Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Senator

Moderator
Jag vet inte om jag nödvändigtvis tycker att det är negativt. Om First är det bästa som ska finnas på marknaden ska det väl också ha en aura av lyx. Detaljer och helhet. Det ska ju vara exklusivt och inte nödvändigtvis tillgängligt på sätt som nu.

Jag kan hålla med. Jag förstår alla våra medlemmar som tycker det är grymt att få kunna åka Lufthansa First med sina EuroBonuspoäng. Men utan att trampa någon medveten på tårna, så är tillgängligheten som den är idag till awards troligtvis en bidragande orsak till en mindre lyxig känsla. Det har helt enkelt blivit för "tillgängligt" och därmed oekonomiskt att behålla en världsledande produkt. Det är också viktigt att komma ihåg att FCT/FCL konceptet med HON var tänkt för ca 3 000 medlemmar, och inte de 8 000 medlemmar som det uppskattningsvis finns idag. Det tror jag är en annan bidragande orsak till försämringar.

Om jag var Lufthansa skulle jag minska kabinen till 4 stolar, erbjuda något mer lyxigt a la Air France, samt strypa tillgängligheten. Som det är idag kan det inte vara lönsamt att ha produkten "as is".
 

flum

Medlem
Jag vet inte om jag nödvändigtvis tycker att det är negativt. Om First är det bästa som ska finnas på marknaden ska det väl också ha en aura av lyx. Detaljer och helhet. Det ska ju vara exklusivt och inte nödvändigtvis tillgängligt på sätt som nu.

Jag kan hålla med. Jag förstår alla våra medlemmar som tycker det är grymt att få kunna åka Lufthansa First med sina EuroBonuspoäng. Men utan att trampa någon medveten på tårna, så är tillgängligheten som den är idag till awards troligtvis en bidragande orsak till en mindre lyxig känsla. Det har helt enkelt blivit för "tillgängligt" och därmed oekonomiskt att behålla en världsledande produkt. Det är också viktigt att komma ihåg att FCT/FCL konceptet med HON var tänkt för ca 3 000 medlemmar, och inte de 8 000 medlemmar som det uppskattningsvis finns idag. Det tror jag är en annan bidragande orsak till försämringar.

Om jag var Lufthansa skulle jag minska kabinen till 4 stolar, erbjuda något mer lyxigt a la Air France, samt strypa tillgängligheten. Som det är idag kan det inte vara lönsamt att ha produkten "as is".
Helt enig!
 

palmen

Moderator
Så lyxigt är det väl inte att åka minibuss? Jag har gjort det, inte särskilt minnesvärt.
Nej, men för att vara minibuss är den väldigt lyxig.

Håller med i övrigt om att Porsche inte är jättespännande i sig, men en Porsche är en Porsche, på samma sätt son en 747 är en 747.
För mig var det viktigt att få testa Porsche en gång och därmed min önskan. Nuförtiden åker jag helst Mercedes av alternativen.
 
Vi får se vad det blir, sitter nu i FCT. För oss är allt bara lyx, för er som åkt mer och oftare kanske det inte är samma lyx som vi tycker det är.
För en som vanligtvis flyger eco/plus så är detta första gången för både Frst och Bizz
Vårt inkommande plan parkerade utan brygga så det väntade en FIRST minivan på oss som tog oss mot terminalerna

Samma sak med oss, har inte åkt porche, kul att prova.
När vi checkade in så frågade hon om vi hade bordingpas.
Ja men vi skulle vilja ha nya sa vi :D
Sen kom fråga om det var första gången i terminalen och där efter en lite rundtur.

Beställt tid för bad, ankan verkar vara den standard silvriga
 

Agö

Medlem
Vi får se vad det blir, sitter nu i FCT. För oss är allt bara lyx, för er som åkt mer och oftare kanske det inte är samma lyx som vi tycker det är.
För en som vanligtvis flyger eco/plus så är detta första gången för både Frst och Bizz
Vårt inkommande plan parkerade utan brygga så det väntade en FIRST minivan på oss som tog oss mot terminalerna

Samma sak med oss, har inte åkt porche, kul att prova.
När vi checkade in så frågade hon om vi hade bordingpas.
Ja men vi skulle vilja ha nya sa vi :D
Sen kom fråga om det var första gången i terminalen och där efter en lite rundtur.

Beställt tid för bad, ankan verkar vara den standard silvriga
Precis! Det viktiga är att du är nöjd. Nästa gång kommer du ställa ribban högt.
 

DOEL

Medlem
Närmar sig 14 dagar från avresa för min del och således släpps ju snart biljetter i Lufthansa F. Som det ser ut nu god platstillgång på flighter så eventuellt kanske vi har möjlighet att välja mellan 747-8 och ca 4 h i FCT alt a380 och ca 1,5 h i FCT. Just nu lutar det mest åt 747-8, vilken skulle ni välja är det något speciellt som skiljer dem åt eller som man ska tänka på? Vi är två som reser och ska åka till NY.
 

agehall

Medlem
Då Lufthansa är bland de absolut bästa på marken men långt därifrån (om man nu kan prata om "långt ifrån") i luften hade jag valt mer tid i FCT.
 

palmen

Moderator
Närmar sig 14 dagar från avresa för min del och således släpps ju snart biljetter i Lufthansa F. Som det ser ut nu god platstillgång på flighter så eventuellt kanske vi har möjlighet att välja mellan 747-8 och ca 4 h i FCT alt a380 och ca 1,5 h i FCT. Just nu lutar det mest åt 747-8, vilken skulle ni välja är det något speciellt som skiljer dem åt eller som man ska tänka på? Vi är två som reser och ska åka till NY.
Det är ingen skillnad ombord, 8 platser med samma hårdvara och samma service. På 380 sitter du längst fram på övervåningen, på 747 sitter du i nosen på undervåningen det är vad some skiljer samt större toa på 380.
Jag tycker 747 är ett roligare plan än 380, mer ikoniskt eller hur man ska säga.
 
Toppen