Kan man tacka nej till en CU och hur?
Bra fråga. Hade samma tanke förra veckan eftersom min CU bara skapade problem och pinsamheter på planet.
Med facit i hand hade jag hellre tackat nej till denna CU, och om inte det går kommer jag betala för dricka nästa gång direkt för att slippa denna diskussion.
Mer bakrund nedan ifall någon orkar läsa:
Var med familjen i NY på weekend. Vi hade olika bokningar eftersom jag åkte till USA tidigare pga av jobb. Jag mailade Diamond support 1 vecka innan hemfärd och frågade ifall de på något sätt kunde ”slå ihop” våra bokningar så att vi kunde seata oss tillsammans (båda bokningarna) var i ekonomi.
Inget svar på mailet på en vecka, så dagen innan hemfärd ringer jag SAS supporten från NY. Lång väntetid i telefon, men man får alternativet att välja att de skall ringa tillbaka, vilket jag tyckte var bra eftersom jag var utomlands och betalade 12kr minuten för att ringa dem. Efter ca 30min får jag ett call back, dock är det ca 15min pause musik innan någon person svarar. Tack för den.
Damen som ringer säger att hon inte kan seata oss tillsammans eftersom det inte finns platser lediga. Jag ber henne göra en anteckning i båda bokningar att vi reser tillsammans, vilket hon säger hon gör. Hon säger att bäst är att vi är på flygplatsen tidigt för att kunna seata oss tillsammans.
Senare på kvällen får jag ett CU mail. Man tackar.
Eftersom vi har olika bokningar, är det endast jag som uppgraderas till Plus.
Väl på flygplatsen väldigt tidigt, så är det första de gör att försöker sälja på oss upgrade till Business mot betalning. Nej, tack. Vi vill bara sitta tillsammans. Vilken de inte lyckas men nu heller. Kolla vid gate blir beskedet.
(Då vi var på plats väldigt tidigt, blev det en del tid i SAS loungen. Bra att de gjort den större. Men känslan av stökigt dagis är kvar. Detta är ingen lounge att slappna av eller jobba i. Knappast äta heller, då alla knivar är på diskning, så det finns inget att använda till rostbiffen. Det är tom lugnare i vänthallen)
Väl tidigt vit gate frågar jag igen ifall det är möjligt att seata oss tillsammans. Nej, blir svaret eftersom vi har olika bookings, och de kan inte så någon anteckning i systemet att våra bokningar hör ihop, vilket damen i kundtjänst bekräftade att hon antecknat.
Jag ger mitt Plus boarding kort till min fru, och sätter mig bredvid min son i Economy.
När serverings vagnen kommer blir jag ombedd att betala för drickan. Förståeligt eftersom jag inte sitter på min plats. Jag visar Diamond kortet och förklarar läget. Svaret blir att jag får gratis dricka, men att de då måste gå tillbaka och ta betalt av min fru i Plus för hennes dricka, med argumentet att fri dricka till familj medlemmar endast gäller om man reser i samma klass.
Jag svarar att det låter jätte konstigt att man skall "straffas" av att få en CU. I Plus är det ju fri dricka, och ifall vi alla suttit i Economy så hade alla fått gratis dricka enligt deras regler. Det var ju inte vårt val att uppgradera en av oss.
Hon svarar att hon skall stämma av med Pursurn. Kommer senare tillbaka och säger att de har rätt, men att de kommer "let it go" denna gång. Då det inte sköts diskret utan högt så får jag känslan av att sitta där som en fuskare.
Med facit i hand hade jag hellre tackat nej till denna CU, och om inte det går kommer jag betala för drickan nästa gång direkt för att slippa denna diskussion.