Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Air Canada verkar inte riktigt få snurr på Toronto-Köpenhamn på helårsbasis så hur SAS ska kunna klara det vet jag inte. Tre avgångar per vecka nu under vintern.

Air Canada W17 Copenhagen service updates as of 29JUN17 :: Routesonline

Trist, men intresset kanske ökar en aning för Kanada nu med tanke på den politiska situation som råder i Amerika? Resor till "The land of the king dollar" har väl minskat ganska kraftigt om jag förstått rätt? Speciellt från Norden.

• Gilla
Reactions: SFC
Hittade detta på Swedavias hemsida
Vet dock inte hur det skall tydas, här är Toronto på andra plats.
Route opportunities | Om Swedavia
"Otrafikerade" betyder väl att de mätt antalet passagerare som redan i dag reser mellan destinationerna men med byte. Det betyder isf inte att alla de passagerarna är garanterade för ett bolag som öppnar en direktlinje. Tokyo servas med över 20 flighter i veckan via HEL och CPH, tex. Visst retar det en del att behöva åka via CPH, men att öppna ARN-NRT skulle möta en stenhård konkurrens från AY och JL. Så bara för att en destination finns på listan betyder ju inte det att det är ekonomiskt lönsamt att ge sig in i det.

Route opportunities | Om Swedavia

Intressant...

- Toronto: Finns det möjligheter för denna från ARN med SAS med anledning av att Air Canada flyger från CPH?
- Delhi/Mumbai: Har ju talats mycket om denna linjen i tråden och indirekt av SAS...
- Ho Chi Minh: Är väl en lågoddsare men finns på plats 6 på listan från Arlanda... Intressant!
- Manila: Jag har ju nämnt denna tidigare, 3 dagar i veckan som slingas tillsammans med...
- Seoul: som också ligger högt på listan om önskemål samt har nämnts utav SAS, kan ju mycket väl slingas tillsammans med Manila 4 dagar i veckan? Hur är turn around tiden för dessa två städer? Två A350/A330 som varvas med Delhi/Mumbai vartannat för att maximera slingorna och se till så att turn around blir så optimal som möjligt, är ju inte helt otänkbart.

Ser ut som att BC.se har rätt bra koll på läget långt innan det blir officiellt enligt statistik från Swedavia och SAS själva.
Toronto, Delhi, Seoul och så Manila har ju nämnts ett otal gånger i den här tråden och Swedavias statistik visar ju att vi alla inte är helt ute och cyklar. :)

Ser ut som att BC.se har rätt bra koll på läget långt innan det blir officiellt enligt statistik från Swedavia och SAS själva.
Toronto, Delhi, Seoul och så Manila har ju nämnts ett otal gånger i den här tråden och Swedavias statistik visar ju att vi alla inte är helt ute och cyklar.
Mja...

Hur ofta brukar vi annars tycka att SAS har koll på läget, och gör vad vi anser vara smarta åtgärder? Och kundfokuserade?

Hur ofta brukar vi annars tycka att Swedavia har koll på läget, och gör vad vi anser vara smarta åtgärder? Och kundfokuserade?

Så frågan är om det är ett bra tecken, eller ett dåligt...

Av Swedavias lista framgår inte om den är sorterad i ordning efter antal resenärer och inte heller hur stora volymer det handlar om.
Troligtvis är det också så att uppstarten av vissa destinationer kommer att kannibalisera på vissa befintliga linjer som idag är platser för byten. Jag tror således inte att man ska ta en sådan här lista som fullständig sanning.

Jag skulle tro att Seoul och ev. Manila är nästa destinationer att öppnas från Köpenhamn, slingas med Washington eller Boston beroende på vilken frekvens dom känner att marknaden kan bära. Men det blir inte förrän A350 kommer in i flottan.

Tokyo Haneda från Stockholm är en bubblare, beroende på hur LAX och MIA utvecklar sig.

Singapore kan vi glömma då dom redan flyger dit (på SQ-metall), i och med Joint Venture med Singapore Airlines.

Toppen