Senaste nytt

Resa till Thailand inom kort!

Hej! Flyger till Thailand 10 dgr i januari o mitt pass går ut i början på april. Vet ngn om man måste ha 6 mån giltighet på passet även vid korta vistelser. Det är svårt att få tel. Kontakt med ambassaden.

Hej! Flyger till Thailand 10 dgr i januari o mitt pass går ut i början på april. Vet ngn om man måste ha 6 mån giltighet på passet även vid korta vistelser. Det är svårt att få tel. Kontakt med ambassaden.

Ja, reglerna gäller oavsett vistelselängd (och 10 dagar är inte en kort vistelse). Sök nytt pass ASAP.

Nej. Räcker med att ha ett giltigt pass. Regeln med att ha passet i kraft 6 månader slopades för något år sedan

Nej. Räcker med att ha ett giltigt pass. Regeln med att ha passet i kraft 6 månader slopades för något år sedan
Precis

Information as of 19DEC17 / 1455 UTC
National Sweden (SE) /Embarkation Sweden (SE)
Destination Thailand (TH)
Thailand (TH)

Passport required.
- Passports issued to nationals of Sweden must be valid for
the period of intended stay.

- When nationals of Sweden travel with an emergency passport,
it must be valid for a minimum of 30 days from the arrival
date.
Passport Exemptions:
- Nationals of Sweden with an emergency passport.

Visa required, except for Nationals of Sweden for a maximum
stay of 30 days.
- Extension of stay is possible.

Felaktigheten är alltså att man inte påtalar att man kan bli svartlistad från att återvända även om man betalat.

"The good news is that if you pay the fine and then leave the country then you won’t have any problem returning to Thailand at a future date. There won’t be any black mark next to your name."

Låter ju konstigt att skriva så och ändå svartlist folk, är du säker på att vi fortfarande pratar om under 90 dagar?

Kan tänka mig ett scenario där man inte kan betala, bli kvarhållen nån dag tills pengar kommer och då lämnar landet så kanske man är mindre välkommen. Men det är en helt annan situation.

Menar du att man kan bli svartlistad även för en overstay som är kortare än 90 dagar trots att man betalat?
Ja, om man blir ertappad innan utresan, eller vid upprepade förseelser. (Efter regelskärpningen rapporteras det t o m att folk som rest på turistvisum lite väl många gånger senaste året kan ha problem att komma in i landet..)
Men allvarligaste här är kanske att denna uppgift:
"The good news is that if you pay the fine and then leave the country then you won’t have any problem returning to Thailand at a future date. There won’t be any black mark next to your name"
står i ett helt eget stycke utan minsta reservation för 90 dagar öht. Man får alltså lätt uppfattningen att man inte kan bli svartlistad så länge man betalar.

Toppen