Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Mikeswe

Medlem
Nu repeterar jag nog någon av de tidigare 125 inläggen, men någon som vet eller har det diskuterats vad triggern egentligen är? Vissa flygbolag har ju automatiserad process beroende på antal awardplatser.. t.ex. finns det I awardbiljetter fortfarande att få tag på, så blir det uppgradering baserat på "first come" basis.

Med tanke på att det är "courtesy upgrade" så undrar man var rättvisan ligger? Vissa vittnar om uppgraderingar varje gång, vissa vittnar om att de aldrig fått någon.. Själv sitter jag och hoppas på min CPH-MIA flight 09.45 imorgon, men ännu inget..

Dock har jag ju som vanligt fått uppgradering redan konfirmerad på MIA-BOG och BOG-BAQ (48h innan)..
 

SNIFF

Medlem
Nu repeterar jag nog någon av de tidigare 125 inläggen, men någon som vet eller har det diskuterats vad triggern egentligen är? Vissa flygbolag har ju automatiserad process beroende på antal awardplatser.. t.ex. finns det I awardbiljetter fortfarande att få tag på, så blir det uppgradering baserat på "first come" basis.

Med tanke på att det är "courtesy upgrade" så undrar man var rättvisan ligger? Vissa vittnar om uppgraderingar varje gång, vissa vittnar om att de aldrig fått någon.. Själv sitter jag och hoppas på min CPH-MIA flight 09.45 imorgon, men ännu inget..

Dock har jag ju som vanligt fått uppgradering redan konfirmerad på MIA-BOG och BOG-BAQ (48h innan)..
Det ryktas om att det är en person som arbetar med detta, så det är nog inte helt automatiserat iaf.
 

Canadien

Medlem
@Mikeswe På SAS så körs först Plusgrade, ca 48h innan, därefter CU 36-4h innan. Såvitt jag har sett så har award space ingen direkt koppling till om CU går igenom. Bokningsläget (som man till viss del kan se på expertflyer och SAS hemsida) d v s hur många biljetter SAS vill sälja tycks dock ha viss inverkan. Om det varit 0-3 platser köpbara i Business 36-24h innan avgång så har jag aldrig fått CU (7 st sådana), om det varit 8-4 köpbara har jag ca 30% hitrate (2 av 7). På 9+ köpbara är min rate 3/6 (50%)

Men innan Agehall svarar att vad expertflyer inte säger någonting, så är min erfarenhet att chansen iallafall är större om det står 9+ än 0
 

palmen

Moderator
Nu repeterar jag nog någon av de tidigare 125 inläggen, men någon som vet eller har det diskuterats vad triggern egentligen är? Vissa flygbolag har ju automatiserad process beroende på antal awardplatser.. t.ex. finns det I awardbiljetter fortfarande att få tag på, så blir det uppgradering baserat på "first come" basis.

Med tanke på att det är "courtesy upgrade" så undrar man var rättvisan ligger? Vissa vittnar om uppgraderingar varje gång, vissa vittnar om att de aldrig fått någon.. Själv sitter jag och hoppas på min CPH-MIA flight 09.45 imorgon, men ännu inget..

Dock har jag ju som vanligt fått uppgradering redan konfirmerad på MIA-BOG och BOG-BAQ (48h innan)..
Många som inte får uppgradering är de som sitter i plus och hoppas på business, det är betydligt mycket mer ovanligt än go till plus.
Sen har vi även de som åker från CPH som oftast då flyger A340 där pluskabinen är ungefär hälften så stor som på A330, det påverkar självklart också möjligheten till att få en CU från go till plus.

Jag har ett utfall på ca 50% av resorna just nu, fick i februari men inte nu senast för 1 vecka sedan. Fick dock opup på hemvägen istället pga överbokning i ekonomi. Jag hoppas på att få en på nästa resa då vi är fler på min bokning på en A330 med avresa mitt i veckan :)
 

Mikeswe

Medlem
@Mikeswe På SAS så körs först Plusgrade, ca 48h innan, därefter CU 36-4h innan. Såvitt jag har sett så har award space ingen direkt koppling till om CU går igenom. Bokningsläget (som man till viss del kan se på expertflyer och SAS hemsida) d v s hur många biljetter SAS vill sälja tycks dock ha viss inverkan. Om det varit 0-3 platser köpbara i Business 36-24h innan avgång så har jag aldrig fått CU (7 st sådana), om det varit 8-4 köpbara har jag ca 30% hitrate (2 av 7). På 9+ köpbara är min rate 3/6 (50%)

Men innan Agehall svarar att vad expertflyer inte säger någonting, så är min erfarenhet att chansen iallafall är större om det står 9+ än 0

Tack @Canadien .. Intressant .. Ja, såg i lite tidigare inlägg att det fanns vissa åsikter angående vad expertflyer säger "SAS vill sälja", och vilken faktisk relevans det har för uppgradering.. På denna flight är det C9/D9/Z9 som dom vill sälja, men en stor del "blocked seats" enligt seat map i Business. Så även om man hoppas på att det faktiskt gör skillnad och att jag kan få samma ratio, så kanske det inte är att hoppas på just på denna flight :) ..

Men .. och andra sidan kanske inget hjälper om det är så att "upgrade manager" i Köpenhamn har semester, eller är och käkar Smørrebrød och tar "den lille" på Told & Snaps ;)

upload_2017-8-28_13-34-52.png


upload_2017-8-28_13-29-7.png
 

Mikeswe

Medlem
Många som inte får uppgradering är de som sitter i plus och hoppas på business, det är betydligt mycket mer ovanligt än go till plus.
Sen har vi även de som åker från CPH som oftast då flyger A340 där pluskabinen är ungefär hälften så stor som på A330, det påverkar självklart också möjligheten till att få en CU från go till plus.

Jag har ett utfall på ca 50% av resorna just nu, fick i februari men inte nu senast för 1 vecka sedan. Fick dock opup på hemvägen istället pga överbokning i ekonomi. Jag hoppas på att få en på nästa resa då vi är fler på min bokning på en A330 med avresa mitt i veckan :)

Tack @palmen .. Det är ju dessutom Plus -> Business man hoppas på.. men verkar snart som tiden är ute, så det är nog bara att glömma denna gång :)
 
Toppen