Senaste nytt

Allergichock ombord på Thai

På en flygning i Thai First från FRA till BKK råkade jag ut för en hemsk upplevelse. När vi kom ombord så serverades det Dom Pérignonoch vid varje stol fanns det en lite låda med någon form av kaka i. Jag är extremt allergisk mot Macadamianöt och frågade därför cabin crew om det var Macadamianöt i kakan. Hon sa nej men jag bad henne dubbelkolla och förklarade att jag är väldigt allergisk mot Macadamianöt. Hon kollade därför på deras lista och kom tillbaka och sa att den absolut inte innehåller Macadamianöt. Så jag åt denna och avnjöt Dom Perigon. Efter några minuter så kände jag att något inte var rätt. Jag började få symptomen av en allergiskchock. Vi hade nu startat och var uppe luften. Så fort fasten seatbelt slogs av så påkallade jag crew och meddelade att jag började bli dålig. Jag skall inte gå in på detaljer men jag blev väldig dålig med svullande i hals och kräkningar. Efter 4 timmar var jag OK. Men helt utslagen. Jag kunde med andra ord inte alls avnjuta First class resan. Piggnade iof till så att jag kunde äta min förbokade hummer till frukost innan landning i BKK!

Väl hemma så mailade jag till Thai och fick svaret: ”According to our kitchen, the pastry served was Krayasart which is a Thai dessert commonly made from peanuts, sugar cane, sticky rice, sesame, and coconut. However, Macadamia nut was added as a special new recipe. As you are allergic to Macadamia, we are extremely concerned for the incorrect information about the recipe given to you by our cabin crew. We must admit that there was no excuse for the lack of knowledge about this new recipe on the part of our cabin crew. Please be assured that we have brought your experience to the attention of all functions concerned. We must apologize on their behalf”

Thai erbjuder mig nu 10 000 eurobonus poäng som kompensation. Jag kan tycka att det är lite snålt. Håller ni med mig?

Verkligen. De borde erbjuda rejäl kompensation med tanke på att inte bara din upplevelse blev förstörd, utan man satte din hälsa i fara.

Bara på dem och meddela att du förväntar dig något betydligt bättre. Jag hade kanske föreslagit 10000 poäng plus voucher på resa t/r i eco.

Jag har två bekanta som har för dem kända starka allergier. Bägge bär i förebyggande syfte alltid med sig en adrenalininjektor och den andra också Betapred. Det senare preparatet att användas för inte fullt så akuta situationer. Bättre förekomma än förkomma, som Tage Danielsson en gång skrev i "Sagor för barn över 18 år".

Finns inte på kartan att du ska nöja dig med 10.000 eurobonuspoäng. Skriv och förklara hur du har sparat ihop (pengar eller poäng spelar ingen roll) till en resa med Thai i första klass, som nu blev blev helt förstörd. De medger dessutom att felet är deras. Utöver det har de ju utsatt dig för allvarlig hälsorisk, trots att du tagit ditt ansvar och frågat två(!) ggr. :mad: När man läser sånt här blir man ju förbannad/orolig på riktigt.

Toppen