Jakob Österberg
Medlem
Hur blev det nu, även passagerare som startar i t ex New York betalar flygskatten för returen från exempelvis Arlanda?
Till exempel EWR-CPH-ARN, ARN(flygskatt)-EWR
Till exempel EWR-CPH-ARN, ARN(flygskatt)-EWR
Jo det är så jag har förstått det, och att transit passagerare inte drabbas.Hur blev det nu, även passagerare som startar i t ex New York betalar flygskatten för returen från exempelvis Arlanda?
Till exempel EWR-CPH-ARN, ARN(flygskatt)-EWR
Du har fortfarande inte förklarat varför långlinjerna från Kastrup kan överleva trots att det är betydligt dyrare att flyga från Kastrup.
Varför kommer dessa 250-400 kronor drabba Arlanda extra hårt när Kastrup håller liv i sina dyrare linjer.
Argumentet som förts fram är att Arlanda nu kommer bli av med långlinjerna för att det blir för dyrt. Samtidigt så har långlinjerna från Kastrup varit betydligt dyrare än från Arlanda. Trots det så har inte Kastrups långlinjer lagts ner. Så varför kommer en prisökning på Arlanda slå ut alla långlinjer från Arlanda? Är danskar och sydsvenskar rikare och inte lika snåla som gemene stockholmare?Om vi utgår från att differensen ökar med CPH avgiftsjusteringar och införandet av den svenska flygskatten bör väl CPH upptagningsområde öka på bekostnad av Arlandas?
Rmligtvis ökar viljan att röra på sig ju större prisskillnaden blir. Skatten lär väl knappast gynna Arlanda parallellt med CPH avgiftsjusteringar, utbyggnad osv.
Visa bifogad bild 71054
Vad tror ni - hur långt kommer CPH upptagningsområde att sträcka sig? Trafiken över sundet har skötts katastrofalt dåligt, men bättring har skett. Fler avgångar har redan tillkommit och inom ett par år utökas kapaciteten ytterligare med dubbeldäckartågen.
Kan tillägga att CPH avser sänka avgifterna ytterligare. I alla fall verkar ambitionen vara som sådan: Kastrup-flygplatsen sänker avgifterna | Västerbottens-Kuriren
Lilla Sturup, som för övrigt ligger lite otympligt till och saknar tågförbindelse, kommer naturligtvis lida störst skada.
Argumentet som förts fram är att Arlanda nu kommer bli av med långlinjerna för att det blir för dyrt. Samtidigt så har långlinjerna från Kastrup varit betydligt dyrare än från Arlanda. Trots det så har inte Kastrups långlinjer lagts ner. Så varför kommer en prisökning på Arlanda slå ut alla långlinjer från Arlanda? Är danskar och sydsvenskar rikare och inte lika snåla som gemene stockholmare?
Jag är på riktigt intresserad av hur man resonerar när man anser att denna skatt kommer göra att Sverige förlorar enormt mycket samtidigt som man vet att det tidigare varit Kastrup, trots sina högre priser, som ökat mest.De lägre priserna har helt säkert gynnat ARN. De nya högre priserna kommer helt säkert missgynna ARN. Att det varit dyrare att flyga från CPH har utan tvekan missgynnat CPH.
Att det kommer bli fullt så dramatiskt att _alla långlinjer kommer upphöra_ har väl ingen påstått? Det är förstås helt orimligt för en flygplats belägen i nordens folkrikaste huvudstad oavsett hur billigt det blir att flyga från CPH av strikt praktiska skäl.
Jag är på riktigt intresserad av hur man resonerar när man anser att denna skatt kommer göra att Sverige förlorar enormt mycket samtidigt som man vet att det tidigare varit Kastrup, trots sina högre priser, som ökat mest.
Citerar en uträkning från Flygtorget som publicerar siffror från SAS:
1. Ökar för Arlanda, med 262 passagerare * 95% beläggning * 125 kronor (hälften av 250 för flygskatt till USA) = ca 31.112 kr. Kostnaden för SAS blir då ca 67.000 kr med ovanstående beräkning.