S
simeo
Guest
CU känns fortfarande som en myt
Min senaste CU fick jag i Juni, LAX-ARN, Plus -> Business.Canadien skrev:Någon som fått efter Eurobonusuppdateringen i Maj?Klicka för att utvidga...
lillemannen skrev:Hade du fått EBG på dina boardingkort?Klicka för att utvidga...
Kimmen00 skrev:EBD inlagt i bokningen.. Men står sk*g på boarding kortet..Klicka för att utvidga...
Det ryktas om att det är en person som arbetar med detta, så det är nog inte helt automatiserat iaf.Mikeswe skrev:Nu repeterar jag nog någon av de tidigare 125 inläggen, men någon som vet eller har det diskuterats vad triggern egentligen är? Vissa flygbolag har ju automatiserad process beroende på antal awardplatser.. t.ex. finns det I awardbiljetter fortfarande att få tag på, så blir det uppgradering baserat på "first come" basis.Med tanke på att det är "courtesy upgrade" så undrar man var rättvisan ligger? Vissa vittnar om uppgraderingar varje gång, vissa vittnar om att de aldrig fått någon.. Själv sitter jag och hoppas på min CPH-MIA flight 09.45 imorgon, men ännu inget..Dock har jag ju som vanligt fått uppgradering redan konfirmerad på MIA-BOG och BOG-BAQ (48h innan)..Klicka för att utvidga...
Många som inte får uppgradering är de som sitter i plus och hoppas på business, det är betydligt mycket mer ovanligt än go till plus.Mikeswe skrev:Nu repeterar jag nog någon av de tidigare 125 inläggen, men någon som vet eller har det diskuterats vad triggern egentligen är? Vissa flygbolag har ju automatiserad process beroende på antal awardplatser.. t.ex. finns det I awardbiljetter fortfarande att få tag på, så blir det uppgradering baserat på "first come" basis.Med tanke på att det är "courtesy upgrade" så undrar man var rättvisan ligger? Vissa vittnar om uppgraderingar varje gång, vissa vittnar om att de aldrig fått någon.. Själv sitter jag och hoppas på min CPH-MIA flight 09.45 imorgon, men ännu inget..Dock har jag ju som vanligt fått uppgradering redan konfirmerad på MIA-BOG och BOG-BAQ (48h innan)..Klicka för att utvidga...
Canadien skrev:@MikeswePå SAS så körs först Plusgrade, ca 48h innan, därefter CU 36-4h innan. Såvitt jag har sett så har award space ingen direkt koppling till om CU går igenom. Bokningsläget (som man till viss del kan se på expertflyer och SAS hemsida) d v s hur många biljetter SAS vill sälja tycks dock ha viss inverkan. Om det varit 0-3 platser köpbara i Business 36-24h innan avgång så har jag aldrig fått CU (7 st sådana), om det varit 8-4 köpbara har jag ca 30% hitrate (2 av 7). På 9+ köpbara är min rate 3/6 (50%)Men innan Agehall svarar att vad expertflyer inte säger någonting, så är min erfarenhet att chansen iallafall är större om det står 9+ än 0Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Många som inte får uppgradering är de som sitter i plus och hoppas på business, det är betydligt mycket mer ovanligt än go till plus.Sen har vi även de som åker från CPH som oftast då flyger A340 där pluskabinen är ungefär hälften så stor som på A330, det påverkar självklart också möjligheten till att få en CU från go till plus.Jag har ett utfall på ca 50% av resorna just nu, fick i februari men inte nu senast för 1 vecka sedan. Fick dock opup på hemvägen istället pga överbokning i ekonomi. Jag hoppas på att få en på nästa resa då vi är fler på min bokning på en A330 med avresa mitt i veckanKlicka för att utvidga...
Nice! Är det ren poängbokning i X-klass eller poäng och pengar?Anders Östling skrev:Åker på awardbiljett med hustrun från ARN till ORD imorgon, och fick nyss mejl om CU till Plus. Trodde det bara förekom på revenue biljetter, men klagar inte. Hjälper tydligen att ha EBD när ekonomi är smockfull.Klicka för att utvidga...
Ren poäng med Amex 2-4-1. C klass på returen.pswe skrev:Nice! Är det ren poängbokning i X-klass eller poäng och pengar?Klicka för att utvidga...
Poäng enl bokad klasspef skrev:Får man EuroBonus-poeng etter opprinnelig eller ny bookingklasse når man får en CU-oppgradering?Klicka för att utvidga...
Om flighten är överbokad i någon klass så händer det. Jag har fått nekad Plusgrade till Business och sedan CU till Business. Plusgrade körs ju tidigare än CU, så om det finns platser i Business vill de nog hellre vänta ett dygn för att se om de kan sälja några än att bevilja Plusgrade. När sedan <24 h återstår kan de flyttade om lite i kabinerna för att alla ska få plats, och då ge EBD CU istf en gammal hederlig OPUP.pef skrev:Skjer det ofte at EBD byr på Go->Plus LH, at dette blir avvist og man heller får CU til Plus? Det hender vel jo at man heller vil betale for oppgraderingen for å sikre flere grunnpoeng til status...Klicka för att utvidga...
Canadien skrev:Om flighten är överbokad i någon klass så händer det. Jag har fått nekad Plusgrade till Business och sedan CU till Business. Plusgrade körs ju tidigare än CU, så om det finns platser i Business vill de nog hellre vänta ett dygn för att se om de kan sälja några än att bevilja Plusgrade. När sedan <24 h återstår kan de flyttade om lite i kabinerna för att alla ska få plats, och då ge EBD CU istf en gammal hederlig OPUP.Ingen här vet dock något med säkerhet.Klicka för att utvidga...