Minns inte riktigt att man tidigare talat om att införa "dine on demand" men jag kan ju ha missat.
Jag vet att man tidigare har marknadsfört sig så att det gick att uppfatta att måltiderna (och all service) skulle vara anpassad för resenären personligen ("Designed for you" var en av pay-off:erna i den kampanjen). Den var i huvudsak löst marknadssnack. Att få lov att betala för att välja sittplats känns ju inte så "designed". Att kunna förbeställa måltider på kortdistansflyg var väl den enda service som faktiskt kunde anses som kundanpassad i det konceptet.
Jag fick ett "hypat" mail från AY ang introduktion av dinner on demand redan 18 aug 2014.
Vilket föranledde följande tankeutbyte med redaktör Jacob här, som ju fått helt annan info från Finnairs cateringansvarige:
Jacob:
Nyheter i Finnairs ombordservering – vi möter Finnairs cateringansvarig
Men observera att det bara är on-demand på den andra måltiden.
Jag:
OK, åter dubbla budskap från AY, för så här står det i dagens mail:
"I businessklass inför vi à la carte så att du kan njuta av en middag komponerad av finländska stjärnkockar och du väljer själv när maten serveras."
Och middagen är aldrig andra måltid på AY vad jag vet..
Jacob:
Haha! Om vi inte missförstod varandra totalt så var det bara andra måltiden. Men vi pratade verkligen om det (ganska given fråga från min sida) och både hon cateringansvarige och hennes kollega som var purser suckade och vred på sig när frågan om on-demand dök upp. Det är tydligen mer jobb än de vill ta på sig om man ska göra det helt och hållet/alla måltider/hela flygningen igenom.
Jag:
OK, då blir det intressant vid nästa resa att se om det är chefens uppfattning eller löftet i kundutskicket som gäller...
Jacob:
Kan det vara så att sanningen ligger någonstans mittemellan?
För mig innebär on-demand att jag kan äta precis när jag vill, dvs kommer jag ombord och är trött (eller mätt) kan jag vänta två timmar med middagen för att ta en tupplur eller se på en film innan. Det kan jag säga med säkerhet inte är vad Finnair inför (ja, om de nu inte har ändrat sig sedan i onsdags). Men annars hade vi aldrig haft den diskussion vi hade som handlade just om formerna för denna nyhet.
Idag kör de ju servering från vagn, skulle kunna vara så att vagnen försvinner och man kör det lite mer flexibelt från galleyt?
Jag:
Faktum kvarstår, middag on demand är som framgick vad de lovar i vart fall svenska kunderna i dagens utskick.
Men visst, klarar info-avdelningen inte att förstå skillnaden mellan högt/lågt kabintryck och hög/låg altitud, så kan de säkert ha blandat ihop a la carte middagen med mellanmålet också...
(Och ska vi fortsätta kritisera nämnda avd. så påstår man även att man "inför" a la carte-middagar i C.
Vilket man ju faktiskt haft sen urminnes tider...)
Men det ska bli intressant att se hur de ska förklara det för on demandsugna passagerare.
Roll up från presentationen som Jacob var med på, mindre lögnaktig än mailet, men knappast adekvat: