Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Jag trodde att SAS skulle dra in fria drinkarna till EBD eller strama upp reglerna...ni som kan reglerna förstår skillnaden:)

Visa bifogad bild 69944
Var hittar du den informationen?
När jag går in och kollar på sas.se och kollar under "Jämför Eurobonus nivåer" får jag bara fram de "gamla" reglerna.
*** Gäller där vi erbjuder försäljning i SAS Go för dig och en vän eller högst fyra familjemedlemmar, med undantag för alkoholhaltiga drycker på inrikesflygningar.

Var hittar du den informationen?
När jag går in och kollar på sas.se och kollar under "Jämför Eurobonus nivåer" får jag bara fram de "gamla" reglerna.
*** Gäller där vi erbjuder försäljning i SAS Go för dig och en vän eller högst fyra familjemedlemmar, med undantag för alkoholhaltiga drycker på inrikesflygningar.
Från CCs Servicehandbok (update november)..
Jag trodde inte på det först men en CC visade mig.

Edit: Men jag tror det är en felskrivning från SAS management.

Jag har sett bägge skrivningarna. Gissningsvis var det ingen på SAS som ens kunde föreställa sig kryphålet i den första versionen av reglerna.

Jag har sett bägge skrivningarna. Gissningsvis var det ingen på SAS som ens kunde föreställa sig kryphålet i den första versionen av reglerna.

Kryphålet med "same cabin" är logiskt och korrekt tycker jag. Däremot uppskattar jag skrivningarna om "alla familjemedlemmar" eller "fyra resesällskap". Hoppas det blir officiellt framöver.

Fast, med handen på hjärtat, hur många affärsresenärer finns det som inte når upp till kraven för EBD idag, men som har möjlighet att styra sitt resande till att nå EBD?

Den enda grupp jag egentligen kan tänka mig är de som har status i Miles&more, och få över dem till Eurobonus istället. Det är nog dock en liten grupp.
Å andra sidan är det antagligen en grupp där förtjänsten per person är ganska hög.

Fast, med handen på hjärtat, hur många affärsresenärer finns det som inte når upp till kraven för EBD idag, men som har möjlighet att styra sitt resande till att nå EBD?

Den enda grupp jag egentligen kan tänka mig är de som har status i Miles&more, och få över dem till Eurobonus istället. Det är nog dock en liten grupp.

Det är väl rätt många affärsresenärer som inte reser varje vecka och som kanske blandar mellan sas och norwegian beroende på dagspris. Om dessa skulle börja flyga sas mer frekvent är det självklart en vinst, om en lounge får det till detta låter jag dock vara osagt.

Det är väl rätt många affärsresenärer som inte reser varje vecka och som kanske blandar mellan sas och norwegian beroende på dagspris. Om dessa skulle börja flyga sas mer frekvent är det självklart en vinst, om en lounge får det till detta låter jag dock vara osagt.
Om man räknar inrikes/Skandinavien så är det inte mycket skillnad på sas och Norwegian förutom lounge. (I viss mån i irrops, men Norwegian hanterar den bättre inom Skandinavien än längre bort) och sas behöver nog de differentierare de kan på de rutterna - de flesta "vet" ju att Norwegian är billigare där, oberoende av pris.

Well, lounge och polarrulle!

Om man räknar inrikes/Skandinavien så är det inte mycket skillnad på sas och Norwegian förutom lounge. (I viss mån i irrops, men Norwegian hanterar den bättre inom Skandinavien än längre bort) och sas behöver nog de differentierare de kan på de rutterna - de flesta "vet" ju att Norwegian är billigare där, oberoende av pris.

Vi är väldigt OT nu men ....

Vill SAS vara ett bolag med en egen affärsidé eller vill SAS vara Norwegian?! Skall jag vara ärligt så förstår jag snart inte skillnaden mellan dem när det kommer till inrikes och i Europa. SAS är i alla fall inte affärsresenären självklara i Europa nu är lounge, Fasttrack etc är borta. Varför skall "folk" betala mera för att få samma och dessutom inget wifi och sämre plan?!

Rent krasst:
  • SAS satsar INTE på affärspax det kan vi ju enkelt konstatera.
  • SAS kommer alltid förlora affärspax som prioriterar lounge, FT etc till andra bolag inom *A så som LH, LX etc.
  • SAS kommer alltid förlora priskriget mot Norwegian och Ryanair om det priskänsliga pax.
Hur skall SAS urskilja sig?!

Vad blir kvar?! Jo samma soppa som alltid. Ett bolag som ändrar riktning i stort sätt varje år vilket gör att det förlorar kunder i alla områden ...

Det känns som deras senaste affärsidé är att sälja kreditkort och det verkar ha glömt att det skall vara flygbolag.

Se på Lufthansa, där är det ett bolag som håller ALLTID sina ställningar och dessutom tjänar pengar.
Varför? Jo men vet vad man får...

Jag tror att de fortfarande lever mkt på tidtabellen också inom Skandinavien. Det är ett starkt argument för min del att välja SAS.

Toppen