Senaste nytt

Resa till Thailand inom kort!

Jag körde med en lite okalkylerad overstaying(3 dagar) för snart 18år sedan i Filippinerna.
På den tiden fanns det inga problem och konsekvenser (inom rimlig tid..) utan det kostade lite mer pengar än att ansöka om förlängt visa.
Idag skulle jag aldrig komma på tanken att göra liknade sak..!!
Som sagt följ lagarna!!

Ett av problemen med Thailand, USA, m fl länder är att det faktiskt inte finns några "tydliga regler".
Angående hur länge man får stanna med ett vanligt turistvisum resp. bara med TM6 är väl ganska solklart och det jag motsätter mig är att det är dessa regler som många struntar i, sen kan jag hålla med dig om att reglerna ang. "straff/böter" känns lite luddiga, men varför chansa?

Däremot har jag (till skillnad från dig tydligen) aldrig lyckats få 30 dagars förlängning av en TM6 inresa (alltså visumfrihet för svenskar m fl.)
Har alltid fått höra att det maximala de kan medge är 5 dagar för 1900 B. Vilket gör det minst sagt tveksamt om det är värt det med tanke på att det i regel tar nästan en hel dag att fixa, o böterna alltså bara är 600 B högre...
Halvmulna hälsningar från ett blåsigt Samui. ;-)
Skumt, de två senaste åren har vi varit och "stämplat upp" 30 dagar efter inresa på en vanlig TM6. Vi har inte ens åkt in till en "riktig immigration office" i ex. Phuket town utan gått bort till "servicekoisken" i Patong, fyllt i ett papper, lämnat 2 foton och betalt 1900B, allt klart på 10-30 minuter beroende på kö.

Jag blev lite nyfiken om vad som står att läsa på Svenska ambassadens hemsida i ämnet och där står det klart och tydligt, -citat: "Resenärer som vid inresa erhållit tillstånd att stanna i 30 dagar har möjlighet att ansöka om att förlänga vistelsen med ytterligare 30 dagar hos immigrationsmyndigheten"

För dagen molniga och blåsiga hälsningar från Phuket :)

- En immigrationkille bötfällde mig för 4 dagars overstay. I slutet av processen infann sig hans chef, som dessutom var killens far. Han tyckte att jag borde ge sonen en muta eftersom han hade expedierat böterna ovanligt snabbt och effektivt!
Ha, Ha, Ha. Fullkomligt underbart... Så typiskt Thailand. Det är väl inte så konstigt att vissa här visar lite bristande respekt för Thailands lagar när liknande saker upplevs.

Jag fick för övrigt "böter" en gång för "felaktigt" körkort. "Böterna" fick jag godkänna genom underskrift på ett blankt papper... :eek:

Skumt, de två senaste åren har vi varit och "stämplat upp" 30 dagar efter inresa på en vanlig TM6. Vi har inte ens åkt in till en "riktig immigration office" i ex. Phuket town utan gått bort till "servicekoisken" i Patong, fyllt i ett papper, lämnat 2 foton och betalt 1900B, allt klart på 10-30 minuter beroende på kö.

Jag blev lite nyfiken om vad som står att läsa på Svenska ambassadens hemsida i ämnet och där står det klart och tydligt, -citat: "Resenärer som vid inresa erhållit tillstånd att stanna i 30 dagar har möjlighet att ansöka om att förlänga vistelsen med ytterligare 30 dagar hos immigrationsmyndigheten"

För dagen molniga och blåsiga hälsningar från Phuket :)
Ser att du har rätt, man ändrade reglerna för något år sen innan åtstramningarna började.
Sen kan man också köpa nåt slags VIP-kort som i praktiken ger fritt fram att komma och gå som man vill under 5-20 år.
Kostnad ca 120 000 B/år. Då ingår också limousinetransfer till o från flygplatsen, samt egen handläggare om något mot förmodan skulle strula..

Ha, Ha, Ha. Fullkomligt underbart... Så typiskt Thailand. Det är väl inte så konstigt att vissa här visar lite bristande respekt för Thailands lagar när liknande saker upplevs.

Jag fick för övrigt "böter" en gång för "felaktigt" körkort. "Böterna" fick jag godkänna genom underskrift på ett blankt papper... :eek:

Hehe, vad var det för fel på körkortet?

Hehe, vad var det för fel på körkortet?
Det var svenskt och inte thailändskt... I teorin ska ett internationellt körkort (IDP) fungera. I praktiken verkar det vara lite si och så enligt vad jag läst. Ska faktiskt skaffa IDP inför nästa resa mest för att "testa systemet". Strikt ekonomiskt är dock ett IDP dyrare än de förväntade "bötesbeloppen".

Ser att du har rätt, man ändrade reglerna för något år sen innan åtstramningarna började.
Sen kan man också köpa nåt slags VIP-kort som i praktiken ger fritt fram att komma och gå som man vill under 5-20 år.
Kostnad ca 120 000 B/år. Då ingår också limousinetransfer till o från flygplatsen, samt egen handläggare om något mot förmodan skulle strula..
Japp, Thai Elite har funnits i några år, har aldrig hört om någon som testat servicen dock :)

Toppen