Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Snabb fråga. Jag bokade ju för en tid sen mina flygningar hos Tallinn men har först nu börjat gå ner i detalj i själva bokningen. När jag bokade det så frågade de mig en massa var jag ville sitta men eftersom jag inte hade stenkoll på alla sätesplaceringar så tänkte jag att det löser sig nog och jag kan ändra platser i värsta fall om det skulle vara röda på Seatguru eller liknande. Mina frågor är nu:

- Jag verkar ha fått platser på ett av benen på någon rad som inte finns. Benet är med Thai och när jag kollar med Seatguru på den flygplanstypen så finns den raden helt enkelt inte. Bör jag vara orolig? Planet är en 787-9 och vi har fått platser på rad 16 vilket inte finns när jag kollar på Seatguru för 787-8 (787-9 finns inte med). Eller är det så att 787-9 har fler businessäten och Seatguru inte är uppdaterat med denna typ av plan? Läser jag på nätet verkar det ju ha en annan config dock, med 1-2-1 och inte 2-2-2 som vi verkar vara bokade i.

- Var ändrar jag platser lättast på Awardbokningar?
Thai är ganska kända för att byta flygplanstyp väldigt ofta. Kan vara så att det var ett annat flygplan när Tallinn seatade dig... Tror @Dr. Miles kan svara lite bättre, men ovan kan vara en orsak till att det ser konstigt ut och din plats inte finns .

Snabb fråga. Jag bokade ju för en tid sen mina flygningar hos Tallinn men har först nu börjat gå ner i detalj i själva bokningen. När jag bokade det så frågade de mig en massa var jag ville sitta men eftersom jag inte hade stenkoll på alla sätesplaceringar så tänkte jag att det löser sig nog och jag kan ändra platser i värsta fall om det skulle vara röda på Seatguru eller liknande. Mina frågor är nu:

- Jag verkar ha fått platser på ett av benen på någon rad som inte finns. Benet är med Thai och när jag kollar med Seatguru på den flygplanstypen så finns den raden helt enkelt inte. Bör jag vara orolig? Planet är en 787-9 och vi har fått platser på rad 16 vilket inte finns när jag kollar på Seatguru för 787-8 (787-9 finns inte med). Eller är det så att 787-9 har fler businessäten och Seatguru inte är uppdaterat med denna typ av plan? Läser jag på nätet verkar det ju ha en annan config dock, med 1-2-1 och inte 2-2-2 som vi verkar vara bokade i.

- Var ändrar jag platser lättast på Awardbokningar?
THAIs Boeing 787-8 har 2-2-2 konfig i Business class medan THAIs Boeing 787-9 har 1-2-1 konfig i Business class.

Thai Airways Introduces 787-9 Aircraft With New Business Class Product | TheDesignAir

Till att börja med - utgå från att seatguru alltid har fel. Då har du rätt mindset för den sajten. Sedan är 787-8 och 787-9 olika plan och har troligen olika inredning, så du kan inte dra några slutsatser utifrån att titta på seatmaps för fel flygplanstyp.

Hej,

Jag har äntligen lyckats boka min första Amex 2 for 1 resa.

mapui

Great Circle Mapper

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, Lufthansa, Thai, AirChina
Kabinklass: First
Avreseort: CPH
Destination: Singapore
Enkelresa eller Tur&retur: ToR
Antal poäng (per person): 95 000 (2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): ca 3000 SEK
Antal resenär: 2
När (avresans tidpunkt): Oktober 2017
Bokad: Juni 2017, ombokad Oktober 2017

CPH-FRA SAS Pluss
10h (!) i First Class Loungen

FRA-PEK Lufthansa First
ca 4h i Peking

PEK-SIN Air China Business

SIN - BKK Thai Business
ca 4h i First class loungen i bangkok

BKK-FRA Thai First

FRA-CPH Lufthansa Business

Jag ska försöka hitta bättre biljeter från PEK - SIN, helts skulle jag vilja ha Singapore Airlines första klass men har inte lyckats. Har ni några bra förslag hur jag kan åka (bättre) från PEK - SIN?

Singapore Airlines släpper endast förstaklass-awards på vissa flygplanstyper till Eurobonus så du är begränsad till framförallt rutten SIN-CGK. Däremot kan du ju prova deras business så länge du bokar på annat än A380, A350 eller B777-300ER.

Har en awardbokning där jag bokat sträckan FRA-BKK med Thai First men nu har jag fått mail om att resan har ändrats, först kunde jag inte se vad som ändrats men sen upptäckte jag att det verkar som man bytt plan till Boeing 777-300 vilket inte har First :(

Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 50 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Några tips om hur man ska agera? Kan det bli så att dom byter tillbaka ? Får jag i så fall tillbaka min platser i first med automatik ?

Ut funderade jag redan på Asiana First till ICN och sen vidare i Asiana C till SYD, Men det innebär ju också en flight mindre i first vilket jag helst vill undvika.

Hem verkar det finnas Thai first BKK-MUC som alternativ så blir ok.

Jag ska försöka hitta bättre biljeter från PEK - SIN, helts skulle jag vilja ha Singapore Airlines första klass men har inte lyckats. Har ni några bra förslag hur jag kan åka (bättre) från PEK - SIN?
Tråckla dig via TYO/ICN/HKG och BKK för att klämma in ett flyg med Thai F. Och/eller via CGK för ett flyg med Singapore F.
Det finns 2 platser ANA F, NRT-SIN, den 17 okt...

Toppen