länge de är lönsamma. Dessutom, att bara flyga till ORD och EWR från Arlanda skulle vara ineffektivt utnyttjande av flygmaskinerna då de skulle bli stående på backen 4-5 timmar var per dygn utöver den tid som behövs för färdigställande till nästa flygning.

Möjligen så tänker man ett extra varv när det gäller placeringen av nya linjer. Men då tror jag att Oslo kanske kan vara vinnaren. Jag läste någonstans att Oslo flygplats och SAS har tecknat något avtal om expansion. Inte omöjligt att SAS kommande långdistanslinje till Seoul (jag utgår iskallt från att det blir en sådan) kommer att utgå från Oslo. Alldeles säkert också någon Nordamerika linje som slingas med Seoul.

Det är ju ganska mycket gissningar här nu. Frågan är ju om resebehovet från Stockholm minskar bara för att skatten införs. Tjänsteresorna lär ju inte göra det. Möjligen så kanske privata semesterresor minskar en aning, men svenskar är ju ett resande folk och det tror jag kommer att bestå.

Att transportera sig från Stockholm till annan ort för att ta flyget därifrån och undvika skatten skulle vad jag förstår innebära att man måste ta tåget, bussen eller egen bil och då har man i slutändan inte sparat några pengar alls och dessutom gjort resandet mindre bekvämt för sig själv. Så jag är tveksam till om resandet från Arlanda kommer att minska alls.

Det är inte endast personer som bor i Stockholm som använder ARN. Jag klistrade in en karta tidigare för att illustrera just detta med upptagningsområde.

Om det tar ~4h till ARN och ~4h till CPH är det i dagsläget självklart att majoriteten väljer ARN med nuvarande prisläge.

Efter ändringen med en dubblering av kostnaden för SAS (enligt @ZZZebra kalkyl) vid ARN får man anta att spelplanen förändras något. Resenärer i låt säga speciellt Småland (..hehe), Västergötland etc. kommer väl rimligtvis att gå på priset om det nu blir någon skillnad, och slutar det med ingen skillnad alls i pris ökar ändå sannolikheten att de åker via CPH beroende på tillgänglighet än tidigare när CPH var markant dyrare.

Nu växer Arlanda oavsett, dels för att vi reser mer och dels för att Stockholm växer, så etablerade linjer lär väl inte påverkas, men som @ZZZebra är inne på kommer nog sannolikheten för att nya flygbolag etablerar sig och att nya rutter tillkommer minska något.

Visst kan vi bara spekulera i vad som kommer att ske, men ingen kan väl påstå att flygskatten kommer gynna ARN vs CPH?

Last edited:
Sådan kan man ikke regne - omkostningen er 250 kr. uanset hvor mange besparinger som SAS gennemfører.

HKG nedlægges sammen med LAX som tilsammen deler to maskiner - kapaciteten flyttes til ruter fra CPH og OSL. Er der bare noget jeg gætter, eller...

Mitt inlägg redovisade vad SAS kostnader är för att starta med en A330 med 95% beläggning. Om SAS, enligt egen utsago, tar halva flygskatten så ökar kostnaden med 125 kr per passagerare som jag lade till i slutsumman.

Beräkningen visar alltså SAS kostnad för att lyfta från Arlanda.

Om du anser att siffran är fel, visa gärna vad som är fel i uträkningen!

Felet i räkningen är väl att SAS verkar lägga hela kostnaden på resenären enligt de screenshots som visar 400:- påslag.
Det måste de naturligtvis göra enlig lagen.

Med att "bara halva kostnaden kan läggas på kunden" menar de nog att de måste sänka "sin del av priset" med andra halvan så att totala beloppet för kunden inte går upp mer än hälften.

För kunden bryr sig normalt inte om ifall det är fare eller skatt. De tittar på totalbeloppet.

Toppen