Senaste nytt

Snart kommer SAS nya långlinjer - vilka destinationer blir det?

Just nu bygger man ut Taipei Taoyuan Airport och man räknar med att fördubbla både antalet resenärer och last till 2020.

För att klara detta måste det självklart till andra ytterligare åtgärder för att stimulera detta. Således inte helt orimligt att tro att man också kommer att dra igång marknadsföring av Taiwan som turistmål.

Sveriges handelsutbyte med Taiwan uppgår idag till drygt 7 miljarder kronor. Rimligen också växande. Lägg där till övriga skandinaviska länder.

Flyg mellan Taiwan och Europa går så vitt jag vet till Amsterdam, London och Paris. Osäker på om det är dagliga flighter.

Lägg till att denna flygplats är en Star Alliance hub med bra anslutningar till övriga Asien.

Ett offensivt drag från SAS om man satsar på Taiwan. Ett drag som jag tror mycket på.

Om man inte flyger dagligen kan jag tänka mig någon form av kombination med Seoul.

Manila tror jag tyvärr inte så mycket på. Singapore och Bangkok hanteras redan bra av nuvarande operatörer så dessa tror jag inte heller på.

Jag hade gärna sett SAS på Indien, men nu när Air India tagit den bollen tror jag inte att underlaget är tillräckligt stort för båda.

Mellanöstern tror jag också på, främst Iran.

Just nu bygger man ut Taipei Taoyuan Airport och man räknar med att fördubbla både antalet resenärer och last till 2020.

För att klara detta måste det självklart till andra ytterligare åtgärder för att stimulera detta. Således inte helt orimligt att tro att man också kommer att dra igång marknadsföring av Taiwan som turistmål.

Sveriges handelsutbyte med Taiwan uppgår idag till drygt 7 miljarder kronor. Rimligen också växande. Lägg där till övriga skandinaviska länder.

Flyg mellan Taiwan och Europa går så vitt jag vet till Amsterdam, London och Paris. Osäker på om det är dagliga flighter.

Lägg till att denna flygplats är en Star Alliance hub med bra anslutningar till övriga Asien.

Ett offensivt drag från SAS om man satsar på Taiwan. Ett drag som jag tror mycket på.

Om man inte flyger dagligen kan jag tänka mig någon form av kombination med Seoul.

Manila tror jag tyvärr inte så mycket på. Singapore och Bangkok hanteras redan bra av nuvarande operatörer så dessa tror jag inte heller på.

Jag hade gärna sett SAS på Indien, men nu när Air India tagit den bollen tror jag inte att underlaget är tillräckligt stort för båda.

Mellanöstern tror jag också på, främst Iran.
Varken Sverige eller Danmark har flygavtal med Taiwan så det går inte att öppna direktlinje än.
(Jag har inte kunnat hitta liknande sida på norsk luftfartstilsynet.no)

Sveriges bilaterala luftfartsavtal - Transportstyrelsen
Bilaterale luftfartsaftaler - Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

• Gilla
Reactions: olo
När det gäller flyg till Taiwan. är det inte så att PRC kastar grus i maskineriet, tex genom att inte tillåta överflygningar som går till ROC? Om det är så betyder det att rutter från norden skulle bli längre än rutter från södra europa

När det gäller flyg till Taiwan. är det inte så att PRC kastar grus i maskineriet, tex genom att inte tillåta överflygningar som går till ROC? Om det är så betyder det att rutter från norden skulle bli längre än rutter från södra europa
De tillåter KLM att flyga över fastland Kina på väg till/från Taipei. (KLM har direktflyg mellan Amsterdam-Taipei).
EVA Airs (taiwanesiskt flygbolag) Taipei-Paris direktflyg flyger över södra fastland Kina.

EVA Air flight BR88 - Flightradar24
KLM flight KL807 - Flightradar24

Bortser du nu från China Airlines och EVA Air?

China Airlines flyger till Amsterdam, Frankfurt, London Gatwick (december 2017) och Rom.

EVA Air flyger till Amsterdam, London Heathrow och Paris.

Turkish flyger ju också till Taiwan.

Sju av de tio största flygplatserna i Europa är alltså täckta.

Bortser du nu från China Airlines och EVA Air?

China Airlines flyger till Amsterdam, Frankfurt, London Gatwick (december 2017) och Rom.

EVA Air flyger till Amsterdam, London Heathrow och Paris.

Turkish flyger ju också till Taiwan.

Sju av de tio största flygplatserna i Europa är alltså täckta.

Jag vet inte riktigt vad du menar? Jag täckte väl in EVA och hälften av China Airlines. Missade "bara" Frankfurt (dagligen) och Rom (2 ggr/v).

Istanbul valde jag medvetet bort då jag tycker det är ett gränsfall. Man är ju nästan bara "halvvägs" hemma när man landar där och når knappt över gränsen till Europa.

Av de Europeiska flygbolagen är det väl bara KLM som flyger regelbundet (3 dagar/vecka)? Så hur du fick det till att jag inte räknade med de Taiwanesiska bolagen förstår jag inte?

Faktum kvarstår att Taiwan är tunt servad med direktflyg till/från Europa, framför allt utifrån ett Star Alliance perspektiv.

Toppen