Senaste nytt

SAS introducerar SAS Plus Saver inrikes och inom Skandinavien

Dessutom står det ingenstans att detta är Plus Saver. Det står Plus.
Håller med dig, och gillade det inlägg, men måste ändå rättfärdiga mig själv med att jag verkligen inte gillar det här. Vad hände med det enkla konceptet som jag tyckte så mycket om?

Pratade med ett gäng på kontoret om det här. En hade bokat Plus Saver av misstag och inte kunnat boka av, en trodde att Go numer var flex, om man inte köpte Light och den sista förstod inte skillnaden på Europa och interkontinentalt.
 
Visst är det otydligt men är det inte som det alltid ha varit(åtminstone inom EU)?
- Plus utan att kryssa i ger en möjlighet att avboka utan kostnad och omboka med fare diff.
- Plus och ikryssad ruta ger en möjlighet att avboka och omboka utan kostnad.
Riktigt snurrigt nu
Nu säger jag helt ovetandes om det är rätt men är det korrekt förstått enligt ovan att i praxis är samtliga biljetter i plus (saver eller inte) alltid avbokningsbara oavsett om man kryssar i rutan eller ej?
Och skillnaden för krysset är därför om ombokning önslas, då får man full flexibilitet om det inte är saver?
 
Riktigt snurrigt nu
Nu säger jag helt ovetandes om det är rätt men är det korrekt förstått enligt ovan att i praxis är samtliga biljetter i plus (saver eller inte) alltid avbokningsbara oavsett om man kryssar i rutan eller ej?
Och skillnaden för krysset är därför om ombokning önslas, då får man full flexibilitet om det inte är saver?

Nej, plus saver är inte ombokningsbar. Om man bokar en plus saver och kryssar i rutan så blir den däremot ombokingsbar. Problemet är att kryssrutan dyker upp även när man försöker boka en vanlig plus. Det här är ett problem som kom med nya hemsidan, tidigare var det tydligare vad som gällde vid respektive biljett.
 
Jag har nu bokat ovan biljett. Följande text finns med reservationen.

Prisregler SAS Plus

Ændringer: Ombookning er tilladt inden for samme billettype. Ved opgradering til en højere billettype tillægges forskellen mellem den betalte billetpris og den højere pris.

Refundering: Billet og indenlandske/internationale gebyrer kan refunderes. Delvist anvendte billetter kan bevirke begrænset refundering.
 
Så har det inte alltid varit nej. Plusbiljetter har fram till införandet av Saver alltid varit fullt avbokningsbara.

Ok, det är helt klart otydligt, någon "Saver-biljett" har jag inte hittat inrikes t.ex GOT-ARN. Allt är PLUS. Vad skulle indikera att det är en "Saver"?
Kryssar jag inte i rutan så är den fortfarande avbokningsbar...

upload_2017-7-7_18-17-21.png


.
 

Attachments

  • upload_2017-7-7_18-13-44.png
    upload_2017-7-7_18-13-44.png
    35,6 KB · Visningar: 221
Avbokningsbarhet ja, men inte ombokningsbar antar jag. Vad säger fare rules, det är det som är viktigt.
 
Avbokningsbarhet ja, men inte ombokningsbar antar jag. Vad säger fare rules, det är det som är viktigt.

Det exempel som Filip har tagit fram här är enligt min uppfattning helt klart en vanlig Plus biljett som är om- och avbokningsbar utan avgift (för ombokning gäller det såklart bara om det finns tillgänglighet i samma bokningsklass)
 
Ok, det är helt klart otydligt, någon "Saver-biljett" har jag inte hittat inrikes t.ex GOT-ARN. Allt är PLUS. Vad skulle indikera att det är en "Saver"?
Kryssar jag inte i rutan så är den fortfarande avbokningsbar...
Du har uppenbarligen inte letat och/eller läst första posten i denna tråd. Här har du ett exempel på svensk inrikes där Saver finns. Min fråga var dock varför RUTAN över huvud taget finns i mitt exempel BLL-CPH om biljetten ÄNDÅ är fullt ut avbokningsbar och ombokningsbar inom samma klass. Det kan inte tolkas som annat än rent lurendrejeri.

upload_2017-7-7_20-12-3.png
 
Skillnaden är väl att Saver (typiskt A-klass inrikes) kan ta slut, och då är den inte ombokningsbar längre. Köper du till Flex får du full ombokning ända tills sista plats i planet är slut, i princip. Är det inte någon avgift för avbokning av Saver också?
 
Toppen