Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Det pep till vid gate B5 på Kastrup. Agö blev uppgraderad från Economy (plats 10A) till Economy extra (plats 3D). Strålande start på denna helg. Tack Scandinavian Airlines!

Stort kudos till agenten på SAS biljettdisk på Arlanda som tidigare idag bokade om mina ARN-CPH-GDN-retur flyg till de avgångstider/förbindelser som passade mig bäst. Han var för övrigt fullt medveten om reglerna som står fastställda i EG-261/2004, och det var inga som helst diskussioner om att behöva betala ut några mellanskillnader.

I Januari fick jag bokat två billiga biljetter till Shanghai i deras 75 % off erbjudande för poäng. Aldrig flugit SAS på longhaul så det skulle bli trevligt och se vad de kunde erbjuda. Jag valde platserna 28 A och B.

Vid incheckning stod det att både jag och sambon flyttats upp till Economy extra och satt nu på rad 17 G/H. Perfekt när man är 198 cm lång att få lite benutrymme.

Vid gaten var det massor av folk och givetvis försenat pga något ventilbyte. När vi gick igenom gaten så blev vi bägge uppflyttade till stol 7A och B. Businessclass!

Enormt trevligt att få chansen att testa + att man fick sambon med bredvid. Tack SAS!!

SK 532 i söndag LHR-ARN en suverän Purser
Hon fick strul med en kille som trängde sig förbi kön tillden främre toaletten.
Vid annonseringen sa hon att toalettkön till den främretoaletten skulle starta vid rad 6 (det var efter Eco extra och Business raderna)
Killen satt bakom rad 6 men trängde sig före kön med enmycket arrogant attityd och moteveringen att de inte någon som stod i kö utanför toaletten, den var upptagen
Hon ”tog ner” killen men en lugn och bestämde argumentering
Pursern hade dessutom en mycket hög service grad till oss pax
Jag har haft förmånen att flyga med henne förut, som ”vanlig”värdinna, hon utnämndes till Purser förra sommaren.

Kom till SAS T5 ARN loungen idag på min väg mot LED. Räckte fram kortet och sa hej med leende (tycker dom är så trevliga i denna lounge), går fram till stället med magasin, tar ett nummer av "Historia" varvid den ena av damerna öppnar en låda och säger "här är ditt nummer"... Djupt imponerad faaller jag i skratt och tackar så mycket... Vännerna på SAS, i loungen hade ett ex av Historia i en låda med mitt namn på... Dom vet alltså att det är min favorit. Damerna avslutar med att säga, bara så du vet så finns den här.

Tror detta kommer sig av att jag en gång vart lite moloken då tidningen var slut och dom letade åt mig men inte fann någon.
SAS, damerna i loungen! Ni "rockar fett" som mina barn hade sagt!

Last edited:
Kom till SAS T5 ARN loungen idag på min väg mot LED. Räckte fram kortet och sa hej med leende (tycker dom är såmtrevliga i denna lounge), går fram till stället magasin, tar ett nummer av "Historia" varvid den ena av dammerna öppnar en låda och säger "här är ditt nummer"... Djupt imponerad faaller jag i skratt och tackar så mycket... Vännerna på SAS, i loungen hade ett ex av Historia i en låda med mitt namn på... Dom vet alltså att det är min favorit. Damerna avslutar med att säga, bara så du vet så finns den här.

Tror detta kommer sig av att jag en gång vart lite moloken då tidningen var slut och dom letade åt mig men inte fann någon.
SAS, damerna i loungen! Ni "rockar fett" som mina barn hade sagt!

Härlig historia... Jag har alltid tyckte att "tjejerna" i SL på ARN borde undervisa andra hur man hanterar kunder. Kudos till dom!:cool:

SAS olja.JPG

Här kommer nästa story om SAS och med positivt beröm. I skrivande stund sittandes i Pulkovo loungen på St Petersburgs flygplats, Pulkovo 2.

Skulle flyga med SK733 från LED idag klockan 17.15. En alldeles normal boarding och som vanligt trevlig personal ombord. Dags för avstänging av mobiler och säkerhetspresentation. Mitt i säkerhetspresentationen blir purshern avbruten av att hennes lur ringer. Jag sitter på 1D så jag hör vad hon säger. Det visar sig att SAS markpersonal har funnit en oljefläck under ena vingen. Kapten "Gunnar" pratar i högtalarna och berättar att han skall gå ut och se vad det är.
Det tar ett tag innan Gunnar kommer tillbaka. Jag ser honom prata med markpersonalen och förstår att det nog inte står rätt till. Kapten Gunnar kommer in, talar med sina kollegor och informerar sedan alla passagerare i högtalarsystemet. Kort sagt var budskapet att det läcker hydraulolja och att man måste kontakta Stockholm samt att han inte kan säga någonting om det går att flyga eller inte. Alla kan spänna loss sig och använda mobiler. Vatten serveras.
Efter cirka en halv timme återkommer Kapten Gunnar med meddelande till oss alla. Vi kan inte flyga med en trasig hydraulpump/system och SAS letar efter lösningar. Med lite vana inser man ju att det inte kommer att gå att flyga med det planet idag- inte en chans! Besättningen ombord börjar nu dela ut mat till samtliga, alla klasser från deras "köp i ekonomisortiment". Snyggt!
Mitt i detta kommer kapten tillbaka och berättar att man försöker ordna ett plan som kan komma och hämta oss. Jag kollar om det finns alternativ, det gör det- LED-FRA-ARN och framme klockan 22.45. Jag bokar en biljett för säkerhets skull.
Nu går tiden men alla passagerare är totalt lugna. Jag har aldrig varit med om att ingen tjafsar eller ska bråka. Ombord är det kolugnt. Det måste jag säga berodde på att man berättade varje steg och delade med sig av all information man hade.
Klockan 19:45 bekräftas det att SAS i Stockholm lyckats få fram en maskin, nya piloter, ny kabinpersonal och en tekniker. Det nya planet skall anlända här om en timme (21.00 i skrivande stund) och vi kommer få åka härifrån klockan 23.

All heder till SAS som löste detta genom att flyga en tom maskin till St Petersburg. Heder till personalen som lämnade ett soligt Stockholm för att hjälpa sitt företag och oss passagerare så vi kom hem till helgen. Tack Gunnar, Elisabeth, Pernilla osv ombord för den otroligt bra information ni gav under tiden som vi var strandade. Tack till markpersonalen som såg oljeläckaget och som ordnade mat till dom som behövde då vi fått lämna planet vid 20 tiden.

SAS bryr sig om sina kunder och tar ansvar, det är det här ett stort bevis på. Visst, ni som följer mina inlägg här, vet att jag mestadels flyger SAS men det är just av en sådan här anledning som jag stannar med dom.

Direktör Rikard Gustafsson, du skall vara stolt över det gäng som gjorde det här så bra idag.

Last edited:
Toppen