Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Kom bara ihåg att siffrorna inte visar vad som finns kvar utan vad SAS vill sälja. Det är två helt olika saker...

Du har givetvis rätt, men "helt olika" är det väl ändå inte. Skulle påstå att det är starkt korrelerat :)

Rätta mig om jag har fel, men det känns som ett orimligt affärsbeslut att avstå att sälja en biljett för att istället låta någon uppgradera. Med andra ord om det står C0 D0 Z0 borde det rimligtvis inte heller gå att uppgradera med Plusgrade. Fast å andra sidan är det kanske inte så dumt att göra det ifall någon person har maxat sitt bud i pengar. Då kan man tänka sig att de vill avstå att sälja den platsen.

Svårt att veta hur sofistikerat deras system är dock, med tanke på att man kan dra tillbaks och ändra sina bud.
 
Du har givetvis rätt, men "helt olika" är det väl ändå inte. Skulle påstå att det är starkt korrelerat :)

Rätta mig om jag har fel, men det känns som ett orimligt affärsbeslut att avstå att sälja en biljett för att istället låta någon uppgradera. Med andra ord om det står C0 D0 Z0 borde det rimligtvis inte heller gå att uppgradera med Plusgrade. Fast å andra sidan är det kanske inte så dumt att göra det ifall någon person har maxat sitt bud i pengar. Då kan man tänka sig att de vill avstå att sälja den platsen.

Svårt att veta hur sofistikerat deras system är dock, med tanke på att man kan dra tillbaks och ändra sina bud.
Jag kan hur som helst gissa mig till att jag kommer att sitta i Plus till Chicago...
 
Med andra ord om det står C0 D0 Z0 borde det rimligtvis inte heller gå att uppgradera med Plusgrade.

De kan också ha gravt överbokat go/plus, så att de räknar med att behöva uppgradera några pax. I de lägen ligger det väl nära till hands att ta in lite plusgrade-pengar. Seatmap för biz för samma flight skulle kunna vara en indikator (men inte heller en sanning eftersom inte alla förbokar säte).
 
De kan också ha gravt överbokat go/plus, så att de räknar med att behöva uppgradera några pax. I de lägen ligger det väl nära till hands att ta in lite plusgrade-pengar. Seatmap för biz för samma flight skulle kunna vara en indikator (men inte heller en sanning eftersom inte alla förbokar säte).

Ja, det är sant. Men med tanke på att de fortfarande vill sälja mängder av biljetter i Plus verkar inte det så troligt heller. Kollade även på seat map i Business också och det fanns 4 "lediga" säten.
 
Ja, det är sant. Men med tanke på att de fortfarande vill sälja mängder av biljetter i Plus verkar inte det så troligt heller. Kollade även på seat map i Business också och det fanns 4 "lediga" säten.
Du vill gärna övertolka informationen. Du kan inte dra dessa slutsatser rakt av ifrån dessa siffror. Flygbolagen vet en massa saker som vi inte vet (och aldrig kommer få veta) som påverkar deras vilja att sälja biljetter.

Dessutom visar inte seatmap något om antalet platser som är obokade i den mening att se kommer vara tillgängliga att boka som nya biljetter - den visar vilka säten man kan välja till en bokning. Det är absolut inte samma sak.
 
Toppen