Senaste nytt

SAS-piloter varslar om strejk 11 september 2017

...och vad händer då med mig som har en bonusresa med avgång torsdag?
Beror helt på vart du ska åka, om du inte ska resa till Norge eller via Norge är chansen större att du inte påverkas än om du ska åka dit. Svenska och Danska piloter kommer med största sannolikhet att flyga till och från Norge även om norrmännen går ut i strejk. Det lär dock bli en hel del inställda avgångar från Norge ut i Europa och inrikes i Norge.
 
Om man blir ombokad till annat bolag...vad blir t ex SAS Plus hos Lufthansa?
Beror på om du menar inom Europa eller long-haul.

Inom europa lär det bli ekonomi, men då borde du ha ett bra case för ersättning för nedgradering enligt EU261. Går säkert hota med det redan vid ombokning och få business istället, men personligen skulle jag hellre åka ekonomi och få tillbaka 75% av biljettpriset enligt EU261.

Long-haul finns ju en motsvarande produkt i Lufthansas Premium Economy. Den är inte lika vass som Plus (tycker jag), men helt ok.

EDIT: glömde bort att detta är strejktråden, så ingen ersättning vid nedgradering då kanske?
 
Last edited:
Idag 11SEP var följande avgångar inställda från Stockholm:
SK161 Göteborg
SK121 Malmö
SK493 Oslo
SK002 Luleå
SK1527 London

Är det de två piloterna som åsamkat detta? Eller något annat som föranleder 5 inställda SAS-flighter (eftersom SAS skriver att strjeken inte skall leda till några störningar till och med 13SEP)?
 
SAS Plus är ekonomi så det är vad du med 99% säkerhet kommer att bokas om till i så fall om det inte är en flight som har premium economy ombord.

Nej, SAS plus är premium economy (både på kortdistans och långdistans). Blir man nerflyttad till economy med ett annat bolag så triggar det EU261-ersättning för nedgradering. Nedgraderingsersättning gäller även vid extraordinära omständigheter.
 
Idag 11SEP var följande avgångar inställda från Stockholm:
SK161 Göteborg
SK121 Malmö
SK493 Oslo
SK002 Luleå
SK1527 London

Är det de två piloterna som åsamkat detta? Eller något annat som föranleder 5 inställda SAS-flighter (eftersom SAS skriver att strjeken inte skall leda till några störningar till och med 13SEP)?

Det är väderproblem i London, så det är säkert en del i det hela.
 
Nej, SAS plus är premium economy (både på kortdistans och långdistans). Blir man nerflyttad till economy med ett annat bolag så triggar det EU261-ersättning för nedgradering. Nedgraderingsersättning gäller även vid extraordinära omständigheter.
Det jag menade var att om det inte finns premium economy på det man bokar om till så översätts det nästan alltid till economy. Självklart har man rätt till att kräva ersättning enligt 261/2004 för nedgradering om så blir fallet. Det är väl i stort sätt bara SAS som har premium economy inom europa så högst troligt att man hamnar i economy även om det självkalrt kan bli business också.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Idag 11SEP var följande avgångar inställda från Stockholm:
SK161 Göteborg
SK121 Malmö
SK493 Oslo
SK002 Luleå
SK1527 London

Är det de två piloterna som åsamkat detta? Eller något annat som föranleder 5 inställda SAS-flighter (eftersom SAS skriver att strjeken inte skall leda till några störningar till och med 13SEP)?
Det är knappast de två piloterna. De går nog lätt att planera runt.

Om jag förstått rätt så tar man i princip de 2 piloterna (en från varje fackförbund) för att på det sättet kunna "eskalera" till fler med kortare varsel om man inte har kommit till avslut. Går man från "inte strejk" till "strejk" krävs längre varsel än från "strejk" till "större strejk". Jag är inte på något sätt expert på strejkregler i Norge, men så har jag fått det försklarat för mig någon gång tidigare.
 
Toppen