Min senaste CU fick jag i Juni, LAX-ARN, Plus -> Business.Någon som fått efter Eurobonusuppdateringen i Maj?
Hade du fått EBG på dina boardingkort?
EBD inlagt i bokningen.. Men står sk*g på boarding kortet..
Det ryktas om att det är en person som arbetar med detta, så det är nog inte helt automatiserat iaf.Nu repeterar jag nog någon av de tidigare 125 inläggen, men någon som vet eller har det diskuterats vad triggern egentligen är? Vissa flygbolag har ju automatiserad process beroende på antal awardplatser.. t.ex. finns det I awardbiljetter fortfarande att få tag på, så blir det uppgradering baserat på "first come" basis.
Med tanke på att det är "courtesy upgrade" så undrar man var rättvisan ligger? Vissa vittnar om uppgraderingar varje gång, vissa vittnar om att de aldrig fått någon.. Själv sitter jag och hoppas på min CPH-MIA flight 09.45 imorgon, men ännu inget..
Dock har jag ju som vanligt fått uppgradering redan konfirmerad på MIA-BOG och BOG-BAQ (48h innan)..
Många som inte får uppgradering är de som sitter i plus och hoppas på business, det är betydligt mycket mer ovanligt än go till plus.Nu repeterar jag nog någon av de tidigare 125 inläggen, men någon som vet eller har det diskuterats vad triggern egentligen är? Vissa flygbolag har ju automatiserad process beroende på antal awardplatser.. t.ex. finns det I awardbiljetter fortfarande att få tag på, så blir det uppgradering baserat på "first come" basis.
Med tanke på att det är "courtesy upgrade" så undrar man var rättvisan ligger? Vissa vittnar om uppgraderingar varje gång, vissa vittnar om att de aldrig fått någon.. Själv sitter jag och hoppas på min CPH-MIA flight 09.45 imorgon, men ännu inget..
Dock har jag ju som vanligt fått uppgradering redan konfirmerad på MIA-BOG och BOG-BAQ (48h innan)..
@Mikeswe På SAS så körs först Plusgrade, ca 48h innan, därefter CU 36-4h innan. Såvitt jag har sett så har award space ingen direkt koppling till om CU går igenom. Bokningsläget (som man till viss del kan se på expertflyer och SAS hemsida) d v s hur många biljetter SAS vill sälja tycks dock ha viss inverkan. Om det varit 0-3 platser köpbara i Business 36-24h innan avgång så har jag aldrig fått CU (7 st sådana), om det varit 8-4 köpbara har jag ca 30% hitrate (2 av 7). På 9+ köpbara är min rate 3/6 (50%)
Men innan Agehall svarar att vad expertflyer inte säger någonting, så är min erfarenhet att chansen iallafall är större om det står 9+ än 0
Många som inte får uppgradering är de som sitter i plus och hoppas på business, det är betydligt mycket mer ovanligt än go till plus.
Sen har vi även de som åker från CPH som oftast då flyger A340 där pluskabinen är ungefär hälften så stor som på A330, det påverkar självklart också möjligheten till att få en CU från go till plus.
Jag har ett utfall på ca 50% av resorna just nu, fick i februari men inte nu senast för 1 vecka sedan. Fick dock opup på hemvägen istället pga överbokning i ekonomi. Jag hoppas på att få en på nästa resa då vi är fler på min bokning på en A330 med avresa mitt i veckan