Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Halloj!

Vad tror ni om detta?
Jag blev Diamond medlem i slutet av November. Har sedan dess ej kunnat ge bort ett guldkort. Även MasterCard kan ej se att jag är Diamond, så får ej heller halva årskostnaden på Premiumkortet.
Har pratat med supporten 2 gånger.
De säger att det är systemfel.
Första personen säger försök igen om en vecka. Detta var 2 veckor sedan. Nästa person säger att de troligtvis inte kan fixa det innan jul.
Jag undrar vad det är som är så svårt?
Bör jag be om kompensation och isåfall vad är rimligt?
Tycker det är väldigt lång tid och jag förlorar ju faktiskt pengar eftersom MasterCard ej kan se att jag ska ha avdrag på årsavgiften.

Tacksam för input
En eloge till SAS efter mailkontakt med Diamond supporten. De fixar så min vän får ett EBG kort. Blev förvånad över giltighetstiden de skrev i mailet. Det står att hans kort kommer vara giltigt till Januari 2020. Trodde det skulle vara 1 år.

En eloge till SAS efter mailkontakt med Diamond supporten. De fixar så min vän får ett EBG kort. Blev förvånad över giltighetstiden de skrev i mailet. Det står att hans kort kommer vara giltigt till Januari 2020. Trodde det skulle vara 1 år.
Gäller den period han är i plus nästa med grace så får han det dag 1 i sin period blir det 2 år plus 3 mån grace

När du flyger tjänar du baspoäng och extrapoäng. Baspoängen nollas när perioden är slut. Extrapoängen finns kvar. Baspoängen från Amex Elite och MasterCard premium räknas ej över till extrapoäng.

När baspoängen ramlar in så läggs de direkt i den sammanlagda potten, du kan använda dem att handla med direkt. Baspoängpotten (som bara är en summering) nollas vid ny period.

Tack båda, då förstår jag. Insåg även att jag skaffade AMEX Elite i december 2016, men då min period börjar 1 februari så är de 20000 baspoäng jag får nästan meningslösa eftersom jag förmodligen alltid kommer flyga ihop mitt EBD och dessa poäng inte blir extrapoäng om jag förstår rätt. Kanske dags att nedgradera AMEX-kortet? Eller kanske ändå värt 6kkr/år?

Tack båda, då förstår jag. Insåg även att jag skaffade AMEX Elite i december 2016, men då min period börjar 1 februari så är de 20000 baspoäng jag får nästan meningslösa eftersom jag förmodligen alltid kommer flyga ihop mitt EBD och dessa poäng inte blir extrapoäng om jag förstår rätt. Kanske dags att nedgradera AMEX-kortet? Eller kanske ändå värt 6kkr/år?

Främsta fördelen med Elite är ju 20 000 baspoäng (som inte räknas som extrapoäng) men om du ändå flyger ihop EBD så gör de kanske ingen större nytta. Sen har du ju möjligheten att tjäna ihop två 2-4-1 i stället för 1 som Premium har, samt den högre poängintjäningen (20 poäng) jämfört med Premium (15 poäng).

Huruvida Elite är värt pengarna (som väl är 4000 kr/år, tror det är vanliga Amex Platinum som kostar 6000 kr/år) beror nog främst om du kommer ha möjlighet och vilja att göra av med två vouchers. Hade jag varit i din sits hade jag nog kört Premium, men det främst för att jag ändå inte hunnit med mer än en vettig bonusresa som familjefar. :)

Främsta fördelen med Elite är ju 20 000 baspoäng (som inte räknas som extrapoäng) men om du ändå flyger ihop EBD så gör de kanske ingen större nytta. Sen har du ju möjligheten att tjäna ihop två 2-4-1 i stället för 1 som Premium har, samt den högre poängintjäningen (20 poäng) jämfört med Premium (15 poäng).

Huruvida Elite är värt pengarna (som väl är 4000 kr/år, tror det är vanliga Amex Platinum som kostar 6000 kr/år) beror nog främst om du kommer ha möjlighet och vilja att göra av med två vouchers. Hade jag varit i din sits hade jag nog kört Premium, men det främst för att jag ändå inte hunnit med mer än en vettig bonusresa som familjefar. :)

Det är mitt första år som FF, så vi får se om jag hinner göra av med de två 2-4-1 jag fått ihop. 30% högre poängintjäning är ju inte heller fel och som du säger är det 4kkr och inte 6. Vi är tre i familjen, så jag får se hur vi löser pusslet med 2-4-1 :D

När baspoängen ramlar in så läggs de direkt i den sammanlagda potten, du kan använda dem att handla med direkt. Baspoängpotten (som bara är en summering) nollas vid ny period.

Vänta lite, menar du att själva baspoängpotten nollställs, men att poängen ligger kvar som extrapoäng?

Last edited by a moderator:
Toppen