Finnairs nya affärsklasskoncept

JonW skrev:Jag fick ett "hypat" mail från AY ang introduktion av dinner on demand redan 18 aug 2014....Klicka för att utvidga...
Låter onekligen som någon överdrev det då nya måltids-konceptet och/eller inte förstod vad "on-demand" betyder. Någon "on-demand" har vi aldrig sett ombord, varken 2014 eller senare.



Som sagt, vi får ju snart se var det landar den här gången.
 
Nu är jag kanske fördomsfull men den finska kokkonsten har inte utvecklats i samma takt som i övriga nordiska länder, speciellt jämfört med i Sverige och i synnerhet Danmark. Det räcker med att titta i guide Michelin.
 
Jönsson skrev:Nu är jag kanske fördomsfull men den finska kokkonsten har inte utvecklats i samma takt som i övriga nordiska länder, speciellt jämfört med i Sverige och i synnerhet Danmark. Det räcker med att titta i guide Michelin.Klicka för att utvidga...
Guiden behöver inte vara normen jämt heller, senast 2015 tog man en 4e plats i bocuse'dior och myllymäki som har både silver,brons,(guld?) Har mycket och tacka sina finska rötter för framgångarna ,även fast han tävlat för Sverige
 
intuition skrev:Låter onekligen som någon överdrev det då nya måltids-konceptet och/eller inte förstod vad "on-demand" betyder. Någon "on-demand" har vi aldrig sett ombord, varken 2014 eller senare.Som sagt, vi får ju snart se var det landar den här gången.Klicka för att utvidga...
Precis, förra gången frågade jag till slut, och fick till svar att det i motsats till mailet bara avsåg andra måltiden (precis som infon till Jacob).

Men att "On demand" där bara innebar att man kunde välja mellan en lättare a la carte frukost 1,5 t innan landning, eller en full frukost 1 timme innan landning.

Minst sagt en kreativ tolkning av "On demand" måste man nog säga...
 
Fixter skrev:Guiden behöver inte vara normen jämt heller, senast 2015 tog man en 4e plats i bocuse'dior och myllymäki som har både silver,brons,(guld?) Har mycket och tacka sina finska rötter för framgångarna ,även fast han tävlat för SverigeKlicka för att utvidga...
Hrm.. han är född i Katrineholm och utbildad i Sverige. Vad har det med finsk kokkonst att göra förutom rötterna i svenska Österbotten?
 
niksal skrev:Förstås. Men om de skall välja mellan att behaga några miljoner skandinaver eller en miljard kineser, hur tror du de väljer?Klicka för att utvidga...
Kineserna förstås. Men menar du på allvar att större delen av Finnairs marketingbudget läggs i Asien och inte i Norden?
 
Jönsson skrev:Hrm.. han är född i Katrineholm och utbildad i Sverige. Vad har det med finsk kokkonst att göra förutom rötterna i svenska Österbotten?Klicka för att utvidga...


Ja han har ju rötterna i finsk kokkonst, vilket tydligen verkar fungerar rätt bra?
 
Canadien skrev:Kineserna förstås. Men menar du på allvar att större delen av Finnairs marketingbudget läggs i Asien och inte i Norden?Klicka för att utvidga...



niksal skrev:Jag skulle vara mycket förvånad om så inte var fallet.Klicka för att utvidga...


Bortsett från Finland, där Finnair som "flaggbärare" har en extremt stark ställning, är skandinavien och norra Europa Finnairs största marknader med starkt genomslag i Sverige och Tyskland.

Kina är en helt annan sorts marknad. Visst finns det en miljard kineser, men bara en bråkdel av de har möjlighet att flyga. De flesta har varken pengar eller semester...

Finnairs marknadsföringsinsatser är helt annorlunda i kina och andra länder i asien. I kina vill man tex spela på "långa relationer" och att vara den som är först (dvs vara den som "tror på" kina och den nya flygplatsen). Det är därför man håller t.e.x. CKG öppen, trots att det saknas underlag för rutten. Att vara först på flygplatsen och finnas med som en långsiktig spelare är strategin. Det här kostar naturligtvis pengar, men knappast marknadsföringspengar. Jag tror alltså inte budgeten är speciellt stor.

Man jobbar också mot entreprenörer och småföretag och inte heller den aktiviteten kostar speciellt mycket. Den intresserade kan läsa följande avhandling som ger lite insikt om hur svårt och hur mycket västerländska företag fumlar i mörkret när det gäller att hitta målgrupp och marknadsföra sig:

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/25545/WHY FINNAIR FAILED IN GUANGZHOU.pdf?sequence=1
 
På min senaste tur (den där jag postade menyn tidigare) vad det uppskattningsvis högst 5% asiater, eller personer med asiatiskt utseende i Businesskabinen så om nu deras prio är resenärer Asien->Europa och retur så misslyckas de fatalt. Bra mycket asiattätare på t ex PEK-ARN med Air China och NRT-HEL med JAL.
 
Jag flög Tokyo Narita->Helsingfors med Finnsir och Helsingfors->Tokyo Narita med JAL och jag kan säga att det var mer än hälften var asiater (troligen japaner) ombord.



Som en asiat en vanlig finsk husmanskost är exotiskt så de får gärna fortsätta att servera den.
 
Dr. Miles skrev:Jag flög Tokyo Narita->Helsingfors med Finnsir och Helsingfors->Tokyo Narita med JAL och jag kan säga att det var mer än hälften var asiater (troligen japaner) ombord.Som en asiat en vanlig finsk husmanskost är exotiskt så de får gärna fortsätta att servera den.Klicka för att utvidga...
Tror snarare asiater i så fall känner sig bekanta med den typ av mat som fiskdelen i vårt skandinaviska smörgåsbord utgör. De gånger jag har bjudit japaner och koreaner på smörgåsbord har de valt i huvudsak lax etc eftersom det är någorlunda bekant.
 
Fixter skrev:Ja han har ju rötterna i finsk kokkonst, vilket tydligen verkar fungerar rätt bra?Klicka för att utvidga...
Det där är kvalificerat struntprat. Mannen i fråga har fått sitt kunnande från i huvudsak Lallerstedt. Det har ingenting med finska mattraditioner att göra. Nämn en enda rätt från menyerna på tex Pontus by the sea eller från Julita som är inspirerade av finsk mat? Svenskt, fransk och medelhavsinspirerat skulle jag säga att det mesta är. Dessutom var din tes att Myllymäkis framgångar skulle vara ett bevis på att finsk kokkonst är lika långt framme som i Danmark och i Sverige. Vilket är både mycket märkligt och helt ologiskt. Det är väl vare sig något negativt eller konstigt om finsk mat inte har hunnit utvecklas i samma takt som i de övriga nordiska länderna. De kommer säkert hända saker framöver även i Finland och redan finns många duktiga och innovativa kockar. Men Finland som matland når på långa vägar inte upp till framförallt det som just nu levereras i Sverige och Danmark.





Nu släpper jag den frågan för vi håller oss inte längre till ämnet.
 
Canadien skrev:På min senaste tur (den där jag postade menyn tidigare) vad det uppskattningsvis högst 5% asiater, eller personer med asiatiskt utseende i Businesskabinen så om nu deras prio är resenärer Asien->Europa och retur så misslyckas de fatalt. Bra mycket asiattätare på t ex PEK-ARN med Air China och NRT-HEL med JAL.Klicka för att utvidga...


Jag har ingen kunskap om hur Finnairs marknadsföring ser ut och vilka de ser som sin primära målgrupp, och framför allt så tror jag inte att man kan dra slutsatser utifrån hur fördelningen ser ut vid de enstaka flygningar som man kanske själv gör. Jag är däremot övertygad om att veckodagarna spelar roll. På samma sätt som jag försöker att flyga så att jag kommer hem till helgen kan man ju tänka sig att den som har sitt hem i Asien väljer att göra på motsvarande sätt, vilket ju då medför att fördelningen asiater/icke-asiater kan se olika ut i olika riktningar på olika veckodagar.
 
RobHK skrev:Håller med för long haul. Deras lounge och hårda produkt är helt klart en nivå bättre än SAS. Dock väljer jag alltid SAS, då jag får direktflyg, inte sover bra på flyg och SAS Plus produkten är överlägset mest prisvärd för mig.Klicka för att utvidga...
Min hemmabas i Sverige ar Malmo sa for mig ar tidsvinsten SAS vs Finnair forsumbar. Forvisso nagot enklare att landa pa MMX an pa CPH, men i ovrigt foredrar jag Finnair. Satet ar val likvardigt men foredrog servicen, transferupplevelsen, maten etc. pa Finnair.



ARN ar ingen hojdare att byta pa -- senast vi flog SAS var dar totalt kaos i immigration och efterfoljande sakerhetskontroll bemannades endast av en person, sa trots liten ko tog det otroligt lang tid att komma igenom. Business-loungen pa ARN ar liten, stokig och ganska daligt stadad (smulor pa golvet mellan fotoljer, ostadade toaletter etc.). Antar att Gold-loungen ar battre men jag har ingen status hos SAS eller *A.



Haller helt med om att SAS Plus ar en fantastisk produkt med tanke pa att lounge/fast track ingar och hur billig/prisvard den ofta ar. Kanske mest prisvarda premium economy-produkten pa marknaden?
 
staff du tar upp en viktigt grej jag märkt senaste resorna. Kaoset att gå igenom passkontrollen. Det har tagit 30-40 min vissa gånger och det förstör ju helt känslan att man kan ta det lugnt i loungen, eftersom passkontroll är efter lounge, om man inte kör Menzies..



Helt värdelöst faktiskt.
 
RobHK skrev:staff du tar upp en viktigt grej jag märkt senaste resorna. Kaoset att gå igenom passkontrollen. Det har tagit 30-40 min vissa gånger och det förstör ju helt känslan att man kan ta det lugnt i loungen, eftersom passkontroll är efter lounge, om man inte kör Menzies..Helt värdelöst faktiskt.Klicka för att utvidga...
Och ännu värre bli det ifall Swedavia får igenom sin preclearance för US-flighter.
 
RobHK skrev:staff du tar upp en viktigt grej jag märkt senaste resorna. Kaoset att gå igenom passkontrollen. Det har tagit 30-40 min vissa gånger och det förstör ju helt känslan att man kan ta det lugnt i loungen, eftersom passkontroll är efter lounge, om man inte kör Menzies..Helt värdelöst faktiskt.Klicka för att utvidga...
Jag har stått i immigrationskö på Arlanda otaliga gånger men jag har aldrig sett att EU/EES medborgares (inkl. Sverige) kön har varit så lång som 30-40 min.

Däremot för "All passport" har det varit sådan kö några gånger.
 
Back
Top