Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Vad skulle ni tycka om en ny lounge på Arlanda som enbart är för Diamond och Pandion.
Pandion kan gästa enligt dagens regler men Diamond har inte gästningsmöjligheter. Om diamond ska kunna gästa får de gå till guldloungen istället.

Konceptet på loungen tänker jag mig något i stil med Galleries First fast i mindre skala. Alltid "ok" mat och flera olika val, på dryckessidan lite högre kvalité än dagens utbud även om man inte behöver gå lika långt som i Galleries First.

Loungen skulle då mer utformas med platser för 1-2 personer istället för massa soffgrupper och liknande.

Bra förslag, men med tanke på att det inte finns Gold-lounger på så många platser så känns det tyvärr utopi

Skulle det bli krav på 150 k så byter jag då min resepolicy bara tillåter typ billigaste i eco. Som det är nu får jag böjja rygg för att få ihop mina 90 k på flygandet.
Skulle det bli 150 k så försvinner böjja rygg incitamentet för mig.
Hur skall man hantera min lojalitet dvs eco flygare.
Hade jag kunnat flyga business till Shanghai så räcker det med 3 resor mot mina 8 nu.
Kan man inte hitta ett system som ickså mäter lojalitet.

Jag brukar klara av mitt EBD 5 månader in i perioden, resten av året styr jag mer trafik till BA och Finnair även om det inte går 100%. Klarade inte gränsen till BAEC Gold iår, men Silver mer råge så det är en hel del flyg som Star Alliance inte får. En Diamantlounge hade nog inte fått mig att resa mer Star, men visst om den var i klass med LH First och BA First så kanske det skulle ge några till ben.

Jag tror att de fortfarande lever mkt på tidtabellen också inom Skandinavien. Det är ett starkt argument för min del att välja SAS.

SAS känner väl att de måste erbjuda samma tjänst som Norwegian, PLUS ge något mer, vilket naturligtvis är svårt att göra samtidigt som man ska vara konkurrenskraftig på priset. Jag väljer åxå SAS mycket för tidtabellen.

Om detta skulle bli verklighet så ser jag inget annat tänkbart än att det enbart är på de 3 hubbarna det införs, dvs Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

Låter helt klart mest logiskt. Jag gillar nya loungen i Oslo, men det är för mycket folk och samma gamla mat som förut, så det blir gama hederliga Gold-loungen istället för mig. Om de inför betalning med poäng för massage, så kommer jag dock hänga lite mer i den nya :D

Jag har varit Guld på SAS /Star Alliance i några år, halkade sedan ner till Silver 2016 för att senaste året tagit mig hela vägen upp till Diamond. Jag håller med om att det borde finnas fler Diamondförmåner som tex särskild lounge, även om jag tidigare mest varit Guld/Silver. Det bör löna sig att få högre status, man har ju ändå rest en del för att ta sig hit. Mitt förslag är att ha en särskild lounge för Diamond/Pandion samt för de som bokat businessbiljetter (ej Plus på SAS). På så sätt ger det incitament både för de med /som vill ha högre status samt för de utan status som vill betala ”fullpris”, vilket även bör gynna bolagen.

Jeg ville have det OK med at de satte threshold op for at blive Diamond, hvis de så giver nogle ordentligt fordele, som f.eks. 2 x upgrade vouchers(som Senator i M&M). Der er simpelthen for lille forskel i dag.

Skulle det bli krav på 150 k så byter jag då min resepolicy bara tillåter typ billigaste i eco. Som det är nu får jag böjja rygg för att få ihop mina 90 k på flygandet.
Skulle det bli 150 k så försvinner böjja rygg incitamentet för mig.

Jag håller med dig och jag har precis samma situation, reser varje vecka men nästan uteslutande inom Europa, dvs det som jag uppfattar som SAS basala linjeutbud. Nu har jag aldrig drivit flygbolag innan, men jag hör på tonen här att de flesta har gjort det, men som jag ser på det så om vi skulle sluta befolka stamnätet men åka enstaka långresor i business så ser jag ingen anledning för SAS att finnas kvar. Då blir det en lite sämre variant av Norwegian. Ur mitt perspektiv så är styrkan med SAS att de flyger till de flesta rimliga destinationer från min flygplats (CPH), skulle de inte göra detta så hamnar min business, inklusive det lilla jag flyger på långlinjer, hos någon annan. Tror därför det är oerhört viktigt för SAS att behålla oss frekventa resenärer på Europanätet.

Nedvärderar man oss så finns där rätt många alternativ som man hade fått vänja sig vid.

Toppen