palmen
Moderator
Frågan framöver är om det finns underlag för en ren Stockholmslinje, men det lär bli med Singapore Airlines i så fall.Singapore kan vi glömma då dom redan flyger dit (på SQ-metall), i och med Joint Venture med Singapore Airlines.
Frågan framöver är om det finns underlag för en ren Stockholmslinje, men det lär bli med Singapore Airlines i så fall.Singapore kan vi glömma då dom redan flyger dit (på SQ-metall), i och med Joint Venture med Singapore Airlines.
Jag tror att Stockholmslinjen kommer att tappa Moskva-stoppet och förlängas till någon USA-destination när pre-clearance på Arlanda blir verklighet om nu inte underlaget för en ren Stockholmslinje finns där då!Frågan framöver är om det finns underlag för en ren Stockholmslinje, men det lär bli med Singapore Airlines i så fall.
Varken Sverige eller Danmark har flygavtal med Taiwan så det går inte att öppna direktlinje än.Just nu bygger man ut Taipei Taoyuan Airport och man räknar med att fördubbla både antalet resenärer och last till 2020.
För att klara detta måste det självklart till andra ytterligare åtgärder för att stimulera detta. Således inte helt orimligt att tro att man också kommer att dra igång marknadsföring av Taiwan som turistmål.
Sveriges handelsutbyte med Taiwan uppgår idag till drygt 7 miljarder kronor. Rimligen också växande. Lägg där till övriga skandinaviska länder.
Flyg mellan Taiwan och Europa går så vitt jag vet till Amsterdam, London och Paris. Osäker på om det är dagliga flighter.
Lägg till att denna flygplats är en Star Alliance hub med bra anslutningar till övriga Asien.
Ett offensivt drag från SAS om man satsar på Taiwan. Ett drag som jag tror mycket på.
Om man inte flyger dagligen kan jag tänka mig någon form av kombination med Seoul.
Manila tror jag tyvärr inte så mycket på. Singapore och Bangkok hanteras redan bra av nuvarande operatörer så dessa tror jag inte heller på.
Jag hade gärna sett SAS på Indien, men nu när Air India tagit den bollen tror jag inte att underlaget är tillräckligt stort för båda.
Mellanöstern tror jag också på, främst Iran.
De tillåter KLM att flyga över fastland Kina på väg till/från Taipei. (KLM har direktflyg mellan Amsterdam-Taipei).När det gäller flyg till Taiwan. är det inte så att PRC kastar grus i maskineriet, tex genom att inte tillåta överflygningar som går till ROC? Om det är så betyder det att rutter från norden skulle bli längre än rutter från södra europa
KL807/808 flyger över fastland Kina inte bara södra fastland Kina.Du har rätt. Fast KL807/808 verkar flyga via HKG luftrum, så något litet krux kanske det finns ändå.
Bortser du nu från China Airlines och EVA Air?Flyg mellan Taiwan och Europa går så vitt jag vet till Amsterdam, London och Paris. Osäker på om det är dagliga flighter.
Bortser du nu från China Airlines och EVA Air?
China Airlines flyger till Amsterdam, Frankfurt, London Gatwick (december 2017) och Rom.
EVA Air flyger till Amsterdam, London Heathrow och Paris.
Turkish flyger ju också till Taiwan.
Sju av de tio största flygplatserna i Europa är alltså täckta.