Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Har för mig att SAAB för 15ish år sedan, hade ett upplägg där man inte leasade en specifik bil, utan kunde växla mellan kombi, sedan och cabriolet. Det var inte aktuellt för mig då, men det lät (för) bra. Någon hållhake måste där varit, annars hade väl det inte funnits cabrioleter till alla på sommaren, kan jag tänka.
Visst var det så. Två byten på år har jag för mig. Jag hörde en historia om att det stod massor med cabbar nere i Tyskland som ingen ville köpa och som behövde göras något med. Så uppkom denna idé som inte blev långvarig såvitt jag minns :)

Jajemen, Saab Variation kallades upplägget. "Haken" var väl i så fall kostnaden. Jag tror på idén även idag, givet att man håller en så pass hög prisnivå så att inte man dränker ÅF-nätet med halvårsbilar...

Byte vid månadsskifte spelar ingen roll förmånsvärdet beräknas efter den bil som disponerats längst tid.

Yes, precis vad jag menade. Det skapar merarbete för administratörerna med täta byten. Är därför många bilhandlare försöker få till bilpooler med ett genomsnittligt förmånsvärde. (Att man sedan myglar in lite småbilar i poolen är en helt annan sak...) :)

Toppen