Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

SK945 och SK946 verkar inställda idag 11/8. Ska åka SK946 imorgon så hoppas det löser sig till dess och man slipper möta LN-RKP.
 
Det klart det låter mycket när man följer den här tråden och inte har andra flygbolag att jämföra med men har SAS extra mycket problem med sina kärror?
 
Med den senarelagda leveransen av A350 och utökningen av longhaul programmet, så blir det ingen marginal för fel vissa dagar.
 
Brandten skrev:Det klart det låter mycket när man följer den här tråden och inte har andra flygbolag att jämföra med men har SAS extra mycket problem med sina kärror?Klicka för att utvidga...
Det tror jag inte, lufthansa har ju tex flera reservplan stående än vad sas har samt större möjlighet att att möblera om vilket flyg som tar vilken flight då de har så mycket fler flighter per dag och inte lika pressat schema med korta turnarounds.
 
yopeyo skrev:SK945 och SK946 verkar inställda idag 11/8. Ska åka SK946 imorgon så hoppas det löser sig till dess och man slipper möta LN-RKP.Klicka för att utvidga...
Även LO45 och LO46 till Chicago är inställda idag. Troligen p.g.a. att LOT har brist på Dreamliners efter att ett Air Canada plan klippte LOT's vinge här om dagen i Toronto.
 
Brandten skrev:Det klart det låter mycket när man följer den här tråden och inte har andra flygbolag att jämföra med men har SAS extra mycket problem med sina kärror?Klicka för att utvidga...
Det förvånar mig lite att det har varit så pass mycket förseningar och inställda flighter i sommar med de 4 nyaste 330... Enligt somliga är ju SAS stora problem den åldrande flottan. Men här handlar det ju om de allra nyaste maskinerna.
 
KalleSus skrev:Det förvånar mig lite att det har varit så pass mycket förseningar och inställda flighter i sommar med de 4 nyaste 330... Enligt somliga är ju SAS stora problem den åldrande flottan. Men här handlar det ju om de allra nyaste maskinerna.Klicka för att utvidga...


Det är väl den berömda badkarskurvan. Man har som störst problem med maskiner när de antingen är helt nya eller antingen är snart uttjänta.
 
Jag har lite svårt att acceptera att Frithiof Viking skulle vara en hon - men det är väl som med vattengående skepp...

Skämt åsido, så är hen som sagt på väg tillbaka mot Europa och det hela har resulterat i att dagens 903 till New York får hålla till godo med LN-RKP!
 
Någon som sitter på Expertflyer eller annan insider-info gällande fortsatt hantering av detta? Jag är inbokad på SK946 ORD-ARN imorgon den 13 Aug och befarar att denna (LN-RKP) sätts in även där för att täcka upp. Ingen förändring i seatmap enligt sas.se än så länge, men oklart för mig när detta brukar ske.
 
Någonting mer hände idag. SK939 (ARN-LAX) hade tekniskt problem enligt uppgift. Passagerarna fick deboarda före avgång och istället ändrade man till LN-RKT, som kom iväg.



Det kan ju mycket väl ha en påverkan på varför SK 903 (ARN-EWR) blev LN-RKP.



Jag vet inte vilken maskin som då blev stående på ARN.
 
jazzman skrev:Någon som sitter på Expertflyer eller annan insider-info gällande fortsatt hantering av detta? Jag är inbokad på SK946 ORD-ARN imorgon den 13 Aug och befarar att denna (LN-RKP) sätts in även där för att täcka upp. Ingen förändring i seatmap enligt sas.se än så länge, men oklart för mig när detta brukar ske.Klicka för att utvidga...


Ser alltjämt ut som vanligt i Expertflyer.
 
fcx skrev:Någonting mer hände idag. SK939 (ARN-LAX) hade tekniskt problem enligt uppgift. Passagerarna fick deboarda före avgång och istället ändrade man till LN-RKT, som kom iväg.Det kan ju mycket väl ha en påverkan på varför SK 903 (ARN-EWR) blev LN-RKP.Jag vet inte vilken maskin som då blev stående på ARN.Klicka för att utvidga...
LN-RKR kom in från New York i morse, och skulle följaktligen ha tagit 939. Nu blev det i stället "vändande" 940 - LN-RKT.

Hur tidigt fick passagerarna kliva av den första maskinen?

Det tekniska problemet måste i så fall ha uppstått relativt tidigt, eftersom LN-RKP lämnade Köpenhamn redan strax efter 9... Konstigt att man började boarda, om man redan hade bestämt sig för maskinbyte.
 
SK940 här ifrån LAX har fått samma estimated departure delay som inkommande SK939 från ARN, med 4 timmar turn-around som i ordinarie schema, så det kan nog även påverka nästa flygning hen skall göra (EWR 2 timmar efter ankomst ARN?).
 
simeo skrev:SK940 här ifrån LAX har fått samma estimated departure delay som inkommande SK939 från ARN, med 4 timmar turn-around som i ordinarie schema, så det kan nog även påverka nästa flygning hen skall göra (EWR 2 timmar efter ankomst ARN?).Klicka för att utvidga...
939/940 har väl bara två timmars turn-around i Los Angeles?

Flighten kom iväg cirka 3.15 sent från Stockholm - och beräknas landa ungefär 2.15 efter tidtabell.

Förväntad avgångstid från LAX är 16:10 dvs knappt två timmar efter ordinarie tid - det ger i så fall en turn-around på 1.40.
 
Så sant, jag måste ha kollat på ordinarie ankomsttid. Just nu beräknad till 15:14, så har tappat ytterligare 40 minuter "i luften".
 
SK963 (LN-RKS) vänder tillbaka till Arlanda nu.

//uploads.tapatalk-cdn.com/20170812/e25cdfa8f2e2664c9c8decca36fe8d7a.jpg
 
Back
Top